آفتاب

دور زدن قانون با اهرم فشار فضای مجازی

دور زدن قانون با اهرم فشار فضای مجازی

ساری - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران می گوید برخی افراد با توسل به اهرم فشاری به نام فضای مجازی به دنبال شانه خالی کردن از اجرای قانون و دور زدن آن هستند .

عیس میرشفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران راه اندازی پویشی در فضای مجازی برای جلوگیری از اعمال قانون در باره گردانندگان یک مدرسه غیردولتی در بابلسر را نمونه ای از قانون گریزی با توسل به اهرم فشار فضای مجازی دانست .
وی گفت : مدرسه غیر دولتی ' حکمت ' که عملکردش در سال های گذشته همواره مورد نقد و تذکر کارشناسان و گروههای آموزشی اداره کل آموزش و پرروش مازندران بود به علت بی توجهی به تذکرات مکتوب و شفاهی در یک روند قانونی با محدودیت مواجه و در آستانه تعطیلی قرار گرفته است .
او سابقه تاسیس مدرسه حکمت بابلسر به عنوان یک مدرسه غیردولتی را مربوط به سال های قبل از 90 اعلام کرد و افزود : این مدرسه دارای مجوز فعالیت از آموزش و پرورش است و باید بر اساس دستورالعمل ها و مقررات این نهاد به وظایف خود عمل کند .
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران توضیح داد : در مدت فعالیت مدارس در سال تحصیلی به طور طبیعی کارشناسان و گروههای آموزشی برای بررسی اجرای مقررات و دستورالعمل های ابلاغی از مدارس سرکشی می کنند و از سال 1390 تاکنون در تمامی بازدیدهایی که از این مدرسه صورت گرفت ، تخطی های متعددی را مشاهده و گزارش کردند .
وی ادامه داد : با وجود تذکر شفاهی و کتبی به موسس این مدرسه برای اصلاح در کار و انجام دستورالعمل ها ، این امر صورت نگرفت و هفته گذشته شورای نظارت آموزش و پرورش مازندران انحلال این مدرسه را مصوب کرد.
میرشفیعی گفت که هم اکنون با مسدود شدن سامانه ثبت نام این مدرسه غیر دولتی در سامانه سناد ، ثبت نامی امکان پذیر نیست و فقط خروج از این سامانه ممکن است .
** مدرسه یا آزمایشگاه طرح های شخصی
وی رعایت نکردن سر فصل های آموزشی ، برپایی کلاس های چند پایه ، به کار گیری نیروهای غیرمرتبط در آموزش و رعایت نکردن بودجه بندی درست را بخشی از تخلفات و رعایت نکردن ضوابط و چهارچوب های آموزش و پرورش از سوی موسس این مدرسه اعلام کرد .
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین فضای این مدرسه را نامناسب توصیف کرد و گفت : تقسیم سوله ای در قالب کلاس درس نمی تواند جایگاه مطلوبی برای آموزش دانش آموزان باشد .
وی افزود : اعطای مجوز به این مدرسه با این ساختار فیزیکی در آن زمان تخلف بود و باید دستگاههای اجرایی مرتبط در این زمینه پاسخگو باشند .
میرشفیعی گفت : موسس این مدرسه با پیاده کردن شیوه خاص آموزشی که الگو گرفته از دیگر کشورهاست ، به دنبال انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی خودش است .
وی افزود : طبق قانون این فرد تنها مجوز راه اندازی مدرسه غیر دولتی را کسب کرده است و مجوزی برای انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی ندارد .
میرشفیعی گفت : انحلال این مدرسه در شورای نظارت اداره کل آموزش و پرورش مازندران مصوب و برای شورای نظارت وزارت آموزش و پرورش ارسال شده و در تماس های تلفنی مسئولان این شورا هم بر انحلال آن صحه گذاشته اند .
وی افزود : آموزش و پرورش به دنبال ایجاد فضای مناسب آموزشی متناسب با ملاک هاست تا خانواده ها با خیالی آسوده فرزندانشان را به سیستم آموزشی تحویل دهند .
میرشفیعی گفت : مردم به اعتبار آموزش و پرورش به مجوز هایی که به موسسان مدارس برای راه اندازی می دهند ، اعتماد می کنند و فرزندانشان را به این مدارس می سپارند و لازم است موسسان مدارس هم به این نکته توجه کنند .
** مدرسه حکمت در نگاه متولیان
موسسان مدرسه حکمت در وبگاه رسمی این مدرسه که هم اکنون پویش جلوگیری از انحلال یکی از بخش های آن و مرتبط با شبکه های اجتماعی است ، این مدرسه را متفاوت با سایر مدارس معرفی کرده اند .
