آفتاب

چین دیدار اوباما با دالایی لاما را برای روابط دوجانبه مخرّب خواند

چین دیدار اوباما با دالایی لاما را برای روابط دوجانبه مخرّب خواند

دولت چین دیدار روز چهارشنبه رئیس جمهور آمریکا با رهبر معنوی بودائیان جهان را برای روابط دوجانبه چین- آمریکا مخرّب خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ وزارت خارجه چین اعلام کرد که دیدار برنامه ریزی شده «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «دالایی لاما» رهبر معنوی بودائیان جهان در کاخ سفید به روابط دو جانبه چین- آمریکا لطمه خواهد زد.

دولت چین رهبر تبتی و تبعیدی بودائیان را یک جدایی طلب خطرناک می داند و «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز طی یک جلسه عادی توجیهی گفت که این دیدار باعث تشویق و دلگرمی «نیروهای جدایی طلب» در تبت خواهد شد.   

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: «چنانچه آمریکا این دیدار را برنامه ریزی کرده باشد، پیامی اشتباه را به نیروهای جدایی طلب تبت خواهد رساند و به همکاری و اعتماد متقابل چین و آمریکا لطمه خواهد زد».

لو کانگ در ادامه افزود که هرگونه تلاش برای پیشبرد موضوع [تجزیه طلبی] تبت و تضعیف ثبات منطقه محکوم به شکست است و چین با این طرح به شدت مخالفت خواهد کرد.

چین از آمریکا خواست تا به تعهد خود مبنی بر به رسمیت شناختن تبت به عنوان بخشی از خاک چین پایبند بماند و هرگونه حمایت از گروهای استقلال طلب تبت را متوقف نماید.

گفتنی است در سفر دالایی لاما به واشنگتن در سال ۲۰۱۴، اوباما وعده داد که از حقوق بشر در تبت حمایت نماید؛ وعده ای که خشم چین را به همراه داشت.

چین الحاق تبت به سرزمین اصلی خود در سال ۱۹۵۱ را یک «آزادسازی صلح آمیز» می داند و می گوید که این منطقه عقب مانده را توسعه داده است. اما دالایی لاما که در سال ۱۹۵۹ به دنبال شکست شورشهای مردمی علیه دولت چین از تبت به هند تبعید شد، می گوید که خواهان تشکیل یک حکومت خودمختار واقعی در تبت است و نه یک حکومت صرفاً مستقل.

اما دولت چین می گوید که تبت در حال حاضر یک حکومت خودمختار است و گروههای تبعیدی در تلاش هستند که این کشور را از خاک اصلی چین جدا نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که دالایی لاما یک شخصیت صرفاً مذهبی نیست، بلکه یک فعال سیاسی تبعیدی است که از مذهب برای پیشبرد و اجرای فعالیتهای جدایی طلبانه و ضد- چین بهره می گیرد.

کد N1300457

وبگردی