آفتاب

ارتباط مستقیم وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر با تولیدات فاخر

ارتباط مستقیم وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر با تولیدات فاخر

اراک- ایرنا- بسیاری از هنرمندان استان مرکزی به خصوص فعالان عرصه تئاتر از وضعیت معیشتی چندان مناسبی برخوردار نیستند که این مهم تولیدات هنری این قشر از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که به گفته بسیاری از هنرمندان تولید آثار تماشاگر پسند در گروی تامین معاش است.

نظام معیشتی، هنرمند را به بازار هنر وارد می‌کند و این البته رویداد خوبی است که اثر هنرمند دیده و خریداری شود و به خانه‌ها و زندگی مردم راه باز کند، اما بسیاری از هنرمندان حوزه نمایش و تئاتر به خصوص هنرمندان خارج از پایتخت، چنین شرایطی را ندارند و با وضعیت معیشتی نابسامانی دست و پنجه نرم می کنند.
هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش در استان مرکزی از امکانات، استقبال و بازار کار تهرانی ها برخوردار نیستند به طوری که کمتر نمایشی در نقاط مختلف استان مرکزی با استقبال گسترده و سالن مملو از جمعیت به روی صحنه رفته است.
از این رو هنرمندان تئاتر و نمایش که تنها از طرق فعالیت هنری ارتزاق می کنند، همواره با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و این مشکل با بالا رفتن سن و سال هنرمندان عمیق تر و گسترده تر می شود.
در کشور ما هنر به عنوان صناعت و کسب و کار جدی گرفته نشده است و به عرضه و تقاضا در هنر توجه نمی شود در حالی که اقتصاد هنر از ضرورت های هنر است و می بایست با همفکری نهادهای متولی و فعالان هنری و اقتصادی این موضوع دنبال شود.
اقتصاد هنر از یک جهت به جنبه‌هایی همچون تولید، اشتغال و کالاهای فرهنگی و هنری مربوط است و ازسوی دیگر به جنبه‌های اجتماعی، مانند تقاضای فرهنگی، دسترسی و مصرف کننده ربط دارد، بر همین اساس در برنامه‌ریزی اجتماعی و مباحث توسعه فرهنگی باید به طور ویژه‌ به تعامل اقتصاد و هنر پرداخت.
مسئولان هنری و هنرمندان تئاتر استان مرکزی معتقدند حمایت ها و پشتیبانی های مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن چنان که باید به شهرستان ها نمی رسد و بخش عظیمی از اعتبارات در تهران هزینه می شود.

*** لزوم توجه به اقتصاد هنر
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این خصوص گفت: حمایت از هنرمندان از وظایف دولت است که تاکنون هم فعالیت هایی در این زمینه انجام شده و ضرورت هم دارد اما با توجه به منابع محدود نمی توان همیشه پاسخگوی هنرمندان بود، بنابراین لازم است که اقتصاد هنر به طور جدی دنبال شود و هنرمندان در تولید آثار به عرضه و تقاضا توجه داشته باشند.
مهدی قاسمی اضافه کرد: در صورتی که اقتصاد هنر در کشور کلید خورده و منابع هنری نیز به صورت عادلانه بین هر سه رشته هنرهایی تجسمی، موسیقی و تئاتر تقسیم می شود می توان به احیاء تئاتر امیدوار بود در غیر این صورت هیچ اتفاقی نمی افتد.
وی هنرمندان تئاتر استان مرکزی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: هنرمندانی که فعالیت هنری را به عنوان شغل دوم برگزیده اند شرایط معیشتی مناسبی دارند اما عده ای که تنها از طریق فعالیت های هنری ارتزاق می کنند به خصوص افرادی که معروفیت چندانی نیز ندارند در این خصوص مشکلات زیادی دارند.
قاسمی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تنها در قالب پرداخت مستمری و بیمه تامین اجتماعی از هنرمندان استان حمایت می کند که آن هم با شرایطی از قبیل از کار افتادگی و سن بالای 60 سال امکان پذیر است.
وی ادامه داد: هم اکنون 624 هنرمند از استان مرکزی عضو صندوق اعتباری هنر استان هستند که از این تعداد 24 هنرمند مشمول دریافت مستمری و 55 هنرمند نیز مشمول دریافت خدمات بیمه تکملی تامین اجتماعی می شوند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: سه نفر از هنرمندان تئاتر استان مرکزی نیز مدرک درجه هنری دریافت کرده اند که از خدمات ویژه ای بهره مند هستند.

