آفتاب

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنايع مس شهید باهنر

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنايع مس شهید باهنر

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع مس شهید باهنر روز دوشنبه، سوم خرداد ماه در محل هتل بزرگ ارم و با حضور صاحبان 81 درصد سهام شرکت برگزار ...

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع مس شهید باهنر روز دوشنبه، سوم خرداد ماه در محل هتل بزرگ ارم و با حضور صاحبان 81 درصد سهام شرکت برگزار شد.پس از تلاوت قرآن، با حضور هیات رئیسه مجمع، مرکب از آقاي سعید عبودی به عنوان رئيس مجمع و آقايان شکرالله فائز و محمد رضا درخشنده به عنوان ناظر و آقاي علي اكبر اميني به عنوان دبير مجمع و نمایندگان سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی جلسه‌ای تشكيل شد و گزیده ای از فعالیت های شرکت در سال مالی گذشته به سمع و نظر حاضران رسید.

در این جلسه مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر، آقای علی اکبر امینی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده، به تشریح عملکرد سال مالی 1394 پرداخت و طی جلسه مزبور ضمن اعلام برنامه هاي آتي شركت، از بهره‌برداری و استفاده از فرصت‌های مناسب در سال 94 یاد کرد و به موارد ذیل اشاره نمود:

اقدامات لازم جهت افزایش100درصدی سرمایه انجام پذیرفت و سرمایه شرکت از 450 میلیارد ریال به 900میلیارد ریال افزایش یافت كه در فروردین ماه سال95 در اداره ثبت شرکت ها ثبت شد.

در خصوص کاهش بهای تمام شده نیز اعلام نمود که شرکت در سال 94 سعی داشته که بخشی از مواد اولیه خود را از محل ضایعات شرکت های توزیع نیروی برق و برق های منطقه ای تامین نماید که با برنده شدن در بیش از 80 درصد از مزایده ها باعث کاهش بهای بخشی از مواد اولیه به میزان 6 درصد شده است. با توجه به سوالات حاضران در خصوص لزوم تکمیل و شروع به تولید کارخانه لوله مسی اينگونه بيان کرد که با توجه به سرمایه گذاری بالایی که برای این کارخانه در سال‌های 86 به بعد انجام شده، شرکت چاره ای جز راه اندازی، تولید و افزایش حجم تولید جهت کسب سود از آن را نداشته است. همچنین در خصوص یکی از بندهای تاکید گزارش حسابرسی مبنی بر استفاده شرکت از خدمات شرکت های هم گروه جهت مبادلات ارزی و وصول مطالبات به سهامداران اينگونه توضیح داد که این موضوع به دلیل عدم پشتیبانی سیستم بانکی برای نقل و انتقال ارزی و وصول مطالبات ارزی از مشتريان صورت گرفته که پس از رفع تحریم های بانکی و برقراری ارتباط بین بانک‌های داخلی و خارجی و فراهم شدن امکان مبادلات ارزی، همکاری با شرکت مزبور خاتمه خواهد یافت.

 

برنامه هاي راهبردي

1- افزایش بهره‌وری

2- توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات

3- تنوع بخشی محصولات

4- توسعه سیستم‌ها و فناوری

5- توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد مشارکت با شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده شرکت مس شهید‌باهنر دارای سهم مناسبی از بازار داخلی می‌باشد به این صورت که در بخش تسمه و ورق مسی 58 درصد، تسمه و ورق برنجی 91 درصد، لوله مسی 28 درصد، لوله برنجی 51 درصد، مقاطع مسی 41 درصد و مقاطع برنجی 13درصد از کل بازار را در دست داشته است.

همچنين طبق اظهارات معاون مالي شركت صنايع مس شهيد باهنر جناب آقاي سيدرضا سيدي زاده، اقداماتي به شرح ذيل در سال 94 صورت گرفته يا در سال 95 در دست اقدام مي باشد:

بدهی صندوق ذخیره ارزی که یکی از اساسی ترین مشکلات شرکت طي سنوات گذشته بوده در اسفند ماه سال 94 به صورت كامل تسويه شد و اسناد رهنی شرکت نيز آزاد گردید.

