آفتاب

گسترش چشمگیر روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در پسابرجام

گسترش چشمگیر روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در پسابرجام

تهران – ایرنا - مقام های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در هفته های اخیر بارها بر گسترش روابط با ایران به ویژه در دوره پسابرجام تاکید کرده اند.

به گزارش ایرنا، روابط ایران و اتحادیه اروپا که به سال 1963 برمی گردد، پس از انقلاب اسلامی سال 1979با وجود فراز و فرودها حفظ شده است.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه (25 خرداد) گفت که حجم روابط ایران و اروپا پس از برجام 22 درصد افزایش یافته است.
موگرینی افزود: از نظر ما براساس برجام تحریم ها برداشته شده و نشانه آن نیز افزایش 22 درصدی حجم روابط ایران با اتحادیه اروپا است. البته هنوز باید بیشتر کار کنیم تا شرکت ها را به همکاری با ایران ترغیب کنیم.
تارنمای اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه (18 خرداد) نوشته بود که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه توافق هسته ای را حاصل دیپلماسی صبورانه چند جانبه خواند.
موگرینی که برای سخنرانی در جلسه دوشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک رفته بود، افزود: اتحادیه اروپا در پی آن است تا اطمینان یابد که منافع این توافق شامل حال مردم ایران شده و همکاری منطقه ای را بهبود می بخشد.
نشریه المانیتور هم روز پنجشنبه (13 خرداد) نوشت: گسترش روابط تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران نه تنها به نفع تهران است که در صدد بازسازی اقتصاد خود پس از لغو تحریم هاست، بلکه اروپایی ها نیز سود سرشاری از این روابط خواهند برد، چرا که هنوز زیر بار فشار بحران اقتصادی هستند که از سال 2009 در این بلوک آغاز شده است.
در پایگاه اینترنتی المانیتور به اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مورد علاقه این بلوک 28 عضوی برای تبدیل شدن مجدد به شریک اصلی تجاری ایران اشاره شده است.
همچنین براساس آمارهای کشتیرانی که از سوی بلومبرگ جمع آوری شده است، صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی به غیر از ترکیه، از رقم صفر در ماه ژانویه به دست کم روزانه ٢٩٠ هزار بشکه در ماه گذشته میلادی (مه) رسید.
شرکت شل در ماه مارس اعلام کرده بود: این شرکت انگلیسی-هلندی که به دلیل خرید نفت خام از ایران پیش از سال ٢٠١٢ (قبل از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا) مبلغی را به شرکت ملی نفت ایران بدهکار بود، توانست یک میلیارد و ٧٠٠ میلیارد یورو (یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار) بدهی خود را به شرکت ملی نفت ایران بپردازد.
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه (20 خرداد) به نقل از وزارت نفت ایران گزارش داد: شرکت انگلیسی-هلندی شل ماه آینده با بارگیری یک محموله نفت خام از جزیره خارک به مقصد اروپا، خرید نفت خام از ایران را از سر خواهد گرفت.
رویترز افزود: گفته های منابع تجاری و آمارهای کشتیرانی نشان می دهد که شرکت انگلیسی-هلندی شل خرید نفت خام ایران را از سرگرفته و پس از شرکت فرانسوی توتال، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان است که پس از تحریم ها، خرید نفت خام از ایران را دوباره آغاز کرده است.
افزون بر توتال، دیگر خریداران اروپایی نفت خام ایران در اسپانیا، یونان و ایتالیا پس از لغو تحریم ها، محموله هایی را از ایران خریده اند.
شرکت انگلیسی-هلندی شل پس از توتال دومین شرکت بزرگ نفتی جهان به شمار می رود که خرید نفت خام را از ایران ازسر می گیرد.
