آفتاب

مذاکرات کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با وزیر بهداشت برای سلامت افاغنه

مذاکرات کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با وزیر بهداشت برای سلامت افاغنه

صبح امروز کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با وزیر بهداشت درباره سلامت پناهجویان افغان که در ایران زندگی می کنند، در ستاد وزارت بهداشت مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در حاشیه این دیدار گفت: اعتقاد داریم که ایران کمک های بسیار زیادی را در مسیر آرمان پناهندگان در 40 سال گذشته به نسل های مختلف پناهندگان افغانستانی به ایران کرده است.

فیلیپو گرندی گفت: با دکتر هاشمی ملاقات بسیار خوبی داشتم و امروز نیز با چندین مسئول بلندپایه ایرانی دیدار خواهم کرد تا در خصوص نحوه افزایش و بهبود کمک های آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران مذاکره کنیم.

وی اظهار داشت: وضعیت افغانستان پیچیده و دشوار است که باعث جلوگیری از بازگشت پناهندگان به افغانستان می شود و ما احساس می کنیم که در این حوزه باید فعالیت و اقدامات مختلفی را انجام دهیم.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: با وزیر بهداشت در مورد الحاق و افزودن پناهندگان افغانی به سیستم بیمه ای و بیمه سلامت ایرانیان مذاکرات بسیار خوبی داشتیم، از دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت های خود از اتباع افغانی به ویژه در حوزه سلامت، تقدیر و تشکر می کنیم.

گرندی همچنین یادآور شد: بار سنگین پناهندگان افغانی بر دوش ایران بوده و از دولت و وزیر بهداشت به دلیل تلاش های ارزنده شان در این مسیر قدردانی می کنم.

خدمات پایه سلامت رایگان برای تمامی اتباع افغانی

وزیر بهداشت در حاشیه این دیدار گفت: امیدواریم با کمک هایی که در آینده از سوی سازمان های بین المللی به ایران می شود، شاهد بهبود شرایط پناهندگان افغانی به ویژه در حوزه سلامت باشیم.

سیدحسن هاشمی گفت: از چندین دهه پیش تا کنون، 3 میلیون نفر از اتباع افغانستانی مهمان ایران هستند و به میزبانی آنها افتخار می کنیم زیرا افاغنه، کمترین نقش را در پناهندگی داشته اند.

وزیر بهداشت گفت: قدرت های بین المللی باعث تحمیل چنین شرایط پیچیده و دشواری در منطقه ما به ویژه در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، یمن، تونس و لیبی شده اند و امیدواریم که با دریافت کمک های بیشتر از سازمان های بین المللی، بتوانیم هزینه های ارائه خدمات بهتر را برای پناهندگان فراهم کنیم.

هاشمی با اشاره به حضور 3میلیون پناهنده افغانی در ایران گفت: یک میلیون نفر از آنها به طور قانونی در ایران زندگی می کنند و امیدواریم بتوانیم در آِینده ای نزدیک، هزینه های مربوط به خدمات سلامت این تعداد اتباع قانونی را با کمک سازمان های بین المللی تامین کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ظاهرا مشکلات پناهندگان قانونی افغانستانی در حوزه آموزش و پرورش برطرف شده است، گفت: از سالیان گذشته و در حوزه بهداشت برای تمامی 3میلیون نفر پناهنده افغانی، خدمات پایه سلامت مانند واکسیناسیون و دریافت خدمات مادر و کودک به صورت رایگان ارائه می شود.

هاشمی به مشکلات پناهندگان افغانی در حوزه درمان در ایران اشاره کرد و گفت: هزینه های برای آنها زیاد است و بیمه نیز حمایتی از آنها نمی کند که در این زمینه با کمک وزارتخانه های کشور و رفاه طرحی را تدوین کرده ایم و امیدواریم با کمک دو شریک دیگر ما یعنی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و همچنین خود اتباع افغانستانی، بتوانیم برای آنها نیز خدماتی مشابه مردم ایران، ارائه دهیم.