- تسويه و حل مسائل مالياتي سنوات گذشته ( از سال 84 لغايت سال 92 ) با اخذ آراي قطعي مناسب و مختومه شدن پرونده‌هاي بيمه شركت از سال 1381 تا 1392

- خارج شدن شركت از ليست صنايع آلاينده سازمان حفاظت محيط زيست از سال 1393

- ارتقاي رتبه شفافيت و قابل اتكا بودن اطلاعات شركت در بازار اول سازمان بورس اوراق بهادار از رتبه 44 به رتبه 7 و در بازار كل از رتبه 109 به رتبه 13.

همچنين نماينده سازمان بورس در خصوص فعاليت كارخانه لوله مسي و نحوه به ظرفيت رساندن توليد از مديرعامل سوال كرد كه مديريت عامل شركت جناب آقاي علي اكبر اميني اينگونه بيان نمود كه سرمايه‌گذاري كارخانه مذكور در سال 86 انجام شده و در حال حاضر با توجه به عدم نياز داخلي به محصولات كارخانه مذكور، به علت مازاد بودن توليد نسبت به تقاضا در كشور، اقداماتي جهت بازاريابي و فروش محصولات كارخانه لوله مسي در كشورهاي مختلف صورت گرفته كه اميدواريم در سال 95 ، موقعیت های ایجاد شده در دوره پسا تحریم به نتیجه برسد و اعلام کرد که ماشین آلات کارخانه تا مرحله قبل از شیارزنی به صورت کامل راه اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، اما بخش شیارزنی به علت پیچیدگی فنی در حال بررسی و رفع ایرادات جهت راه‌اندازی می باشد.همچنین نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشکر از هیات مدیره شرکت در خصوص رفع مسائل مالیاتی، تسویه بدهي صندوق ذخيره ارزي و ارائه به موقع گزارش‌ها به بورس، اعلام نمود که رتبه شرکت در سازمان به جهت به موقع بودن و شفافيت، جزء 30 شركت اول مي باشد.

در ادامه جلسه با قرائت گزارش حسابرسی توسط نماینده سازمان حسابرسی، جناب آقای عبودی به عنوان رئیس مجمع و نماینده سهامدار عمده از مدیریت شرکت و معاونت مالی در خصوص اخذ گزارش مطلوب از سازمان حسابرسی برای سال مالی 1394 تقدیر و تشکر نمود. طبق دستور جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی شرکت صنایع مس شهید باهنر، تقسیم مبلغ 100 ریال سود به ازای هر سهم میان صاحبان سهام به تصویب رسید، همچنین اعضای هیات مدیره این شرکت شامل شرکت سرمايه گذاري صدر تامین، صنايع خاک چینی ایران ، املاح معدنی ايران، فرآورده های نسوز ایران و شركت لعابيران به مدت دو سال انتخاب شدند.

 

پیام هیات مدیره

هیات مدیره شرکت با ارائه گزارش عملکرد سالانه به مجمع عمومی صاحبان سهام در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر آن است تا ضمن بررسی و نگرش کلی بر عوامل موثر در نتایج به دست آمده در عملکرد سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1394 اهداف و اقدامات انجام شده برای عملکرد سال مالی مورد گزارش و برنامه‌های آتی شرکت را برای سهامداران محترم تشریح نماید.

سهامداران گرامی استحضار دارند که در سال 94 رکود بی‌سابقه‌ای بر فعالیت‌های اقتصادی کشور وجود داشته که به تناسب تقاضای گروه‌های مختلف مشتریان، شامل صنایع لوازم خانگی، صنایع ساختمان، صنایع خودرو و صنایع برق نسبت به سال 93 به طور متوسط 30درصد کاهش داشته است. خوشبختانه با شناسایی راهکارهای مناسب و مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای ایجاد شده و با اتکا به تجربه و تلاش و همراهی متخصصان، مدیران و کلیه کارکنان دلسوز شرکت، ضمن تحقق 119 ریال سود هر سهم، در راستای تداوم گردش چرخه‌های صنعت مس و تامین مواد اولیه حدود 300 واحد صنعتی کشور گام‌های موثری برداشته شده و با میزان فروش معادل سال 92 عملا بحران رکود سال 94 در شرکت به خوبی مدیریت شده است.