در میان شرکت های بزرگ نفتی جهان، توتال نخستین شرکتی بود که خرید نفت خام از ایران را در پساتحریم ازسرگرفت و در ماه فوریه یک محوله نفت خام را بارگیری کرد.
طبق اطلاعات کشتیرانی، در ماه فوریه سال جاری میلادی ٢٩ نفتکش محموله های نفت خام ایران را بارگیری کردند که سه فروند از آنها راهی اروپا شدند.
«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان اعلام کرد که از تعمیق رابطه ایران با اتحادیه اروپا بعد از توافق هسته ای استقبال می کند‏.
«گرهارد شرودر» صدراعظم سابق آلمان نیز روز دوشنبه (10 خرداد) گفت: توافق هسته‌ای موجب برداشته‌ شدن گام مهمی در راستای احیای روابط تنگاتنگ میان ایران و ‏آلمان شد و من امیدوارم که این شامل قدم‌های بعدی نیز بشود و رئیس جمهوری ایران نیز بزودی برای سفر به آلمان دعوت شود.‏
وی در جمع صدها نفر از نمایندگان شرکت‌های ایرانی و آلمانی، مقامات آلمانی ‏و سفرای خارجی مقیم این کشور با اشاره به افتتاح « مرکز همکاری‌های ایران و اروپا» در برلین، افزود: این مرکز، نشانی اروپایی شرکت‌ها ‏و سازمان‌های مهم ایرانی به ‌شمار می‌رود و نقطه تمرکز روابط تجاری ایران و آلمان در آینده خواهد بود و کمک خواهد کرد تا ظرفیت های روابط دو کشور به حد کامل خود برسد.‏
«محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت ‏ایران که در راس یک هیات بلندپایه به برلین پایتخت آلمان سفر کرده بود، روز دوشنبه (10 خرداد)، «مرکز ‏همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا» را، به مساحت یک هزار متر مربع در یکی از طبقات ساختمان «اتحادیه بازرگانی ‏خاورمیانه و خاورنزدیک آلمان» در برلین، افتتاح کرد.‏
«برند اویلیتز» عضو هیأت مدیره شرکت آلمانی «لینده» نیز روز سه شنبه (11 خرداد) گفت: افتتاح مرکز همکاری اقتصادی ایران و اروپا در ‏برلین، گامی بسیار مهم است و با لغو تحریم‌ها سرفصل جدیدی در تاریخ در رابطه طولانی و موفقیت‌امیز دو کشور ایران و آلمان آغاز شده است.‏
اویتلیتز در سخنانی در ضیافت دوشنبه شب (10خرداد) «اتحادیه بازرگانی خاورمیانه و خاورنزدیک ‏آلمان» (‏NUMOV‏) به ‌مناسب گشایش این مرکز و نیز سفر «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت ‏ایران و هیات همراه به آلمان، در جمع نمایندگان شرکت‌های ایرانی و آلمانی، ‏مقامات آلمانی و سفرای خارجی مقیم برلین افزود: فرصت‌های بازار ایران بویژه در بخش پتروشیمی عالی است و این کشور اکنون یکی از ‏مهمترین بازیگران در این بخش در سطح جهان به‌شمار می‌رود.
عضو هیات مدیره شرکت لینده با اشاره به حضور تاریخی این شرکت در ایران گفت: لینده بیش از 40 سال است که در ایران حضور دارد و بیش از 100 ‏تاسیسات صنعتی در ایران ساخته است. ‏
«کالیندا کیتاروویچ» رئیس جمهوری کرواسی نیز در تاریخ چهارشنبه (19 خرداد) پس از سفر به تهران، چشم انداز همکاری های تهران- زاگرب را روشن ارزیابی کرد و گفت: ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا، از تلاش های این نهاد برای همکاری با ایران با قاطعیت حمایت می کنیم.
وی افزود: کرواسی به عنوان عضو اتحادیه اروپا، از تلاش های این نهاد برای همکاری با ایران با قاطعیت حمایت می کنیم و اعتقاد دارم که باید با ایران در راستای تعیین منافع مشترک و امکانات بالقوه همکاری کنیم.
به گزارش ایرنا، 70 شرکت سوئدی روز چهارشنبه (12 خرداد)،برای گفت وگو با هیات 60 نفره فعالان اقتصادی ایران در بخش های صنعت، معدن، انرژی، کشاورزی، فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT)، امور بانکی و سرمایه گذاری، گردشگری و سلامت سوئد در هتل شرایتون استکهلم گردهم آمدند و در دیدارهای رودرو به معرفی توانمندی و فعالیت های خود پرداختند.
