آفتاب
فانی تاکید کرد:

توجه دولت به آموزش و پرورش/ افزایش 11.7 درصدی بودجه آموزش و پرورش

توجه دولت به آموزش و پرورش/ افزایش 11.7 درصدی بودجه آموزش و پرورش

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که دولت به آموزش و پرورش توجه دارد، گفت: در سال 1392 بودجه این وزارتخانه 9 درصد بودجه دولت بود که در حال حاضر به 11.7 درصد افزایش یافته است که این رقم نشان می دهد به رغم شرایط سخت اقتصادی سال گذشته بیش از 108 درصد بودجه این وزارتخانه تخصیص داده شد.

علی اصغر فانی شامگاه دوشنبه در مراسم افطاری انجمن اسلامی معلمان افزود: از زمانی که وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم بودجه آن را به دو برابر افزایش دادیم و این اقدام به سادگی امکان پذیر نبود و تلاش داریم در دولت یازدهم بودجه این وزارتخانه از سبد بودجه دولت افزایش یابد.
وی اظهارداشت:براساس احکامی که برای فرهنگیان در نظر گرفته شده حقوق آنان از بیش از 2 میلیون و350 هزار تومان خواهد بود در حالی که در آغاز دولت یازدهم میانگین حقوق فرهنگیان یک میلیون و350 هزار تومان بود وسال گذشته نیز طرح رتبه بندی فرهنگیان اجرایی شد.
فانی همچنین با اشاره به طرح های تهیه شده در زمینه موضوعات رفاهی فرهنگیان گفت: ساماندهی نیروی انسانی یکی از این طرح ها است به طوری که از ابتدای دولت یازدهم یک میلیون 50 هزار نفر نیروی انسانی داشتیم و نزدیک به 13 میلیون دانش آموز که یک میلیون و300 هزار دانش آموز غیر دولتی و بیش از 11.5 میلیون دانش آموزش دولتی وجود داشت.
وی افزود: اگر این میزان نیروی انسانی را بر دانش آموزان تقسیم کنیم به ازای هر 11.5 دانش آموز یک نیروی انسانی داشتیم که براساس مطالعات تطبیقی در کشورهای اروپایی این نسبت مناسب نیست و نشان می دهد نیروی انسانی حساب شده استخدام نشده و توزیع نیروی انسانی به شدت نادرست بوده است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به مشکلات این وزارتخانه به رغم افزایش اعتبارات اشاره کرد و گفت: 99 درصد بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق می شود و با یک درصد هزینه های آب ، برق ، گاز ، بنزین وسایر فعالیت ها پرداخت می شود.
فانی تصریح کرد: در سال 93 با ساماندهی نیروهای انسانی حدود هزارمیلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفت که این مبلغ به خزانه دولت عودت داده نشد و برای افزایش پرداختی معلمان اقدام کردیم و این درحالی است که از سوی دولت هیچ پرداخت فوق العاده ای صورت نگرفت.
وی با بیان این که در پرداخت ها همچنان فاصله وجود دارد، افزود: علت اصلی آن این است که معلم آموزش و پرورش تنها یک حقوق می گیرد در حالی که در سایر دستگاه ها عناوین رفاهی ، پرداخت شب عید ، ماه مبارک ، نقدی و غیر نقدی علاوه بر حکم حقوقی پرداخت می شود.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری استخدام 160 هزار نفر نیرو در آموزش و پرورش در دولت دهم، خاطرنشان کرد: اگر نیروی انسانی خوب ساماندهی شود بهتر از زمان حاضر می توان این وزارتخانه را اداره کرد البته در سه سال گذشته حدود 500 هزار دانش آموز نیز اضافه شده و تعداد رشد موالید در کلاس اول بوده است.
فانی تصریح کرد:در این سال ها کودکان نیازمند به تحصیل را شناسایی کردیم و تنها در استان سیستان وبلوچستان 72 هزار دانش آموز با مراجعه به درب منازل آنها شناسایی وبرای ادامه تحصیل اقدام شد.
وی ادامه داد: به رغم افزایش 500 هزار دانش آموز 80 هزار نیروی انسانی نیز در طول این سال ها بازنشسته شده اند و حتی یک نیروی اتسخدام نکرده ایم .
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: همچنان مدیون فرهنگیان هستیم و در سیاست های خود سه برنامه را تقویت خواهیم کرد از جمله مسکن ، مصرف و درمان فرهنگیان است .
فانی با بیان این که در دولت دهم نفت 130 دلار بود در حالی که در دولت یازدهم نفت به کمتر از 30 دلار هم رسید، خاطرنشان کرد: به رغم کاهش درآمد دولت سال گذشته بیش از 92 درصد بودجه عمرانی این وزارتخانه تخصیص داده شد و سال گذشته یک میلیون 580 هزار متر مربع با 11 هزار کلاس درس ساخته شد .
وی یادآور شد: برای سال جاری پیش بینی این است که 11 هزار کلاس درس افزایش یابد واین درحالی است که یک سوم فضای آموزش مقاوم وایمن نیستند و بنا داریم تا آخر برنامه ششم توسعه این فضاهای آموزش را مقاوم وایمن سازی کنیم .
سیام. 1053 ** 1336
کد N1297858

وبگردی