آفتاب
آئین‌های رمضان در استان‌ها- ۱۹

سفره‌هایی که بوی ماه خدا می‌دهد/ افطاری به شرط سادگی

سفره‌هایی که بوی ماه خدا می‌دهد/ افطاری به شرط سادگی

ساری- افطاری‌های ساده که به‌دوراز هرگونه چشم و هم‌چشمی برپا می‌شود تا دلی را شاد کند و بوی ماه خدا دهد، این آئین دیرین در روستاهای مازندران است که باید در شهرها نیز گسترش یابد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سفره‌هایشان ساده و بی‌آلایش است، چند خرما، یک قرص نان و پنیر. نه از تکلف خبری است و نه از چشم‌وهم‌چشمی‌های ریاکارانه. بفرمایید افطار به‌شرط سادگی.

از دقایقی قبل از افطار، سفره‌های مهربانی برپا می‌شود و کسانی که دورادور سفر می‌نشینند، زائران و درراه ماندگان هستند و برخی از آنان حتی توان برپایی افطارهای ساده را ندارند.

نوای ربنا که بلند می‌شود، دل به‌سوی حریم و حرم پر می‌گشاید و هم‌زمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشتیاق و دادن اطعام و افطاری نیز در بین مردم افزایش می‌یابد چراکه ثواب بسیار زیادی برای دادن افطاری به فرد روزه‌دار در این ماه داده‌شده است.

رنگ باختن سادگی در سفره‌های افطار

متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رنگ باختن سادگی در سفره‌های افطار بوده‌ایم به‌گونه‌ای که تجملاتی برگزار شدن مهمانی‌ها در این ماه مبارک بسیار افزایش‌یافته است و رقابت، تفاخر و ریا وارد سفره‌های افطار شده است.

مطمئناً پهن کردن سفره افطار و دادن افطاری در این ماه می‌تواند ازجمله اعمالی باشد که انسان را به تقرب الهی برساند اما تجمل‌گرایی که این روزها در بین برخی از مردم رواج پیداکرده است هیچ شباهتی به آنچه در احادیث در مورد افطاری است ندارد و تنها باعث از بین رفتن فرهنگ سادگی افطار دارد.

به‌راستی می‌شود به‌جای پهن کردن سفره‌های رنگین و دادن هزینه‌های گزاف برای افطاری، دردها و گره‌های زیادی را از مشکلات نیازمندان در این ماه باز کرد و این مهم نیاز به توجه همه مردم و مسئولان دارد، همان کاری که این روزها همپای افطار در امامزادگان مازندران برپا می‌شود.

«افطاری ساده» باهدف تقویت و گسترش سبک زندگی اسلامی خانواده‌های ایرانی را به برگزاری سنت حسنه افطاری‌های ساده به‌صورت عمومی تشویق می‌کند

سفره‌هایی ساده که با چند عدد خرما، نان، سبزی و یک استکان چای پهن می‌شوند و بدون هیچ ریا و جلوه‌گری روزه‌داران بسیاری را به دور خود جمع می‌کن.

کمپین «افطاری ساده» باهدف تقویت و گسترش سبک زندگی اسلامی خانواده‌های ایرانی را به برگزاری سنت حسنه افطاری‌های ساده به‌صورت عمومی تشویق می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی گسترش سنت خوب افطاری‌های ساده در مساجد و خیابان‌ها را در ماه مبارک رمضان تحسین کردند و امسال در مراکز عمومی، در مراکز مقدس، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، در جای‌جای مازندران، خبرهایی که می رسد، نشان‌دهنده توسعه سنت حسنه افطاری‌های ساده و بی‌ریا است.

اجرای طرح افطاری ساده در مازندران

حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر توجه به مفاهیم عالی قرآنی و سیره ائمه اطهار (علیهم‌السلام) در ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان فرصتی ارزشمند برای عمل به واجبات و ترک محرمات است که امیدواریم همه از این فرصت الهی نهایت بهره را ببریم.