همچنین در همین روز، نشست تجاری ایران و سوئد با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و خانم «آن لیند» (Ann Linde) وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد برگزار شد.
میزان صادرات ایران به سوئد در سال 2014 میلادی 14 میلیون 666 هزار دلار و واردات از این کشور 330 میلیون و 150 هزار دلار بوده است.
صادرات عمده ایران به سوئد، شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، قهوه و چای و واردات اصلی ایران از سوئد، تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، محصولات دارویی، خمیر چوب، مواد سلولزی الیافی، کاغذ، مقوا و ... بوده است.
سوئد به ایران بعنوان یکی از بهترین بازارهای فروش تولیدات و خدمات نفی و مهندسی در خاورمیانه می نگرد.
«جرج کاستا اولیویرا» معاون وزیر امور خارجه پرتغال نیز روز دوشنبه (10 خرداد) گفت: همکاری های اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران در حال توسعه است و پرتغال امیدوار است در زمینه اقتصادی با جمهوری اسلامی همکاری خوبی داشته باشد.
وی تصریح کرد: برای توسعه روابط، نقاط مشترک زیادی بین ایران و پرتغال وجود دارد و اطمینان دارم سفر ما به ایران نتایج خوبی را در پی خواهد داشت.
اولیویرا در عین حال اظهار کرد: برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور مراحل نهایی خود را طی می کند و امیدواریم با برقراری این پروازها زمینه توسعه مبادلات فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور فراهم شود.
پرتغال واقع در جنوب غربی اروپا، دارای 10 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و عضو اتحادیه اروپا و ناتو است و جزو کشورهای توسعه ‌یافته به ‌شمار می‌آید.
میزان صادرات ایران به پرتغال در سال 2014 41 میلیون دلار و واردات ایران از پرتغال 9 میلیون دلار بود.
اعضای یک هیات تجاری بازرگانی از منطقه سیلیزیا لهستان که به قزوین سفر کرده است نیز روز دوشنبه (10 خرداد) با قابلیت های اقتصادی این استان در بخش های مختلف آشنا شدند.
معاون مارشال منطقه سیلیزیا لهستان نیز از علاقه مندی فعالان اقتصادی کشورش برای سرمایه گذاری و توسعه همکاری های بازرگانی و صنعتی با ایران از جمله قزوین خبر داد.
لهستان با 38 میلیون نفر به مرکزیت ورشو یکی از اعضای اتحادیه اروپا است و در شرق قاره سبز قرار دارد.
همچنین یونان به ایران پیشنهاد کرد که آتن می‌تواند قطب منطقه‌ای صادرات کالاهای ایران به اروپا باشد.
داتیس مدیرعامل سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی یونان نیز روز دوشنبه (10خرداد) در دیدار با ولی‌ الله افخمی‌راد همتای ایرانی خود در تهران گفت: آتن می‌تواند قطب منطقه ای کالاهای ایرانی برای صادرات به اروپا و شمال آفریقا باشد.
«پاول چورازی» (PAWEL CHORAZY) معاون وزیر توسعه اقتصادی لهستان روز دوشنبه (10خرداد) گفت: ایران مهم ترین شریک ما در خاورمیانه دانست و گفت: باید سطحی بالاتر از روابط کنونی را هدف گذاری کنیم.
وزیر امورخارجه لیتوانی نیز روز شنبه (8خرداد) در دیدار با وزیر ارتباطات و «لیناس لینکه ویچیوس» فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: بخش دولتی و خصوصی لیتوانی برای همکاری مشترک با ایران در بخش های مختلف ارتباطاتی و مخابراتی آمادگی و علاقه دارد.
لیتوانی که عضو اتحادیه اروپا، شورای اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» است، در سال ۲۰۰۷ به عضویت کامل پیمان شنگن درآمد.
اروپام**1486**1144
کد N1300731

وبگردی