آفتاب

علل تکرار حوادث تروریستی در آمریکا از نگاه چند رسانه این کشور/واشنگتن پست: تقصیر مواضع ترامپ است

علل تکرار حوادث تروریستی در آمریکا از نگاه چند رسانه این کشور/واشنگتن پست: تقصیر مواضع ترامپ است

تهران - ایرنا - پس از حادثه تروریستی اورلاندو که یک تکفیری ده ها همجنس گرا را به گلوله بست، رسانه های آمریکایی از نگاه خود به علل و زوایای گوناگون این حادثه و حوادث مشابه در این کشور پرداختند و روزنامه واشنگتن پست علت تکرار حوادث تروریستی را در آمریکا مواضع دونالد ترامپ علیه مسلمانان ذکر کرد.

واشنگتن پست در مقاله ای با بیان اینکه 'دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا «ابدا در قد و قواره رهبری یک کشور نیست»، نوشت: تکرار حوادث تروریستی در آمریکا نتیجه مواضع ترامپ علیه مسلمانان است که ناقض اصول و ارزش های آمریکاست.
این روزنامه در مطلبی به نقد اظهارات نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات 2016 آمریکا پرداخت و افزود: 'ترامپ باز هم بر موج جدیدی از فضل فروشی تعصبات کورکورانه، ترس و رعب افکنی و تبلیغ توهم توطئه سوار شد.
' رهبران جمهوریخواهان که هفته گذشته می گفتند انتظار دارند ترامپ بعد از حملات نژادپرستانه اش علیه یک قاضی کالیفرنیایی لحن خود را تغییر داده باشد؛ حال بیایند و پاسخ خود را دریافت کنند. او ضمن آن که به مسلمانان آمریکا هم تهمت و افترا می بندد و در انتهای تمام این افترا بستن های عجیب و غریب، گفتارش را با یک حمله کینه توزانه به رسانه ها به اتمام می رساند'.
به دنبال حادثه روز یکشنبه 'اورلاندو'، ترامپ روز دوشنبه در نوشتاری جنجال برانگیز گفت 'من به خود تبریک می گویم که در مورد اسلام افراطی حق با من بوده است. من نمی خواهم فقط به تبریک گفتن به خود اکتفا کنم. من خواهان شدت عمل و هشیاری هستم'.
واشنگتن پست ادامه داد: همه واقفیم که این حوادث نباید در کشور تکرار می شد، اما این ترامپ بود که تحریک کننده تکرار وقوع این حوادث در کشور شد. اکثر مسلمانان آمریکا میهن پرست و همچون آمریکایی های مسیحی، یهودی و هندو همگی تابع قانون هستند. بسیاری از این مسلمانان برای آمریکا علیه تمام تهدیدها علیه این کشور در دوردست ها جنگیده اند و در حال جنگیدن هستند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز به دنبال اظهارات مجدد دونالد ترامپ درمورد منع ورود مسلمان به آمریکا در واکنش به تیراندازی اورلاندو، گزارش داد: باراک اوباما عقاید و دیدگاه های دونالد ترامپ را در باره اسلام و مسلمانان خطرناک خواند.
این شبکه افزود: رئیس جمهوری آمریکا پس ازخروج از جلسه توجیهی 'ضد تروریسم' بشدت علیه اظهارات ترامپ درمورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا و کاربرد عبارت 'اسلام رادیکال' واکنش نشان داد.
اوباما خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: 'حال یک نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه پیشنهاد ممنوعیت ورود تمامی مسلمان را از آمدن به آمریکا می دهد.' صحبت از اسلام رادیکال همان چیزی است داعش خواهان آن است تا یک میلیارد مسلمان را در برابر آمریکا قرار دهد.

** تارنمای رادیو دولتی آمریکا: متین زاده آمریکا بود
تارنمای رادیوی دولتی آمریکا هم نوشت: فهم دلایل بروز گرایش های ناهنجار و گاه بشدت افراطی از جانب مهاجران و پناهندگانی که از جوامع رو به توسعه به کشورهای پیشرفته و غربی می‌روند، چندان دشوار نیست.
این تارنما ادامه داد: اما 'عمر صدیقی متین' که روز یکشنبه 49 نفر را در یک کلوب شبانه در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدرا قتل عام کرد، در آمریکا و از پدر و مادری افغانستانی زاده شده و تبعه آمریکا بود.
تلاطم شدید در محیط زندگی مهاجران نسل اول و برخورد آداب و سنتیشان با فرهنگ جوامعی که در آن پذیرفته شده اند، درک دلیل سرکشی و گاه افراط گرایی آنان را آسان می کند.
اما عمر متین که تنها عامل کشتار باشگاه شبانه شناخته شده است، 29 سال پیش در نیویورک متولد شد و نمونه افرادی است که پیتر برگمن نویسنده کتاب 'ایالات متحده جهاد' از آنان به عنوان 'تروریست‌های خانگی' یاد ‌می کند.
اروپام**3092**1479
کد N1304046

وبگردی