آفتاب
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) :

تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند به پایان رسید

تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند به پایان رسید

تهران - ایرنا - مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از پایان تعمیرات اساسی (overhaul) واحدهای مختلف این پالایشگاه با موفقیت و بدون هیچ گونه حادثه ای خبر داد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، علی جمشیدی افزود: واحدهای آیزوماکس، هیدروژن، آمین و آب ترش شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با موفقیت و بدون هیچ گونه حادثه ای پایان یافت و در مدار تولید قرار گرفت.
وی اظهارداشت: تعمیرات اساسی سه واحد از واحدهای مهم پالایشگاه از 5/0 اردیبهشت 1395 آغاز شد و مطابق با برنامه زمانبندی شده به مدت 24 روز بدون هیچ حادثه ناتوان کننده ای به پایان رسید.
جمشیدی ادامه داد: هدف از تعمیرات اساسی واحدهای پالایشگاه، بررسی وضع سلامت دستگاه ها و تجهیزات پالایش در مدت زمان کارکرد آنها بود.
وی، با اشاره به تشخیص ترک در یکی از راکتورهای واحد آیزوماکس در این تعمیرات توسط تیم فنی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: ترک راکتور واحد آیزوماکس به دلیل کارکرد بیش از 24 سال دور از انتظار نبود، لذا تیم فنی شرکت در حال بررسی راهکارهای مناسب برای تعمیر آن و همچنین مکاتبه با شرکت سازنده راکتور است.
مدیرعامل پالایشگاه شازند یادآور شد: با تمهیداتی که از سوی مهندسان این شرکت صورت گرفته، از سرویس خارج بودن راکتور مزبور هیچ نقش منفی در روند تولید این شرکت پالایشی ندارد.
پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند (پالایشگاه اراک)بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران و یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت کشور در تولید بنزین یورو 4 است.
این پالایشگاه سال 1372 با ظرفیت اسمی 150 هزار بشکه در روز راه اندازی شد اما پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص ظرفیت تولید پالایشگاه به 171 هزار بشکه در روز رسید.
با توجه به تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین و همچنین ارتقای کیفیت محصولات تولیدی مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی مسئولان را بر آن داشت که طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را تصویب و ابلاغ کنند؛ با اجرای این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه از 170 هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
همچنین تولید بنزین به میزان 12 میلیون لیتر در روز در ازاء کاهش تولید نفت کوره افزایش یافته است. در حالی که خوراک پالایشگاه از 100 درصد نفت خام شیرین و سبک به مخلوط 55 درصد سبک و 45 درصد نفت خام سنگین تغییر یافته است.
از سوی دیگر محصولات پالایشگاه با مشخصات و کیفیت استانداردهای 2004 و 2005 اروپا به بازار عرضه می شود.
اقتصام**9186**1436
کد N1302683

وبگردی