آفتاب

از مذاکره با جان کری در مورد بحران سوریه خودداری کردیم

از مذاکره با جان کری در مورد بحران سوریه خودداری کردیم

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه مردم سوریه باید خودشان در مورد آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند، گفت: در دیدار امروز با وزیر خارجه آمریکا از آنجایی که ما مذاکره درباره مسائل غیر هسته‌ای نداریم، از ورود به مذاکره در مورد بحران سوریه خودداری کردیم .

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در بدو ورد به برلین  در مورد علت سفر به آلمان نیز گفت: امشب ملاقاتی با آقای اشتاین مایر خواهم داشت و افطار را با هم سرخواهیم کرد.  بحثی که با آلمان‌ها داریم بیشتر بحث روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای است، آلمان از کشورهایی است که در مذاکرات مربوط به افغانستان و عراق هم علاقمند و هم فعال است ؛ لذا موضوع افراط‌گرایی در منطقه ما که آثار آن در آلمان هم کاملا مشخص است یکی از موضوعات مورد مذاکره ما است. 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: بحث همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان که برلین با علاقه زیادی به آن نگاه می‌کند و یکی از اولین کشورهای اروپایی است که تلاش کرده بعد از برجام به ایران بازگشت کند، از دیگر محورهای مذاکره است. 

ظریف در مورد محتوای جلسه امروز خود با جان‌کری در اسلو نیز گفت: با آقای کری در مورد اجرای برجام بحث مفصلی کردیم، بحث موضوعات بانکی و ضرورت اقدام جدی‌تر آمریکا برای ترغیب بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و برخی مشکلاتی که در مقررات و یا اصول راهنما که آمریکایی‌ها مطرح کردند نیز بحث شد. 

وی افزود: در کنار گفت ‌و‌گوهای من با کری بحث‌هایی نیز همکاران ما در حوزه رفع تحریم‌ها و مقررات سازمان مبارزه با پولشویی داشتند. بحث‌های خوبی شد که لازم است به عمل بیانجامد. 

وی تصریح کرد: روز گذشته (سه شنبه) در سخنرانی‌ام در کنفرانس اسلو نکاتی را درباره حل بحران در سوریه مطرح کرده بودم. امروز (چهارشنبه) آقای کری نقطه نظراتی در این زمینه مطرح کردند، از آنجایی که ما مذاکره درباره مسائل غیر هسته‌ای نداریم، از ورود به مذاکره در این بحث‌ها خودداری کردیم ولی من مواضع کشور را دیروز مطرح کرده بودم و راهکار جمهوری اسلامی برای رسیدن به حل و فصل اختلاف و ضرورت آنکه مردم سوریه باید اجازه داشته باشند برای آینده تصمیم بگیرند را اعلام و تغییراتی که باید در روش‌ها برای رسیدن به راه حل صورت گیرد را مطرح کردم.

کد N1300871

وبگردی