آفتاب

امارات خریدار اصلی آثار نگارگری ایران/ عرب‌ها پول خرج می‌کنند

امارات خریدار اصلی آثار نگارگری ایران/ عرب‌ها پول خرج می‌کنند

رئیس انجمن نگارگران با بیان اینکه زیباترین و قشنگ‌ترین آثار کتاب‌آرایی تذهیب در موزه‌های امارات نگهداری می‌شود، ادامه داد: در دوران معاصر هیچ کشوری مانند امارات این آثار را ندارد چراکه برای این هنر پول خرج می‌کند در حالی که ما در جشنواره فجر هم با مدیران مشکل داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند سالی است کشور امارات با برگزاری مسابقات و نمایشگاه‌هایی با عنوان «البرده» بسیاری از بهترین آثار ایران و ترکیه که در هنر تذهیب سرآمد هستند را جمع آوری می‌کند. در این مسابقات که در دبی با هدف جمع‌آوری این آثار برای موزه‌ها برگزار می‌شود، آثار اول تا پنجم انتخاب و خریداری می‌شود. در حقیقت دولت امارات با این اقدام سعی دارد تذهیب را هنری عربی معرفی کرده و با نمایش این آثار در کشورهای دیگر؛ هنر تذهیب را به نام خود ثبت کند.

محمدباقر آقامیری (رئیس انجمن نگارگری) با بیان اینکه انجمن نگاری در این زمینه هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد، به خبرنگار ایلنا گفت: وزارت ارشاد متولی فرهنگ در کشور است و باید فکری در این‌باره اندیشیده و برای نگهداری از هنر این کشور اقدامات لازم را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون زیباترین و قشنگ‌ترین آثار کتاب‌آرایی تذهیب در موزه‌های امارات نگهداری می‌شوند، ادامه داد: در دوران معاصر هیچ کشوری مانند امارات این آثار را ندارد چراکه برای این هنر پول خرج می‌کند در حالی که ما در جشنواره فجر هم با مدیران مشکل داریم.

رئیس انجمن نگارگری با بیان اینکه سه سال در مسابقات تذهیب امارات به عنوان داور حضور داشته؛ خاطرنشان کرد: این مسابقه هر ساله در امارات برگزار می‌شود و بهترین آثار نگارگری طی آن خریداری می‌شود اما متاسفانه در ایران هنرمندان امکان شرکت در مسابقاتی از این دست را ندارند.

آقامیری با اشاره به دیدارش با وزیر فرهنگ وجوانان امارات در حاشیه مسابقات تذهیب در این کشور تصریح کرد: وزیر فرهنگ امارات گفت در جزایر اقماری امارات موزه‌ای وجود دارد که در کنار آن‌ها فضاهای تفریحی هم آماده شده است و هر اثری که از هنرمندان خریداری می‌شود به این موزه‌ها فرستاده می‌شود چراکه بزرگترین و بهترین آثار هنرهای معاصر اسلامی باید در اختیار ما باشد.

او گفت: ما در کشور دانشگاه‌های علوم قرآن داریم چرا نباید دانشکده‌‌ای درباره هنرهای قرآنی داشته باشیم؟ خوشنویسی، کتاب‌آرایی و تزیین قرآن مجید که از شاهکارهای ما است و در هیچ جای دنیا نمونه‌های آن یافت نمی‌شود همچنین صحافی و ... را می‌توان آموزش داد و می‌توانیم از تمام دنیا با عنوان آشنایی با هنرهای اسلامی در این دانشکده‌ها دانشجو جذب کنیم.

این هنرمند با اشاره به نمایشگاهی در موزه هنرهای ملی رم، اظهارکرد: مدتی در آنجا ورکشاپی از کارهای نگارگری برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال شدید مواجه شد و از من خواستند مدتی را در آنجا به دانشجویان آن‌ها آموزش نقوش اسلامی دهم. درحالی‌که در ایران این هنر هیچ ارزشی ندارد.

رئیس انجمن نگارگران با بیان اینکه اگر زمینه فرهنگی در هر کشوری سست باشد مورد هجوم فرهنگ بیگانه قرار می‌گیرد، افزود: ما در مسائل فرهنگی و هنری غنی هستیم ولی متاسفانه حمایتی صورت نمی‌گیرد. ما هنوز یک موزه هنرهای اسلامی نداریم درحالی‌که باید موزه‌ای ایجاد شود و آثار هنرمندان بزرگ معاصر را در آن‌جا جمع‌آوری کنند.

آقامیری با گلایه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما این هنرها را در اختیار داریم اما مدیران ما در وزارت ارشاد به آن بها نمی‌دهند و نبود بودجه را بهانه می‌کنند.

او گفت: در کشورهای عربی و ترکیه صنعت را به عنوان هنر اطلاق می‌کنند درحالی‌که ما در ایران واژه‌ای وسیع و زیبا داریم به عنوان هنر و هنرمند از نظر معنوی و لغوی یعنی انسانی که به کمال رسیده است.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه وزارت ارشاد ما را زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی قرار داده‌است، گفت: مرکز هنرهای تجسمی ما را به فراموش سپرده است و بارها ما این مسئله را با مرکز هنرهای تجسمی در میان گذاشته‌ایم و تاکید کرده‌ایم که میراث فرهنگی مسئولیت حفظ و نگهداری و مرمت آثار و بناهای تاریخی را دارد.

او ادامه داد: ما صنایع دستی نیستیم، صنایع دستی وارد صنعت می‌شود و تولید انبوه را شامل می‌شود درحالی‌که نگارگر نقاش است.

رئیس انجمن نگارگران با اشاره به صحبت‌هایش با معاون امور هنری در سال‌های گذشته در این‌باره گفت: حدود سه سال پیش به نمایشگاهی در سئول دعوت شدیم، پس از آن از طرف سازمان فرهنگ و هنر جهانی که در سئول مستقر است، تقدیرنامه‌ای فرستادند که روی آن نوشته شده بود «world master in painting»  و واژه «Hand craft» یا صنایع دستی نوشته نشده بود. این تقدیرنامه برای وزارت ارشاد ارسال شده بود و از طرف وزارت با من تماس گرفتند و مدرک را به من دادند.

آقامیری با تاکید براینکه این تفکیک‌ها را افرادی انجام داده‌اند که یا اطلاعی نداشتند یا اینکه مغرضانه و عامدانه‌ای چنین برخوردی درپیش گرفته‌اند، گفت: قصد دارند با این‌کارها نگارگری را در حاشیه قرار دهند درحالی‌که نگارگری نقاشی ملی ما است و ما با این نقاشی در دنیا شناخته شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در طبقه‌بندی رشته‌های تجسمی که در دنیا وجود دارد بخشی است به نام نقاشی اسلامی، افزود: بخش اعظم نقاشی‌های اسلامی را نقاشی‌های ایرانی که شامل نگارگری‌ها است تشکیل می‌شود. این درحالی‌است که هنرهای تجسمی نگارگر را اصلا به عنوان هنرمند قبول ندارد.

کد N1305223

وبگردی