آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هشدار داد

شبه جزیره میانکاله مازندران کانون جدید ریزگردهای کشور

شبه جزیره میانکاله مازندران کانون جدید ریزگردهای کشور

ساری - ایرنا - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هشدار داد، ادامه کاهش تراز آبی میانکاله در مازندران این شبه جزیره را به کانون جدید ریزگردها در کشور تبدیل خواهد کرد.

علی محمد شاعری روز پنجشنبه در همایش ' کشاورزی، رکن اقتصاد مقاومتی ' در ساری، وضعیت کاهش آب در تالاب میانکاله را بدتر از دریاچه ارومیه توصیف کرد و گفت : تراز آبی این تالاب نسبت به سال های پیش 130 سانتی متر کاهش یافته است، در حالی که کاهش تراز آبی در دریاچه ارومیه 80 سانتی متر بود.
وی افزود: باید برای جلوگیری از بروز بحران ریزگرد در این شبه جزیره 68 هزار هکتاری اقدامات فوری و لازم انجام شود.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی که در دولت گذشته معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود ، گفت : باید تا زمانی که میانکاله وارد بحران جدی و بروز مسائل غیرقابل پیشگیری و حاد نشده است، جلسات لازم برای خروج از این وضعیت تشکیل و تدابیر و راهکارهای لازم اندیشیده شود.
شبه جزیره میانکاله با ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شد و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود.
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است.
** آلوده سازی دریای خزر
این نماینده مجلس همچنین به وضعیت آلایندگی بالادست دریای مازندران به عنوان دیگر معضل زیست محیطی این استان شمالی یاد کرد و گفت : ورود آلاینده ها اکنون وضعیتی را ایجاد کرده است که کاهش 70 درصدی صید ماهیان را در این دریا شاهد هستیم.
شاعری افزود : آلایندگی های دریای خزر همچنین منجر به تغییر مسیر مهاجرت پرندگان از مازندران به دیگر مناطق شده است.
** تنظیم سند توسعه مازندران بدون کشاورزی؛ هرگز
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس دهم شورای اسلامی از کشاورزی به عنوان ستون فعالیت و برنامه های توسعه ای مازندران یاد کرد و گفت : در این برنامه نمی توان نقش بخش کشاورزی را نادیده گرفت.
وی افزود : در حالی 70 درصد فعالیت و اشتغال کشور و به تبع آن مازندران در بخش خدمات است، نباید کشاورزی به عنوان ظرفیت خوب و مهم اشتغال در اولویت آخر قرار بگیرد.
شاعری بابیان اینکه بخش هایی همچون صنعت از مشوق ها برخوردار است، گفت: بخش کشاورزی نیز بدون یارانه نمی تواند سر پا بماند.
وی افزود: کشاورزی در حالی پنج درصد سرمایه گذاری های کشور را به خود اختصاص داده که بخش زیادی از تولید ناخالص کشور مربوط به این بخش است.
شاعری تاکید کرد: با کنترل واردات محصولات کشاورزی در زمان عرضه محصولات کشاورزان داخلی و ارائه مشوق های لازم می توان این بخش را پویاتر کرد.
همایش کشاورزی، رکن اقتصاد مقاومتی با حضور کارشناسان کشاورزی از سراسر استان مازندران در ساری برگزار شد.
سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار کننده این همایش بوده است .
استان مازندران با در اختیار داشتن 10 و نیم درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی، رتبه اول کشور را در اختیار دارد.
72نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در تولید 15 نوع از جمله برنج، کیوی، گل وگیاه، دام و طیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
2096/1654/6085
کد N1301665

وبگردی