آفتاب

ایران به جمع کشورهای تولید کننده ماشین آلات پیشرفته کشاورزی با دقت لیزری بسیار بالا پیوست

ایران به جمع کشورهای تولید کننده ماشین آلات پیشرفته کشاورزی با دقت لیزری بسیار بالا پیوست

دزفول - ایرنا - با رونمایی از 2 دستگاه نهرکن و اسکریپر لیزری ساخت یکی از شرکت های دانش بنیان دزفول ایران به جمع معدود کشورهای سازنده ماشین آلات پیشرفته کشاورزی با دقت بسیار بالا به کمک لیزر و هدایت دقیق ماهواره ای پیوست.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان جمعه شب در حاشیه آیین رونمایی از این ماشین آلات پیشرفته کشاورزی در سرسرای اردوگاه شیخ مرتضی انصاری دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با منحصر به فرد خواندن برخی ویژگی های دستگاه نهرکن رونمایی شده گفت: از جمله ویژگی های برجسته این دستگاه دقت لیزری بسیار بالای آن است بطوری که این دستگاه را می توان از جمله ماشین آلات پیشرفته کشاورزی دنیا در این زمینه دانست.
محمدحسین بصیری زاده قیمت پایین تمام شده نهرکن را یکی دیگر از ویژگی های مهم این دستگاه برشمرد و افزود: قیمت این دستگاه یک دوم تا یک سوم قیمت دستگاه مشابه خارجی است ضمن اینکه سامانه حرکتی نهرکن ساخت داخل در درون دستگاه تعبیه شده و این در حالی است که سامانه حرکتی دستگاه نمونه خارجی از تراکتور تغذیه می شود.
وی با بیان اینکه با رونمایی از این ماشین آلات جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده ماشین آلات کشاورزی از نوع نهرکن و اسکریپرلیزری پیشرفته با دقت بسیار بالا پیوسته است ادامه داد: این ماشین آلات کشاورزی بخش زیادی از نیاز کشور به واردات دستگاه های مشابه خارجی را مرتفع کرده و مانع از خروج ارز از کشور خواهد شد.
رئیس اداراه مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: دستگاه اسکریپر لیزری رونمایی شده که به منظور تسطیح اراضی کشاورزی بکار گرفته می شود از نظر دقت بالای لیزر و قیمت پایین نیز موجب شده تا ایران از واردات دستگاه های مشابه از خارج بی نیاز شود.
بصیری زاده با بیان اینکه دستگاه اسپریکر رونمایی شده در این آیین پیش از این به بهره برداری رسیده و در طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح رهبر معظم انقلاب از این دستگاه پیشرفته استفاده شده ادامه داد: در گام نخست طرح 550 هزار هکتاری 150 دستگاه اسکریپر لیزری پیشرفته این شرکت با بازده بالا مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان دز نوین صنعت دزفول سازنده این دستگاه های پیشرفته نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل سطح بالای شوری آب برای آبیاری نخلستان ها نیاز به زهکش روباز است که پیش از این حفر نهرهای زهکش تنها با استفاده از بیل مکانیکی ممکن بود.
علی عباسیان بازده دستگاه نهرکن لیزری را 20 برابر بیل مکانیکی اعلام کرد و افزود: هر بیل مکانیکی در یک روز کاری توانایی حفر 100 متر نهر را دارد و این در حالی است که دستگاه نهرکن لیزری در یک روز 2 کیلومتر نهر حفر می کند ضمن اینکه علاوه بر بازده بالا، قیمت بسیار پایین نسبت به مشابه خارجی داشته، و اینکه دستگاه مشابه خارجی خاک حفر شده را به اطراف پرتاب می کنند ولی دستگاه ساخت داخل خاک را در کناره نهر می ریزد.
وی با بیان اینکه مراحل ثبت اختراع دستگاه نهرکن لیزری در حال انجام است اظهار کرد: این دستگاه مخصوص اقلیم ایران ساخته شده و برخی ویژگی های آن در دنیا منحصر به فرد است.
عباسیان از تغییر در گیربکس تراکتورهای خارجی به منظور استفاده به عنوان کشنده دستگاه نهرکن لیزری خبر داد و گفت:حداقل سرعت تراکتورهای عادی سه کیلومتر بر ساعت است که با نصب سامانه کنترلی منحصر به فرد طراحی شده توسط این شرکت، سرعت تراکتور از صفر تا 500 متر بر ساعت با توجه به نیاز خدمه تراکتور قابل تنظیم است.
وی ادامه داد: سامانه حرکت آهسته تراکتور که توسط این شرکت طراحی شده به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ثبت اختراع شده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان دز نوین صنعت دزفول گفت: دقت بسیار بالا، هدایت ماهواره ای، راندمان 2.5 برابری نسبت به نوع مشابه، بازده بالا و توان مصرفی پایین از جمله ویژگی های اسکریپر دوبل لیزری این شرکت است.
