آفتاب

خداحافظی پنج ساله لرستانی ها با بیماری وبا

خداحافظی پنج ساله لرستانی ها با بیماری وبا

خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از سال 90 تاکنون موردی از بیماری وبا در این استان گزارش نشده است.

دکتر محمدعلی دریک روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: عامل بیماری وبا، باکتری های گرم منفی وخمیده می‌باشند که در آبهای شور و شیرین، مدفوع انسان و حیوان و موارد دیگر یافت می‌شوند که اکثر آنها غیر بیماریزا بوده و برخی از آنها برای انسان بیماریزا هستند.
وی با بیان اینکه فعالیتهای پیشگیری از بروز بیماری وبا از اسفندماه هر سال در حوزه معاونت بهداشتی آغاز می شود اعلام کرد: ایجاد هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی، برگزاری کمیته شورای سلامت و امنیت غذایی و جلسات سه ماهه کمیته های درون بخشی با حضور گروههای تخصصی حوزه معاونت بهداشتی از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: همچنین فعالیت های اجرایی پیشگیری از بروز بیماری جهت حساس سازی به ادارات ذیربط شامل آب و فاضلاب شهری و روستایی ، دادگستری، شهرداری ها ، فرمانداری ها، آموزش و پروش و مراکز بهداشتی درمانی تابعه استان ارسال می شود.

***نمونه گیری ازا فراد مشکوک بالای دو سال
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر رعایت مراحل پیشگیری از بیماری وبا گفت: در این مرحله فعالیتهایی شامل به روز رسانی آزمایشگاه مرکزی در همه شهرستان های استان انجام می شود و مواد و تجهیزات مورد نیاز جهت تشخیص بیماری تهیه و در اختیار آنها قرار می گیرد.
دکتر دریک افزود: از تمامی موارد بیماران با تابلوی بالینی مبتلا به اسهال حاد و آبکی ساکن در بسیاری نقاط استان (افراد بالای دو سال ) نمونه گیری و آزمایش های تخصصی تشخیص بیماری وبا انجام می شود .
وی اضافه کرد: کنترل سامانه های آب آشامیدنی از محل آبگیر تا محل مصرف بر اساس استاندارد های مربوطه در قالب برنامه هایی مانند کلر سنجی و آزمون های میکروبی نیز صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه استان برای درمان و بستری در زمان طغیان بیماری آمادگی دارد، ادامه داد: هر ساله جهت آمادگی برای درمان بیماران، داروهای مورد نیاز با هماهنگی معاونت غذا و دارو و معاونت درمان تامین در اختیار تمامی مراکز بهداشتی درمانی و اورژانس بیمارستان هابه صورت ذخیره نگهداری و تمهیدات لازم برای بستری بیماران نیز اندیشیده می شود.
به گزارش ایرنا، باکتری بیماری وبا با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ها وارد بدن می‌شودکه در ایران بیشترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است.
سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی (پساب) تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند.
وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهان‌گستر داشته‌ و در قرن نوزدهم چندین بار در اروپا همه‌گیر شد اما امروزه این بیماری بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و غیربهداشتی آبهای آشامیدنی دیده می‌شود.
7269/6060
کد N1296577

وبگردی