آفتاب

اولین مورد گروه خونی نادر O منفی بمبئی در زنجان شناسایی شد

اولین مورد گروه خونی نادر O منفی بمبئی در زنجان شناسایی شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان زنجان، از شناسایی و تایید اولین مورد گروه خونی نادر o منفی بمبئی در این استان خبر داد.

سیامک اسدی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از اهدا کنندگان خون مستمر استان و در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اولین مورد گروه خونی نادر o منفی بمبئی در این استان متعلق به یک جوان 34 ساله شناسایی شد.
وی اظهار کرد: این شخص سال های سال می تواند به عنوان اهدا کننده مستمر خون یاری گر بیمارانی باشند که این گروه خونی نادر را دارا هستند.
اسدی افزود: ابتدا این فرد به عنوان دارنده گروه خونی o منفی شناسایی و با انجام آزمایش های تخصصی در نهایت گروه خونی o منفی بمبئی در وی تایید شد.
مدیرکل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: تخمین زده می شود در سطح کشور 300 نفر این نوع گروه خونی نادر را داشته باشند که تاکنون 45 مورد آن شناسایی شده است.
وی بیان کرد: پس از اهدای خون این نوع گروه خونی نادر، گلبول های قرمز آن جدا می شود و سپس به واحد انجماد ارسال و در مرحله بعدی فریز می شود.
اسدی افزود: این نوع گروه خونی به مدت 10 سال قابل نگهداری است و در مواقع ضروری و نیاز به خود آنها و یا اطرافیانی که گروه خونی مشابهی دارند، تزریق می شود.
وی اظهار کرد: دقت بالای نیروهای مشغول به کار در انتقال خون زنجان، به شناسایی این گروه خونی نادر منجر شد، چرا که این فرد می تواند یکی از تامین کننده های گروه های خونی نادر باشد.
گروه خونی بمبئی که (مومبای) نیز شناخته می‌شود، یک گروه خونی نادر است که این فنوتیپ خونی برای اولین بار در شهر بمبئی (مومبای) در سال 1952 کشف شد.
این گروه خونی در واکنش با سایر گروه‌های خونی به گونه‌ای عکس العمل نشان می‌دهد که قبل از کشف آن دیده نشده بود. سرم این گروه خونی دارای پاد تن (آنتی بادی) هایی است که به گلبول‌های بنفش سایر گروه‌های خونی شناخته شده ABO واکنش نشان می‌دهد.
مدیرکل انتقال خون استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه این استان با وجود اهدا کنندگان مستمر خون و داوطلبان، مشکلی در تامین فرآورده های خونی مورد نیاز ندارد، ادامه داد: با تلاش های انجام شده در زمینه ارتقای کیفی فرآورده های خونی مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد.
اسدی بابیان اینکه هم اکنون 52 درصد اهدا کنندگان خون این استان را اهدا کنندگان مستمر تشکیل می دهند، افزود: سال گذشته حدود 24 هزار نفر در این استان خون اهدا کردند.
وی خاطرنشان کرد: دو پایگاه انتقال خون در مرکز شهر واقع در چهارراه سعدی شهر زنجان و ابهر فعال است که این مراکز به زودی کار آمدتر می شود.
سالانه 40 هزار واحد فرآورده خونی مستمر در این استان توزیع می شود.
در پایان این مراسم 15 نفر از اهدا کنندگان مستمر خون استان زنجان تجلیل شدند.
6085/7320
کد N1300185

وبگردی