آفتاب

برنامه های پیشگیرانه سیر نزولی تب مالت را در استان مرکزی رقم زد

برنامه های پیشگیرانه سیر نزولی تب مالت را در استان مرکزی رقم زد

اراک - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان مرکزی گفت: دامنه ای از برنامه های اجرایی و فرهنگی پیشگیرانه در سال های اخیر، سیر نزولی بیماری تب برفکی در این استان را رقم زده است.

دکتر عباس گنجی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی تا پنج سال گذشته رتبه نخست ابتلا به بیماری تب مالت را در کشور به خود اختصاص داده بود که با اجرای برنامه های منظم واکسیناسیون، بهره گیری از توان بخش خصوصی و آموزش به بهره برداران شیوع این بیماری در استان روند نزولی دارد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه کانون هایی از بیماری تب مالت در برخی از استان های غربی کشور مشاهده شده اما، روند این بیماری در استان مرکزی تحت کنترل است و معضل خاصی وجود ندارد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان مرکزی یادآور شد: 900 هزار راس دام سبک و سنگین سال گذشته علیه تب مالت واکسینه شدند و 85 راس دام مبتلا نیز معدوم سازی و از چرخه تولید خارج شد.
دکتر گنجی گفت: هشت هزار تست بیماری تب برفکی از ابتدای سال جاری تاکنون در بین جمعیت دامی استان انجام گرفته است و 14 راس دام آلوده در این مدت شناسایی و معدوم شد.
وی، از آغاز طرح واکسیناسیون تب مالت جمعیت دامی استان مرکزی از ابتدای تیر ماه امسال خبر داد و پیش بینی کرد: حدود 900 هزار راس دام سبک و سنگین امسال علیه این بیماری مشترک انسان و دام مایه کوبی شوند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان مرکزی گفت: تاخیر در پرداخت غرامت دام های معدوم شده به علت کمبود اعتبار یکی از مشکلات این اداره کل برای مبارزه با بیماری تب مالت است که اثرات منفی معدوم سازی این دام ها توسط دامداران را به همراه دارد.
دکتر گنجی خاطر نشان کرد: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا کرده و شیوع آن در بین جمعیت دام های سبک به ازای هر راس دام حدود پنج میلیون ریال و در جمعیت انسانی نیز با توجه به هزینه های دارویی و دوره درمانی حدود 50 میلیون ریال به اقتصاد کشور خسارت وارد می کند.
وی ادامه داد: سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی را از علائم دامی بیماری تب مالت بوده و تب، سردرد، احساس درد شدید در کمر و مفاصل همراه با عرق شبانه است که این علایم تنها در جمعیت انسانی بروز می یابد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان مرکزی افزود: استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه شامل پنیر، خامه، شیر نجوشیده، تماس با حیوان مبتلا و قرار گرفتن در محیط دامداری های آلوده از مهمترین راه های انتقال بیماری تب مالت به انسان است.
دکتر گنجی بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره برداران، واکسیناسیون دام های سبک و سنگین به صورت منظم، تست کشتار در دامداری ها، معدوم کردن دام های آلوده، آموزش برای مردم و بهره برداران به وسیله انتشار و چاپ دست نوشته ها از جمله اقدام های این اداره کل برای مبارزه با این بیماری است.
وی گفت: خودداری از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و گوشت‌های تایید نشده، استفاده از وسایل محافظتی مانند دستکش، محافظ چشم، پیش‌بند در هنگام تماس با حیوانات، جوشاندن شیر خام به مدت دو تا سه دقیقه نیز از جمله راه های پیشگیری انتقال بیماری تب مالت است.
استان مرکزی دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی، 191 کارگاه پرورش آبزیان، 638 زنبورداری، هشت کشتارگاه صنعتی طیور و 23 واحد کارخانه خوراک و مکمل دام و طیور است.
1955/6013/
کد N1298510

وبگردی