آفتاب

پیاده روهای زاهدان تفرجگاه روزه داران- اسماعیل مرادقلی*

پیاده روهای زاهدان تفرجگاه روزه داران- اسماعیل مرادقلی*

کمبود فضای سبز و پارک در شهر زاهدان با جمعیت حدود 800 هزار نفری سبب شده تا پیاده روهای این شهر تبدیل به تفرجگاه روزه داران از افطار تا سحر شود.

گشت و گذار پس از افطار یکی از تفریحات خانواده هاست اما برای جمعیت حدود 800 هزار نفری زاهدان به دلیل کمبود پارک و مکان های تفریحی، فضای سبز کافی وجود ندارد و خانواده ها مجبور به نشستن در بلوارها، فلکه ها و پیاده روهای نزدیک به فضاهای سبز هستند.
این موضوع تنها مخصوص ماه رمضان نیست بلکه در بسیاری دیگر از ایام مردم میهمان همین پیاده روها هستند.
کلاته رزاق زاده یکی از پارک های معروف این شهر است که در 10 کیلومتری خارج از شهر وجود دارد و همه مردم امکان رفتن به آنجا را ندارند.
همچنین در این شهر پارک محله چیزی نامانوس است زیرا در همه محله ها فضای سبز و پارک وجود ندارد و بیشتر پارک های محله ای به خرابه شبیه هستند و اهالی در شب با ترس و دلهره از کنار این پارک ها عبور می کنند، بیشتر پارک های سرسبز و مشهور شهر نیز در ایام مختلف چنان شلوغ هستند که گاه با بازارهای بزرگ اشتباه گرفته می شوند.
زاهدان تنها کلان شهری است که به معنی واقعی هیچ شهر بازی ندارد و تنها تفریح مردم آن نشستن دور یکدیگر در پیاده روهاست که گاه این پیاده روها نیز روشنایی مطلوبی ندارند.
البته مردم این شهر همیشه از این موضوع گلایه دارند که در آمار ارائه شده همواره چمن بلوارها نیز به عنوان فضای سبز معرفی می شود و از نظر آنان این موضوع جای انتقاد دارد.
ایجاد پارک در هر محله از ضرورت هایی است که باید به صورت جدی پیگیری شود.
از این رو نهادهای مربوط باید با در نظر گرفتن این اولویت از فضاهای موجود به ویژه اماکن و اراضی در اختیار دولت برای ایجاد تفرجگاه های درون شهری استفاده کنند.
همچنین می توان با مشارکت بخش خصوصی از طریق واگذاری زمین های دولتی به این بخش برای ایجاد فضاهای سبز و تفریحی، مکان های مناسبی ایجاد شود.
بهسازی پارک ها و فضاهای سبز موجود و راه اندازی خط اتوبوس برای کلاته رزاق زاده یا پارک ملت می تواند سبب استفاده بهینه از فضاها و بهره گیری مردم از این اماکن شود.
حضور مردم در پارک ها تا پاسی از شب نشان از نشاط، آرامش خاطر و حس امنیت برای شهروندان به ویژه در ماه مبارک رمضان دارد.
*خبرنگار ایرنا در زاهدان
کد N1304174

وبگردی