آفتاب
مدیرکل هنرهای تجسمی در گفتگو با مهر:

نسبت به واگذاری هنر نگارگری به سازمان میراث اعتراض کرده‌ایم

نسبت به واگذاری هنر نگارگری به سازمان میراث اعتراض کرده‌ایم

در حالی که رییس انجمن نگارگران دیروز در گفتگویی از واگذاری امور هنر نگارگری به سازمان میراث معترض بود، مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد نیز موضع وی را تایید و از اعلام اعتراض این دفتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آقامیری نگارگر پیشکسوت و رییس فعلی انجمن نگارگران در گفتگو با خبرنگار مهر از بی توجهی دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به هنر نگارگری و بلاتکلیف بودن برپایی دوسالانه نگارگری که تاریخش آبان ۹۵ اعلام شده است، سخن گفت و همچنین از واگذاری انجمن نگارگران به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گله کرد.

به همین منظور سراغ مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی رفتیم که در گفتگو با خبرنگار مهر درباره واگذاری انجمن نگارگری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یک سری از هنرها از جمله هنرهای سنتی و دستی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محسوب می شوند که در این تقسیم بندی نگارگری هم در میان هنرهای سنتی جا گرفته است. حتی ارزشیابی هنرمندان نگارگر و ارزیابی هنرشان هم در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود اما ما معتقدیم فعالیت هنرمندان نگارگر باید زیر مجموعه وزارت ارشاد باشد چون کارهای نوآورانه زیادی در این عرصه رخ می دهد و این هنر از حالت سنتی خارج شده است. حتی برای اینکه این هنر زیر مجموعه ارشاد باشد پیگیری و نامه نگاری هم کرده ایم اما تحقق این امر به تصویب قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه حتی هنرهایی مثل خوشنویسی و سفال و سرامیک هم تقریبا همین وضعیت را دارند، بیان کرد: ما معتقدیم این هنرها با خلاقیت هایی که این روزها از هنرمندانش شاهد هستیم دیگر نمی توانند به عنوان هنر سنتی صرف شناخته شوند به همین منظور مثلا در سفال و سرامیک بخش هنری آن را جدا کردیم که در شاخه چیدمان و هنرهای معاصر قرار گرفته و زیر مجموعه ارشاد است.

نمی خواهیم نگاه سلیقه ای در دوسالانه ها باشد

وی درباره اینکه چرا تا امروز تکلیف فراخوان دوسالانه نگارگری مشخص نشده است نیز گفت: ما ترجیح می دهیم دوسالانه را به دست انجمن ها بسپاریم اما در برخی انجمن ها مثل انجمن نگارگری یا سفال و سرامیک متاسفانه هنرمندها بیشتر ترجیح می دهند فردی کار کنند و انجمن ها پویا نیستند و برخی استادان درجه یک هم عضو این انجمن ها نیستند. همین می شود که مثلا در انجمنی مثل نگارگری بیشتر مثلا سبک آقای آقامیری که سال‌هاست ریاستش را به عهده دارد و شاگردان زیادی هم دارند غالب می شود و ما ترجیح می دهیم در دوسالانه نگارگری همه سبک ها و حضور همه هنرمندها را داشته باشیم. در غیر این صورت همه نسبت به اینکه داورها و شیوه داوری یک سلیقه را در بر می گیرد اعتراض خواهند کرد.

ملانوروزی ادامه داد: ما از انجمن نگارگران خواستیم جلسه ای بگذارند و جامعه صنفی خودشان را فعال و در این زمینه اطلاع رسانی کنند اما همان یک جلسه که برگزار شد نتوانستند همه استادان را جمع کنند و خود ما با هنرمندهای پیشکسوت دیگر رایزنی هایی صورت دادیم.

به هنر ملی بی توجه نیستیم

وی درباره انتقاد نسبت به بی‌توجهی دفتر امور هنرهای تجسمی به نگارگری به عنوان هنر ملی کشورمان گفت: ما دوسالانه نگارگری را هر دو سال یک بار سر تاریخ مقرر برگزار می کنیم. در حالیکه ممکن است درباره یک دوسالانه دیگر یک وقفه ای هم رخ بدهد. سال گذشته نمایشگاهی از آثار نگارگری در موزه های ایتالیا و ارمنستان برگزار کردیم و کتاب دوسالانه نگارگری را هم منتشر کردیم. همه اینها به این معنی است که ما اتفاقا به این هنر ملی توجه زیادی داریم اما ترجیح می دهیم یک ماه برپایی دوسالانه تعویق بیفتد اما نگاه در این دوسالانه یک سویه و سلیقه ای نباشد. ما ترجیح می دهیم استاد رجبی، استاد فرشچیان، استاد مهرگان و اساتید دیگر که در انجمن نیستند هم به این دوسالانه بپیوندند.

وی در انتها گفت: شما ببینید انجمن پویا و با سابقه ای مانند انجمن خوشنویسی که ۶۰ سال قدمت دارد چه تاثیری در روند رشد هنر خوشنویسی ما دارد؛ چرا که همه هنرمندان درجه یک عضوش هستن در حالی که زمانی که عده ای پیشکسوت از آن جدا شدند این انجمن از پویایی در آمد. حضور پیشکسوت‌ها به پویایی انجمن ها کمک بسیاری می کند.

کد N1295980

وبگردی