آفتاب

افزایش 110 درصدی صادرات فرش از خراسان رضوی

افزایش 110 درصدی صادرات فرش از خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از افزایش 110 درصدی صادرات انواع فرش دستباف از این استان طی دو ماه نخست امسال خبر داد.

سعید کاظمی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت چهار هزار و 847 تن انواع فرش دستباف به ارزش 173 هزار و 959 دلار از خراسان رضوی صادر شده است.
وی با اشاره به رشد 110 درصدی در ارزش و 81 درصدی در وزن فرشهای صادراتی خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ادامه داد: در دو ماه نخست پارسال دو هزار و 675 تن انواع فرش دستباف به ارزش 82 هزار و 701 دلار از این استان به خارج از کشور صادر شده بود.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی
مقصد عمده این صادرات را قطر، بحرین، ازبکستان، نیوزیلند، کانادا، کویت و هلند ذکر و بیان کرد: فرشهای خانگی، تزئینی، ظریف باف و بزرگ پارچه جزو اقلام صادراتی فرش دستباف خراسان رضوی به شمار می روند.
وی همچنین با اشاره به برنامه های امسال در حوزه صنعت فرش گفت: هدفگذاری توسعه صادرات استان در فرش، یک میلیون و 200 هزار دلار با 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل است.
کاظمی افزود: با توجه به فضای بوجود آمده پس از برجام در روابط بین المللی اولویت صادرات فرش دستباف خراسان رضوی امسال آمریکا و کشورهای عرب هستند.
وی در ادامه به فعالیت 450 مجتمع متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی و صنایع جانبی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: همچنین امسال برای اشتغالزایی بیشتر در حوزه فرش راه اندازی 15 مجتمع متمرکز و غیرمتمرکز در نقاط محروم و مرزی استان برنامه ریزی شده است.
صنعت فرش و قالیبافی یکی از حرفه ها و صنایع با قدمت در خراسان رضوی است. قالیبافان در کل شهرستانهای این استان مشغول فعالیت هستند و بعضا یک شغل برای مردان به شمار می رود.
فرشهای خانگی، گلیم فرش، قالیچه، زراونیم، ظریف باف، پادری، گبه، فرشهای تزئینی و بزرگ پارچه در خراسان رضوی تولید می شوند.
7489/1858
کد N1298459

وبگردی