آفتاب

رضوی: با ایجاد صنایع تبدیلی و دانش بنیان روستاها را تقویت کنیم/60 درصد کارتن خواب های تهران روستایی هستند

رضوی: با ایجاد صنایع تبدیلی و دانش بنیان روستاها را تقویت کنیم/60 درصد کارتن خواب های تهران روستایی هستند

تهران-ایرنا- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم از تولید 95 درصد محصولات کشاورزی در روستاها خبر داد و گفت: باید با ایجاد صنایع تبدیلی و شرکت های دانش بنیان، روستاها را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز پنجشنبه در نشست همیاران توسعه روستایی با رویکرد اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی که در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد، افزود: یکی از مشکلات بزرگ کشور ما فاصله زیاد بین تئوری پردازی و عملگرایی است بنابراین مشکل شناسی روستاها و روستاییان و شناخت سرمایه آنها مساله بسیار مهمی است .
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در قانون وجود دارد این است که روستا را به عنوان سکونتگاه تعریف کرده است یعنی روستا سکونتگاهی از 20 خانوار یا 100 نفر به بالا است. در حالی که اگر شما وارد روستا شوید حتما اولین اعتراضتان به تعریف روستا است چرا که روستا یک واحد تولیدی، فرهنگی و میراثی است.
رضوی گفت: اقدام خیلی خوبی که وزیر کشور و وزارت کشور در مورد استفاده از دانشجویان مقطع دکترا دارند این است که یک منفعت دوجانبه هم برای دانشگاه ها و هم برای دستگاه های اجرایی است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری افزود: برای دانشگاه از این جهت منفعت دارد که فاصله نظریه پردازی و عمل بسیار کم خواهد شد و در نتیجه برنامه ریزی در کشور به گونه ای خواهد شد که آنچه در کتابها و رساله ها می آید قابل عمل خواهد بود.
رضوی ادامه داد: دانشجویان با دردها و مشکلات واقعی مردم از زبان آنها آشنا خواهند شد و در نتیجه دستگاه اجرایی راهکاری که پیدا می کنند چون از زبان خود مردم است ، مردمی پسند و واقعی تر می شود.
وی گفت: یکی از نکات اقتصاد مقاومتی، مردم محوری است، بنابراین همکاری مردم در مواردی که خودشان راه کارهایی داده اند،‌ بیشتری خواهد بود و هزینه ها نیز کاهش پیدا می کند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: با دانشگاه های مختلفی از جمله دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و حتی با دانش آموزان منطقه 6 تهران، طرح همیاران توسعه روستایی را انجام داده ایم که که نتایج مثبتی داشت.
رضوی اضافه کرد: اگر همیاران توسعه روستایی در دستگاه های دیگر نیز اجرایی شود؛ یقینا سبب توسعه روستاها می شود چرا که روستاها پایگاه تولید و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هستند. در نتیجه سبب می شود که اقتصاد روستاها توانمند شده و مهاجرت آنها به شهرها کاهش یابد.
وی ادامه داد: دولت به صورت جدی روستاها را سرمایه های بسیار بزرگی برای کشور می داند به همین جهت دولت در برنامه ششم با توجه به بیانات رهبری که فرمودند روستاها کانون تولید و ارزش آفرینی است به این مساله توجه جدی دارد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم گفت: 95 درصد محصولات کشاورزی کشور در روستاها تولید می شود اما متاسفانه 65 درصد ارزش افزوده این محصولات در شهرها شکل می گیرد و این یک ظلم بزرگ به روستاییان و روستاها است.
رضوی تاکید کرد: ما باید با شناخت این مسایل و ایجاد صنایع تبدیلی و شرکت های دانش بنیان روستاها را تقویت کنیم که بحث حاشیه نشینی در شهرها کاهش پیدا کند و توان اقتصادی روستاییان افزایش و در نتیجه مشکلات اجتماعی کشور نیز کم شود.
وی با بیان این که شناخت مشکلات روستایی و برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس مهم است، گفت: 60 درصد از کارتون خواب های تهران روستاییان هستند. بنابراین با برنامه ریزی درست می توان این مهاجرت را معکوس کرد.
سیام**1058**1429
کد N1301450

وبگردی