آفتاب
خرید تضمینی شیر وعده‌ای که محقق نشد

دامداری خراسان جنوبی به گِل نشست/مصائب دامداران از تولید تا عرضه

دامداری خراسان جنوبی به گِل نشست/مصائب دامداران از تولید تا عرضه

بیرجند- خشکسالی های پی در پی و عدم‌حمایت مسئولان از دامداران خراسان جنوبی، این صنعت را در معرض نابودی قرار داده و نیازمند تصمیمات جدی از سوی مسئولان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- رقیه رحمتی راد: چند سالی است که خسکسالی های پیاپی و کاهش بارندگی نگرانی زیادی را برای دامداران، کشاورزان و مردم خراسان جنوبی به بار آورده است. اما چند مدتی می‌شود که این نگرانی‌ها عمیق تر شده چرا که ماه‌هاست که دست یاری دامدار به سمت مسئولان دراز بوده اما مشکلی حل نمی‌شود.

هم اکنون مشکلات متعددی پیش روی دامداران است، مشکلاتی مانند گرانی علوفه، نبود یارانه شیر، کمبود آب شرب برای دام و هزاران درد که آن‌ها را به ستوه درآورده و این در حالی است که بنا بر شنیده‌ها مسئولان در قبال این وضعیت فقط به نظاره ایستاده و یا طرح‌هایی را مدت‌زمان اندکی اجرایی می‌کنند و در نهایت بی‌آنکه به نتیجه‌ای برسند، رها می‌شود.

باوجود اینکه تولید گوشت، شیر و سایر محصولات لبنی در تغذیه سالم جایگاه مهمی دارد و حرفه دامداری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال فراوانی ایجاد می‌کند، متأسفانه نگاه مثبت و حمایت کننده‌ای به خود نمی‌بیند.

فعالیت ۳۴ درصد مردم در صنعت دام‌پروری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی صنعت دامپروری را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ۳۴ درصد مردم استان به‌کار تولید و پرورش دام مشغول هستند.

هاشم ولی پور مطلق با بیان اینکه یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۲۳ رأس دام سبک و بیش از ۹۰ هزار دام سنگین در استان موجود است، افزود: سالانه به‌طور میانگین ۱۳ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

بنا به گفته وی هم اکنون ۵۸۲ واحد پرورش دام صنعتی در خراسان جنوبی وجود دارد.

دامداران چشم‌انتظار کمک مسئولان بوده و مسئولان نیز چشم‌انتظار تأمین اعتبار! این کلاف پر پیچ و گره بین دامداران و مسئولان به معضلی نگران‌کننده تبدیل‌شده تا جایی که شاید این صنعت نابود شود و نان هزاران روستایی و شهری نیز در لا به لای پیشنهادات و اجرای فرآیند های نامطلوب قطع شود.

کد N1303586

وبگردی