آفتاب

موردی از بیماری وبا در زنجان گزارش نشده است

موردی از بیماری وبا در زنجان گزارش نشده است

زنجان - ایرنا - کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تاکنون موردی از بیماری وبا (التور) در این استان گزارش نشده و برای مقابله و درمان مبتلایان آن تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در آماده باش کامل هستند.

فریبا هادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دریافت گزارش روزانه از چگونگی روند وضعیت بیماری ها در این استان از طریق تمامی خانه های بهداشت، پایگاه ها و مراکز جامع سلامت،کلینیک های خصوصی و داروخانه هایی که مراجعه کننده زیادی از بیماری خاصی به ویژه اسهالی وجود داشته باشد، انجام می گیرد.
وی، یادآوری کرد: هم اکنون موردی از بیماری وبا (التور) در این استان گزارش نشده و در صورت وجود مورد مشکوک و برای اطمینان خاطر به آزمایشگاه ها مرجع ارسال و در صورت تایید نهایی اقدامات لازم در خصوص آن می شود.
هادی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده واحدهای بهداشت محیط و بیماری و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی برای پیگیری و مقابله با طغیان بیماری وبا در آماده باش بوده و علاوه بر آن اکیپ های طغیان نیز در هر شهرستان تشکیل شده است.
وی به آمادگی کامل مراکز بهداشتی و درمانی استان برای پذیرش و درمان بهنگام مبتلایان به بیماری وبا اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات کمیته مربوطه، این مراکز و بخش های عفونی، داخلی و اطفال آمادگی کامل برای پذیرش بیماران را دارند.
کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دستورالعمل نحوه درمان بیماران نیز به این مراکز اعلام شده و حتی نسبت به تامین تجهیزات دارویی مورد نیاز نیز اقدام شده است.
هادی افزود: جبران کم آبی در مبتلایان به بیماری وبا اهمیت زیادی دارد و این موضوع مهم به عوامل مراکز بهداشتی و درمانی توصیه و تاکید جدی شده است.
وی با بیان اینکه خانواده ها نقش مهمی در صورت مشاهده بیماری مبتلا وبا بر عهده دارند، اظهار کرد: از زمان ورود عامل بیماری زا به بدن تا بروز نشانه ها به طور متوسط دو تا سه روز طول می کشد که به طور ناگهانی با مدفوع روان و آبکی و استفراغ گاه به گاه بروز می کند.
هادی افزود: اسهال فرد موجب از دست رفتن آب زیاد (پتاسیم و کلسیم) از بدن می شود و بنابراین جبران کم آبی از سوی اعضای خانواده اهمیت فراوانی دارد و برای رفع این مهم می توانند در مرحله اول از آب جوشیده سالم، آب سیب و آب هویچ که فاقد قند اضافی باشند به فرد بیمار بخورانند.
وی اظهار کرد: پس از این اقدامات می توانند فرد بیمار را برای انجام اقدامات درمانی مناسب به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی انتقال دهند.
کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: در صورت دسترسی نداشتن به مرکز درمانی می توانند از محلول او- آر - اس که جهت تنظیم میزان مایعات و الکترولیت های بدن در اسهال، استفراغ، مسمومیت های غذایی، گرمازدگی، سوختگی و بیماری های عفونی داروی انتخاب شده، مطابق با دستورالعمل اعلام شده استقاده کنند.
وی، خود مراقبتی را مهم ترین مولفه پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه وبا در افراد برشمرد و گفت: این استان جز مراکز پر ریسک در ابتلا به این نوع بیماری به شمار می رود لذا به کارگیری نکات بهداشتی در تعاملات اجتماعی و بهداشت فردی اهمیت بسیاری دارد.
کارشناس مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان سبزی ها و میوه های نشسته و مصرف آب و غذاهای آلوده را از جمله علت های بروز این نوع بیماری ذکر کرد.
وبا یک بیماری عفونی مخصوص انسان است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می شود.
این بیماری قابلیت ایجاد همه گیری های وسیع در زمان کم و کشندگی بالا را دارد.
پارسال مورد ثابت شده ای از بیماری وبا در استان و سطح کشور گزارش نشد.
6085/7320
کد N1296408

وبگردی