وی بابیان اینکه هرکس به‌اندازه لیاقت معنوی و ظرفیت معرفتی خود از برکات این ماه بهره می‌برد، اظهار کرد: همه با حضور در مساجد، تکایا و امام‌زادگان از فرصت‌های معنوی، معرفتی و استثنایی ماه رمضان بهره‌گیری کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران بابیان اینکه در ایام ماه رمضان انتظار می‌رود به افراد نیازمند کمک کنیم، عنوان کرد: همه باید به هراندازه که می‌توانیم به مستمندان رسیدگی کنیم و از ما انتظار نمی‌رود مثل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از افطار خود بگذریم و به دیگران ببخشیم، اما وظیفه‌داریم تشریفات و تجملات را حذف و به‌جای آن از نیازمندان دستگیری کنیم.

این مسئول یکی از برنامه‌های اوقاف در ایام ماه مبارک رمضان را اجرای طرح افطاری ساده به عموم مردم، زائران و روزه‌داران دانست و گفت: این طرح در امام‌زادگان و بقاع متبرکه شاخص مجری طرح ضیافت الهی در حال اجراست.

حجت‌الاسلام علیزاده بر لزوم اهداء افطاری ساده در اماکن مذهبی استان تأکید کرد و افزود: طرح افطاری ساده می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرهنگ دستگیری از نیازمند و کمک به مستندان در سطح جامعه باشد.

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده

همپای دیگر برنامه های ماه رمضان طرح های همای رحمت و همیان مولا به همت هلال احمر مازندران برپا شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های جمعیت هلال‌احمر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده جامعه است داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با رعایت احترام و تکریم جامعه هدف، در ماه مبارک رمضان ضمن شناسایی خانواده‌های نیازمند، نسبت به تهیه اقلام غذایی اقدام به توزیع آن‌ها در بین مستمندان و محرومان جامعه می‌کند.

 مجتبی اکبری عنوان کرد: مشارکت در تأمین اقلام غیر نقدی موردنیاز خانواده‌های نیازمند شامل مواد غذایی، بهداشتی و سالم از قبیل برنج، روغن، شکر، چای، خرما، لبنیات، کنسرو، حبوبات و مواد پروتینی و مشارکت در برپایی سفره‌های افطاری ویژه خانواده‌های نیازمند در منازل داوطلبان از دیگر موارد است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران گفت: تقبل اهدا بسته‌های افطاری برای نیازمندان روزه‌دار، مشارکت در توزیع شبانه کمک‌های مردمی در بین نیازمندان از دیگر شیوه‌های همکاری در این طرح است.

سفرهای افطاری ساده در روستاها

هم‌زمان با رمضان، آیین‌های مهرورزی به اوج می‌رسد و برپایی سفره‌های اطعام و افطار دهی در محلات و مناطق مختلف استان، دستگیری از نیازمندان، کمک و حمایت از ایتام ازجمله برنامه‌هایی است که در دستور کار مردم استان قرار می‌گیرد.

رمضان در روستاهای مازندران حال و هوای خاصی دارد، صدای ربنا که از رادیوی کوچک و قدیمی و از بلندگوی مسجد محله به گوش می‌رسد، دسته‌دسته اهالی روستاهای کوچک اما باصفای مازندران را از گوشه و کنار محله، یا از سر مزارع و باغ به مسجد، می‌کشاند.

برپایی سفره‌های مهربانی و تعزیه‌خوانی از آیین‌های رمضانی مردمان بخش کجور مازندران در دامنه‌های البرز بلند است که هم‌زمان با ماه مبارک رمضان با شور و حال خاصی در روستاهای مختلف برگزار می‌شود.

بوی اسپند فضای مسجد نیم ساخت را معطر ساخته است، یکی نان بر روی سفره می‌گذاشت، دیگری خرما و پنیر و آب می‌آورد و آن‌یکی نیز کاسه‌ای آش. اینجا همه در مهربانی و مهرورزی به‌قدر توانشان مایه می‌گذارد و از زرق‌وبرق شهرنشینی، تکبر و غرور در این مجالس خبری نیست.

سفره‌های مهربانی و ضیافت افطار رسم دیرینه روستاییان است و آیین افطار دهی در مساجد مازندران برگزار می‌شود. در این مراسم با همکاری اعضای هیئت، خانوارهای روستا حضور می‌یابند و این آیین همه‌ساله به‌صورت یک رسم دیرین برگزار می‌شود.

کد N1296402

وبگردی