آفتاب

عیادت سیاسی کرزی از نواز شریف در لندن

عیادت سیاسی کرزی از نواز شریف در لندن

همشهری آنلاین: نخست وزیر پاکستان که همچنان در لندن دوره نقاهت عمل جراحی قلب باز را می گذراند، روز گذشته میزبان 'حامد کرزی' رئیس جمهوری سابق افغانستان بود و دو طرف بر ضرورت حل مسالمت آمیز تنش های مرزی اخیر میان دو همسایه تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، حامد کرزی که برای شرکت در کنفرانسی به لندن سفر کرده است، در حاشیه این کنفرانس از نواز شریف نیز عیادت کرد. نواز شریف پیشتر از حامد کرزی دعوت کرده است تا درباره موضوع روند مذاکرات صلح افغانستان به اسلام آباد سفر کند اما زمان این سفر هنوز مشخص نشده است.

در صفحه فیسبوک رئیس جمهوری سابق افغانستان نوشته شده است: حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان که به منظور شرکت در کنفرانس سالانه چاتم هاوس به لندن سفر کرده است، از محمد نوازشریف نخست وزیر پاکستان عیادت کرد.

'در این دیدار حامد کرزی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی قلب نواز شریف، برای وی شفای عاجل و کامل وی دعا کرد. همچنین هردو طرف خواستار تحکیم و گسترش هر چه بیشتر روابط نیک و حسنه میان دو کشور شده و آرزو کردند تا مشکلات بوجود آمده اخیر بین دو کشور (در مرز تورخم) هر چه زودتر حل شود.'

مرز تورخم روزهای های سه بار شاهد آتشباری میان نیروهای مرزی پاکستان و افغانستان بود که در جریان آن دست کم دو نیروی افغان، یکی نیروی ارتش پاکستان کشته و تعداد هم مجروح شدند.

علت اصلی تنش ها و درگیری های روزهای اخیر در مرز تورخم، مخالفت افغانستان با اقدام پاکستان برای ایجاد موانع در این گذرگاه مرزی اعلام شده است.

پاکستان می گوید که این موانع را با هدف کنترل و نظارت بشتر بر ترددهای مرزی غیرقانونی ایجاد می کند.

منابع پاکستانی به رسانه های این کشور گفته اند که قبلا در این باره با طرف افغان صحبت شده و دو طرف برای احداث موانع بازدارنده دربرابر ترددهای غیرقانونی در گذرگاه مرزی تورخم توافق کرده اند اما افغانستان اکنون این توافق را نقض کرده است.

پاکستان اعلام کرده است که این ساخت و سازها در بخش مربوط به داخل خاک پاکستان انجام می شود.

از روز چهارشنبه هفته جاری تا روز جمعه خبر تازه ای درباره از سرگرفته شدن درگیری های مرزی در تورخم منتشر نشده است اما این گذرگاه مرزی همچنان مسدود است.

کد N1302721

وبگردی