آفتاب
کشتی آزاد ایران برای هفتمین بارقهرمان جهان شد

قهرمانی کشتی در خاک آمریکا

قهرمانی کشتی در خاک آمریکا

تیم ملی كشتی آزاد ایران با غلبه بر روسیه، عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۶ آمریكا را از آن خود كرد. این برای سومین سال متوالی است ...

دنیای اقتصاد:تیم ملی كشتی آزاد ایران با غلبه بر روسیه، عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۶ آمریكا را از آن خود كرد. این برای سومین سال متوالی است که ایران قهرمان جام جهانی کشتی می‌شود. ایران بعد از شکست آمریکا در نیمه‌نهایی به فینال رسید و در فینال این دوره از مسابقات هم با نتيجه ۵ بر ۳ از سد تیم روسیه گذشت و قهرمان شد. تیم ملی كشتی آزاد ایران پیش از راهيابي به فينال،‌ تیم‌های آذربایجان، هند و آمریكا را شكست داده بود. با کسب این افتخار سابقه قهرمانی كشتی آزاد ایران در ادوار مختلف رقابت‌های جام‌جهانی به عدد هفت رسید.

 

تیم ملی كشتی آزاد ایران با غلبه بر روسیه، عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۶ آمریكا را از آن خود كرد تا برای سومين سال متوالی در خاك اين كشور قهرمان شود. ایران بعد از شکست آمریکا در نیمه نهایی به فینال رسید و در فینال این دوره از مسابقات هم با نتيجه ۵ بر ۳ از سد تیم روسیه گذشت و قهرمان شد. تیم ملی كشتی آزاد ایران پیش از راهيابي به فينال،‌ تیم‌های آذربایجان، هند و آمریكا را شكست داده بود. شاگردان خادم با كسب این قهرمانی توانستند برای سومین سال پیاپی در خاك آمریكا به‌عنوان قهرمانی جام جهانی كشتی آزاد دست یابند. همچنین این هفتمین عنوان قهرمانی كشتی آزاد ایران در ادوار مختلف رقابت‌های جام‌جهانی محسوب می‌شود.

 

خادم: تورنمنت بسیار سنگینی بود

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بعد از قهرمانی در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۶ آمریکا این مسابقات را یک تورنمنت سنگین و نفس‌گیر خواند. رسول خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی بعد از این موفقیت گفت: «این دوره از رقابت‌ها بسیار عجیب و سنگین بود. تکلیف نهایی سه مسابقه ما در جام جهانی با کشتی آزادکاران سنگین‌وزن مشخص شد. این دوره از مسابقات یک تورنمنت سنگین و سخت بود که البته برای ارزیابی بچه‌های ما به‌عنوان یک میدان تدارکاتی بسیار مثمرثمر واقع شد. این مسابقات به ما نشان داد که در چه وضعیتی هستیم و باید چه اقداماتی را تا المپیک انجام دهیم.» خادم در پاسخ به این سوال که چرا از نفرات اصلی در جام جهانی استفاده کرده‌اید، گفت: «از اینکه کشتی‌گیران اصلی را تا حدود دو ماه تا المپیک به میدان فرستادیم اصلا پشیمان نیستیم، چرا که این بچه‌ها باید در تورنمنت سنگین و جدی مثل جام جهانی به میدان می‌رفتند و عملکردشان ارزیابی می‌شد.»

 

کم کردن اشتباه‌ها در المپیک

اما مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد کشورمان امیدوار است این مسابقات باعث شود ملی‌پوشان کشورمان در مسابقات المپیک با کمترین اشتباه روی تشک ظاهر شوند. علیرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی گفت: «این قهرمانی را به مردم ایران تبریک می‌گویم و تقدیم آنها می‌کنیم. با وجود اینکه در اوج فشار تمرینات در این مسابقات شرکت کردیم، اما خوشبختانه بچه‌ها کشتی‌های خوب و قابل قبولی گرفتند.» وی در پاسخ به این سوال که در فاصله باقیمانده تا المپیک چه برنامه‌ای برای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آزادکاران دارند،‌ گفت: «زمان زیادی نداریم، اما با توجه به شناخت خوبی که از نفرات داریم و تورنمنت‌هایی که شرکت کردیم و قرار است شرکت کنیم این برنامه‌ریزی انجام می‌شود.کادر فنی تمام نقاط ضعف و قوت کشتی‌گیران را یادداشت کرده است و در زمان باقیمانده روی آنها کار می‌کنیم. باید با کمترین اشتباه در المپیک به میدان برویم و امیدوارم به آنچه استحقاق کشتی کشورمان است، برسیم.»

 

به رخ کشیدن قدرت کشتی ایران

کارشناس و پیشکسوت کشتی آزاد ایران نیز نتایج این قهرمانی را باعث نشان دادن قدرت کشتی ایران به جهان می‌داند. منصور برزگر به «ایلنا» می‌گوید: «با سومین قهرمانی متوالی تیم ملی کشتی آزاد همه کشتی‌دوستان خوشحال شدند و یک جام قهرمانی دیگر هم به کلکسیون پرافتخار کشتی ایران اضافه شد. کشتی‌گیران ایران به خوبی در مقابل رقیبان قرار گرفتند و توانستند با قدرت از سد آنها بگذرند و به سکوی اول برسند. در واقع قدرت کشتی ایران را به رخ همه دنیا کشیدیم و این جای تحسین دارد.در این رقابت‌ها ایران توانست در مقابل دو حریف سنتی خود پیروز شود.» منصور برزگر به تفاوت مسابقات جام‌جهانی با المپیک اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسابقات جهانی می‌تواند میدان خوبی قبل از المپیک باشد. ولی باید توجه داشت که در مسابقات المپیک تک‌ستاره‌ها به مدال می‌رسند و دیدارها به‌صورت تیمی برگزار نمی‌شود. در مجموع اگر بخواهیم با نگاه به کشتی‌های تیم ملی در آمریکا المپیک را پیش‌بینی کنیم باید بگویم کشتی ایران سال پرمدالی در المپیک خواهد داشت.»

 

وعده قهرمانان ملی‌پوش

اما پس از این قهرمانی، ملی‌پوشان ایران نیز اظهار امیدواری کردند در مسابقات المپیک هم مدال طلا کسب کنند. کمیل قاسمی آزادکار وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشورمان پس از قهرمانی در جام جهانی گفت: «خوشحال هستم که نقش کوچکی در کسب هفتمین قهرمانی ایران در این مسابقات داشتم.آمریکا، گرجستان و روسیه نفرات اصلی خود را راهی رقابت‌ها کرده بودند تا برای عنوان قهرمانی بجنگند اما خدا را شکر بازهم قسمت ایران بود که به قهرمانی برسد.پس از این باید تنها به المپیک 2016 فکر و سخت تمرین کنیم تا در ریو هم افتخارآفرین باشیم و مدال طلا کسب کنیم.» همچنین مسعود اسماعیل‌پور آزادکار وزن ۶۱ کیلوگرم کشورمان نیز گفت: «کسب هفتمین جام قهرمانی مزه خاصی داشت و خوشحالم دل میلیون‌ها ایرانی را شاد کردیم. حمایت تماشاگران ایرانی در لس‌آنجلس فوق‌العاده بود و انگار در ایران مقابل حریفان به میدان رفته بودیم. خوشحال هستم که دل میلیون‌ها ایرانی در داخل و تماشاگرانی که به سالن آمده بودند را شاد کردیم.کسب جام هفتم طعم خاصی داشت و امیدوارم مقدمه‌ای برای درخشش در المپیک باشد.»

کد N1297688

وبگردی