در بروشور چهار صحفه ای که در این وبگاه قرار دارد واگویه هایی به نقل غیر مستقیم از خانواده ها تحت عنوان نارضایتی از مدارس و نظام آموزشی موجود آورده شده و از آنان خواسته شده است تا برای رفع این نگرانی ها ، فرزندانشان را در مدرسه حکمت ثبت نام کنند .
در این نوشته که معرفی مدرسه به شمار می رود ، آمده است : قرائت و ترجمه روان قرآن و تاکید بر فهم ساده مفاهیم قرآن و تعالیم اهل بیت (ع) محور تعلیمات مدرسه قرار دارد .
همچنین در معرفی این مدرسه از عباراتی چون ' تسلط کاربردی به زبان انگلیسی ، دانش آموز به عنوان محقق و پژوهشگر ، تعطیل نبودن روزهای پنجشنبه ، برنامه های ورزشی رشته های مختلف ، گردش های علمی و مدرسه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات ' استفاده شده است .
به نوشته این معرفی نامه ، مدرسه حکمت حتی در زمان آغاز و پایان فعالیت روزانه هم با دیگر مدارس متفاوت است به گونه ای که فعالیت این مدرسه از سات 8 تا 15 برای مقطع ابتدایی اعلام و تاکید شده که برای مقاطع بالاتر فعالیت تا ساعت 17 ادامه دارد.
همچنین در این نوشته آمده است که مدرسه از ساعت 7 تا 19 باز است و دانش آموزان با توجه به این که هر یک دارای وسایل خاص خودشان با فضای اختصاصی هستند هر زمانی که خواستند در این ساعات می توانند به مدرسه مراجعه کنند.
یکی از ویژگی های این مدرسه هم که در بروشور بر آن تاکید شده اختصاص جای مشخص برای کتاب ها و دیگر وسایل دانش آموزان است تا آنان مجبور نباشند هر روز وسایلشان را با خودشان به منزل برده و روز بعد برگردانند.
کارشناسان آموزشی شیوه اداره مدرسه حکمت بابلسر را مبتنی بر شیوه آموزشی مدارس کشور انگلیس و کشورهایی دیگر مانند کانادا می دانند که از نظام آموزشی انگلیسی بهره می گیرند.
** مدرسه ای مختلط
اگر چه معاون آموزش و پرورش مازندران در مصاحبه خود با خبرنگاران از مختلط بودن دانش آموزان در مدرسه حکمت صحبتی به میان نیاورد ، ولی در تصویر نامه ای از این اداره کل که در فضای مجازی پخش شده ، یکی از تخلفات این مدرسه ثبت نام از دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی و ثبت نکردن نام آنان در سامانه آموزش و پرورش ، ذکر شده است.
مدرسه حکمت بر اساس مجوزی که از آموزش و پرورش اخذ کرده یک مدرسه پسرانه است .
همچنین در تصویر نامه منتشر شده یکی دیگر از تخلفات مدرسه حکمت عدم پیروی از سرفصل های درسی آموزش و پرورش و بودجه بندی دروس در طول سال تحصیلی ذکر شده است .
ثبت نام چند پایه ای در مدرسه ای که مجوز مقطع ابتدایی را دارد نیز از دیگر تخلفات این مدرسه در این نامه ذکر شده است .
** تاسیس و اهداف مدرسه حکمت
بر اساس آنچه که در وبگاه این مدرسه قرار دارد ، از سوی یک مؤسسه بخش خصوصی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارد ، در سال 1388 تاسیس شد. همچنین بر اساس این نوشته ، در مرحله بعدی پس از یک سال ،‌دبستان دخترانه و راهنمائی پسرانه به این مجموعه اضافه شد .
موسسان این مدرسه در وبگاه آن نوشته اند : مدرسه حکمت ، بخشی از دو طرح پژوهشی در سطح ملی است ؛ طرح اول ، طرح مطالعه و طراحی معماری نظام آموزش دین بنیاد برای جامعه اطلاعاتی است.
هدف این طرح ، تحول نظام آموزش کل کشور به سمت نظام آموزشی مطلوب مبتنی بر مبانی معرفتی دینی برای پاسخگوئی به نیازهای جامعه در حال تحول و آینده اعلام شده است.
طرح دوم نیز ایجاد یک مجموعه آموزشی راهنما (پایلوت) برای بستر سازی نظام آموزش دین بنیاد برای جامعه اطلاعاتی تعریف شده است.
هدف از این طرح هم ایجاد یک مجموعه مدارس نمونه اعلام شده که تحقق عملیاتی نظام آموزشی مطلوب را در سطح یک مدرسه و ابعاد برنامه درسی مورد توجه آن به صورت عملیاتی نشان دهد.
** یک از هزار
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از 250 هزار دانش آموز در دو هزار و 400 مدرسه ابتدایی مازندران تحصیل می کنند که بیش از یکهزار مدرسه از این تعداد غیر دولتی هستند .
مدرسه حکمت تنها یکی از بیش از یکهزار مدرسه ابتدایی در مازندران است که تعطیل می شود و راه اندازی پویش برای جلوگیری از تعطیلی این مدرسه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آموزشی بیش از اندازه خودنمایی می کند.
2096/1654
کد N1304127

وبگردی