وی گفت: اسکریپر دوبل لیزری رونمایی شده با استفاده از یک تراکتور با توان 150 اسب بخار 20 مترمکعب خاک جابجا می کند در حالی که نمونه های خارجی برای جابجایی این حجم خاک نیاز به تراکتوری با حداقل توان 300 اسب بخار دارند.
وی افزود: تاکنون سه دستگاه طراحی شده این شرکت ثبت اختراع و 2 دستگاه دیگر نیز در حال طی کردن مراحل ثبت اختراع هستند.
سامانه لیزری تسطیح ارازی، سامانه ماهواره ای کنترل دقیق ماشین الآ ت کشاورزی، انواع سامانه تسطیح اراضی اسکریپر تک و دوبل از پنج متر مکعب تا 20 مترمکعب، انواع ترنچر از عمق 50 سانتی متر تا 2.4 متر برای زهکشی و از عرض 10 سانتی متری تا 70 سانتی متری، انواع نهرکن از عرض 1.5 متر تا عمق 2 متر، انواع لِوِرهای لیزری برای تسطیح اراضی و همچنین یدک کش هوشمند هیدرولیکی از جمله محصولات متنوع تولیدی شرکت دز نوین صنعت دزفول است که برخی از این دستگاه ها برای نخستین بار در این آیین رونمایی شد.
برخی از دستگاه های تولیدی این شرکت جزو ماشین آلات تحریمی با قیمت بسیار بالا هستند.
سامانه لیزری تسطیح اراضی، سامانه آهسته تراکتور و ترنچر زهکشی سه اختراع ثبت شده این شرکت دانش بنیان است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول نیز در این آیین در سخنانی اقتصاد دانش بنیان را آیینه تمام نمای اقتصاد مقاومتی نامید و با اشاره به نمونه ای از اختلال در مسیر عملی کردن اقتصاد مقاومتی افزود: برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح رهبر معظم انقلاب، برخی دنبال وارد کردن ماشین آلات کشاورزی از ایتالیا بودند و این در حالی بود که نمونه مشابه داخلی با ویژگی بهتر از دستگاه خارجی توسط جوانان نخبه دزفول طراحی شده بود.
حبیب اله آصفی ادامه داد: وقتی ویژگی های منحصر به فرد اسکریپر لیزری بسیار دقیق ساخت ایران که برای تسطیح اراضی کشاورزی به کار گرفته می شود به مجریان طرح ارائه شد برخی به جای استقبال از محصول داخلی از شرکت ایتالیایی خواستند که مشابه این دستگاه با ویژگی های خاص آن که در ایران تولید شده را بسازند تا این دستگاه را از ایتالیا خریداری و به کشور وارد کنند که با پیگیری صورت گرفته توسط مسئولان شهرستان دزفول جلوی این شیطنت گرفته شد.
فرماندار دزفول افزود: هم اکنون بیش از 90 درصد از نیاز طرح 550 هکتاری کشاورزی که به منظور احیای بخشی از اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام طراحی شده توسط دستگاه های تولید شده توسط این شرکت داخلی با بهترین کیفیت، بالاترین راندمان و پایین ترین قیمت تامین می شود.
آصفی در ادامه با اشاره به جذب 300 هزار میلیارد ریال سرمایه به شهرستان دزفول از برخی شیطنت ها وکارشکنی در خصوص احداث پالایشگاه دزفول به شدت انتقاد کرد و گفت: برخی با داعیه پدرسالاری در حال شیطنت و سنگ اندازی در مسیر انجام پروژه های بزرگ صنعتی در دزفول هستند و با این شیطنت ها کلنگ زنی پالایشگاه دزفول را 6 ماه به عقب انداختند.
وی از اخذ مجوز پالایشگاه توسط نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی و کلنگ زنی آن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: یک میلیارد یورو در بانک مرکزی برای ساخت پالایشگاه دزفول بلوکه شده و در صورت انجام مراحل مقدماتی کار احداث پالایشگاه به سرعت انجام خواهد شد.
آصفی با اعلام حمایت قاطع مسئولان دزفول از تولیدکنندگان شهرستان دزفول اظهار کرد: به هر شکلی از هر نوع تولیدی در دزفول حمایت می کنیم.
وی دلیل پایین بودن شاخص های توسعه خوزستان را نبود تفاهم استانی دانست و افزود: خوزستان برای حل مشکلات ساختاری خود نیاز به تفاهم استانی مشترک دارد.
وی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشاورزی دزفول نبود صنایع تبدیلی کشاورزی است به همین دلیل سالانه هزاران تن محصول با کیفیت دزفول به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بازار فروش از بین می رود و کشاورزان به خسارت زیادی روبه رو شده اند.
6068 / 6037
کد N1303215

وبگردی