*** نبود یک مجمع صنفی منسجم اولین مشکل هنرمندان تئاتر استان مرکزی
نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر استان مرکزی گفت: نبود یک مجمع صنفی مسنجم وکارآمد اولین مشکل هنرمندان تئاتر استان است که متاسفانه هیچ یک از هنرمندان اقدام چندانی در خصوص شکل گیری این مجمع نمی کنند.
ناصر کریمی نیک افزود: در صورت ایجاد یک مجمع صنفی متشکل از هنرمندان پیشکسوت و دردآشنای تئاتر می تواند هم مشکل معیشتی هنرمندان این عرضه را حل کرده و هم زمینه ترویج و احیاء این هنر را در استان فراهم کند.
وی با بیان اینکه قانون دست متولیان فرهنگ و هنر را برای حمایت از هنرمندان به خصوص فعالان عرصه تئاتر بسته است، بیان کرد: در زمان فعالیت دولت هشتم مصوبه بیمه هنرمندان عملیاتی شد اما امکانات و گستره بهرهگیری هنرمندان از خدمات تامین اجتماعی در دولت های نهم و دهم روز به روز تنزل یافت به طوری که امروز بیمه هنرمندان خدمات چشمگیری به این قشر از جامعه ارائه نمی کند.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر بیان کرد: هم اکنون هنرمندانی که تنها از طریق تئاتر ارتزاق می کنند با مشکلات معیشتی زیادی روبه رو هستند چرا که شرایط فعالیت برای این قشر از جامعه فراهم نیست.
وی ادامه داد: هنرمندان تئاتر از دولت کمک مالی نمی خواهند بلکه این قشر از جامعه انتظار دارند تا دولت با تمهیدات و سرمایه گذاری های بلندمدت، زمینه فعالیت این قشر از جامعه را فراهم کند، در غیر این صورت هم وضعیت اقتصادی تئاتری ها ارتقاء می یابد و هم این قشر از جامعه سربار دولت نمی شوند.
کریمی نیک اضافه کرد: هنر نمایش و تئاتر بیشترین ظرفیت را برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان را دارد اما هیچ یک از مسئولان و متولیان حتی حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان تئاتر استان درخواست همکاری نداشتند در صورتی که در این فرصت می توان هم اوقات فراغت را غنی سازی کرد و گامی در راستای ارتقاء شرایط معیشتی و اقتصادی هنرمندان تئاتر استان برداشت.

***هنرمندان نمایش استان مرکزی به سختی گذران زندگی می کنند
یکی دیگر از پیشکسوتان هنر نمایش در استان مرکزی گفت: هنرمندان نمایش استان به سختی گذران زندگی می کنند چرا که بسیاری از آنها تنها از طریق فعالیت های هنری امرار معاش کرده و تخصص دیگری ندارند.
حجت سبزی افزود: یک هنرمند نمایش برای یک اجرای موفق باید روزها تمرین و ممارست کند تا بتواند خود را به عنوان یک هنرمند غنی و صاحب سبک معرفی کند بنابراین اگر قرار است که هنر نمایش احیاء و به روزهای اوج گذشته برگردد باید هنرمندان این عرصه از سوی دولتمردان حمایت شوند.
وی گفت: اجرای یک نمایش، از زمان نگاشتن نمایشنامه تا انتخاب بازیگر و دیگر عوامل اجرایی تا زمان اجرای قطعی مدت زمان زیادی را می طلبد، بنابراین یک گروه نمایشی باید از سوی دستگاه های مختلف اجریی حمایت شود در غیر این صورت امکان اجرای یک تئاتر فاخر و ماندگار وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در استان مرکزی کمتر دستگاهی به هنر نمایش اهمیت می دهد در صورتی که با این هنر می توان بسیاری از زوایای فرهنگی فراموش شده را احیاء کرد.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر استان مرکزی، بیان کرد: هنرمندان تئاتر به حرفه خود عشق می ورزند و تنها خواسته آنها از مسئولان فراهم کردن شرایط فعالیت است ما متکدی نیسیتم از این رو نمی توانیم هر روز خود را به اتاق یک مدیر رسانده و از او طلب کمک کنیم.
وی گفت: هنرمندان این عرصه تنها می خواهند که از اجرای نمایش حق الزحمه دریافت و گذران زندگی کنند و در کنار آن ماندگاری در چرخه فرهنگ و هنر خطه خود داشته باشند .
هم اکنون 500 هنرمند نمایش در استان مرکزی در 20 گروه تخصصی فعالیت می کنند.
مصطفی مجللی
3017/6013/ 6012
کد N1303234

وبگردی