یک سوم مراجعات به بیمارستان های شهرهای مرزی مربوط به اتباع افغانی است

وزیر بهداشت همچنین در دیدار کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به حضور پناهندگان افغانی، عراقی و سوری در کشور ایران گفت: حضور پناهندگان در کشور، از طرفی هزینه های زیادی را به کشور در زمینه های مختلف تحمیل می کند و از طرف دیگر خود پناهندگان را هم متحمل سختی هایی می کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر همکاری و همراهی بیشتر سازمان های بین المللی برای رفع مشکلات پناهندگان افزود: متاسفانه جامعه بین المللی نسبت به مساله و مشکلات پناهندگان افغان، عراق و سوریه بی توجهی کرده و همه فشارها بر روی ایران است. بنابراین ضروری است حمایت های لازم از سوی سازمان های بین اللملی برای رفع مشکلات پناهندگان صورت گیرد.

دکتر هاشمی ضمن اشاره به وجود ناآرامی ها و حضور گروه های تروریستی در کشور افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر در این کشور همچنان این ناآرامی ها ادامه دارد و این تراژدی در عراق، سوریه، لیبی و یمن هم تکرار شده است.

وزیر بهداشت در این مورد یادآور شد: برخی از سازمان های بین المللی در مورد پناهندگان، ناکارآمد عمل کرده و کمتر به بحث پیشگیری توجه می کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت سیاسی کشور افغانستان افزود: لازم است برای پناهندگان افغانی در ایران حمایت های آموزشی، سلامت و اشتغال صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا در کشور عراق در آینده نزدیک امنیت برقرار شود تا پناهندگان عراقی بتوانند به وطن خود برگردند.

هاشمی با بیان این که 3 میلیون پناهجوی افغانی در ایران حضور دارند، افزود: بیش از سه دهه است که ایران میزبان اتباع افغانی است و اگر لازم است اقدامی برای این پناهجویان صورت گیرد باید از یک میلیون افغانی قانونی در ایران شروع کرد.

وی در ادامه گفت: در مورد 2میلیون تبعه افغانی باقی مانده هم ما موظفیم به دلیل مسائل انسانی و مذهبی و نیز برای مراقبت از سلامت ایرانیان، از سلامت اتباع افغانی مراقبت کنیم که البته این مساله هزینه های بسیار سنگینی را به نظام سلامت کشور ایران وارد می کند.

وزیر بهداشت  با تاکید بر این که بیش از یک سوم مراجعات به بیمارستان های برخی از شهرهای مرزی ایران مانند سراوان از سوی افغان ها است، افزود: درست است که توانستیم بیش از 98 درصد از مردم ایران را تحت پوشش بیمه قرار دهیم اما متاسفانه برای اتباع افغانی پوشش بیمه ای وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به بازنگری در تعرفه های پزشکی در سه سال گذشته، اظهار داشت: در این وضعیت هزینه های درمانی برای افغان ها که تحت پوشش بیمه نیستند حدود دو تا سه برابر افزایش یافته است بنابراین شرایط برای آنها مناسب نیست.

هاشمی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و کمک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، بتوانیم برای افغان ها در حوزه سلامت و درمان اقدامات لازم را انجام دهیم چرا که اگر بخواهیم بدون بیمه، درمان درستی برای آنها داشته باشیم، قادر به ادامه کار نخواهیم بود.

وزیر بهداشت با اشاره به تدوین طرحی مشترک برای کمک به پناهندگان افغانی از سوی وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت رفاه، ابراز امیدواری کرد به کمک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد بتوان هزینه های درمانی را تامین کرد و برای یک میلیون افغانی همانند ایرانی ها درمان های لازم را در نظر گرفت.

وی با اشاره به همکاری و مشارکت این یک میلیون افغان به پرداخت حق بیمه خود، افزود: لازم است این مساله هر چه زودتر حل شود تا بتوانیم به پناهندگان افغانی نیز خدمات مناسب و خوب درمانی ارائه دهیم.

هاشمی در پایان گفت: امیدواریم در دوره جدید مدیریتی کمیسر عالی سازمان ملل، اقدامات عملی و ملموس داشته باشیم تا برای پناهندگان حمایت و آرامش بیشتری در حوزه سلامت و تندرستی فراهم کنیم.

۴۷۴۷

کد N1304489

وبگردی