در سال گذشته شاخص‌های زیر محقق شده است:

* دستیابی فروش با ارزش بالغ بر 4.219.571 میلیون ریال

* سود عملیاتی شرکت 274.428 میلیون ریال

* حفظ جایگاه اول صنعت در بازار نورد

* تولید 29.988 تن در سال 94

* خرید ضایعات کابل مسی از طریق مزایده‌ها و حذف واسطه‌ها

* حل و فصل پرونده‌هاي مالیاتی سنوات گذشته

* انتقال سازمان واحد معاونت بازرگانی از تهران به کرمان و تقویت سازمان کارشناسی خرید

* ایجاد تحقیق و توسعه با سازماندهی نوین، تقویت نظام ساخت و تامین قطعات مکانیکی، الکترونیکی، تجهیزات، ابزارها و ماشین‌آلات موردنیاز تولید

* تقویت واحد R&D

* بهبود عملکرد کمیته‌های بهبودسازی و کاهش ضایعات

* کاهش مواد در جریان ساخت

* کاهش زمان ماندگاری مواد اولیه از طریق مدیریت خرید

* بهره‌برداری از کارخانه جدید لوله مسی

* تسویه حساب با صندوق ذخیره ارزی در ارتباط با بدهی‌های مربوط به خرید تجهیزات کارخانه لوله مسی

* بهبود سیستم‌های انگیزشی پرسنل

* آموزش مهارت‌های خاص برای کارکنان

* بازاریابی و تحقیق و تولید آلیاژهای مسی که ارزش افزوده بیشتری دارند. (لوله‌های آلیاژ ویژه و برنجی)

* مطالعات بازار و نیازسنجی و نیازسازی محصولات در بازار

* بهبود و ارتقای تکنولوژی

* بهبود و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی

* مشارکت جامع کارکنان و ارتقای نظام پیشنهادها

* مطالعات و بررسی تکمیل زنجیره ارزش در صنایع بالادستی و پایین‌دستی

* خارج کردن محصولات مشابه تولیدی توسط شرکت از فهرست کالاهای صادراتی مشمول تخصیص ارز مبادله‌ای

* دریافت گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت از شرکت TUV NORD آلمان (ISO 9001 , ISO 14001 , OHSAS 18001 )

شرکت در سال مورد گزارش دارای چالش‌های اساسی زیر بوده است:

- عرضه کاتد مس با قیمت‌های بین‌المللی و نرخ ارز آزاد توسط شرکت صنایع ملی مس ایران در بازار بورس کالا

- تامین سایر مواد اولیه از جمله روی، قلع، سرب و نیکل با قیمت‌های جهانی و مبنای محاسباتی نرخ ارز آزاد

- شرایط نامناسب شرکت‌‌های تولیدی و رکود بی‌سابقه حاکم بر صنایع کشور

- امکان واردات محصولات با ارز مبادله‌ای و تعرفه‌های پایین

- قاچاق کالا و عدم پرداخت عوارض قانونی برای ورود محصولات مشابه

- افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 9 درصد و عدم پایبندی رقبای بخش‌خصوصی به دریافت و پرداخت آن

- وضعیت نامناسب بازار فروش لوله‌های مسی و ظرفیت‌های ایجاد شده بیش از 4 برابر مصرف داخلی در داخل کشور.

خوشبختانه با تمهیدات هیات مدیره و رویکردهای کلیدی زیر، بحران ناشی از رکود اقتصادی سال 94 به خوبی مدیریت شد:

- برنامه‌های افزایش تولید و فروش دو گروه از مشتریان عمده شامل صنایع دفاع و بانک مرکزی

- برنامه‌های تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر

- تداوم برنامه‌های کاهش موجودی‌ها در راستای بهبود شرایط نقدینگی و مدیریت مناسب‌تر هزینه‌های مالی

- مدیریت مناسب کاهش هزینه‌ها در مواد مصرفی قطعات و تجهیزات.

هیات مدیره امیدوار است با ادامه برنامه‌های سازنده سال 94 و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 95 به شرح زیر عملکرد مناسبی را در سال 1395 در راستای تداوم فعالیت‌های شرکت و رضایت سهامداران گرامی ارائه کند:

1- فروش و تولید براساس تناژ برنامه‌های پیش‌بینی شده

2- ارتقا و بهبود ارتباط با مشتریان

3- افزایش تناژ صادرات

4- کاهش ضایعات براساس برنامه‌های اعلام شده توسط واحدهای تولید

5- تداوم و ارتقای کیفیت محصولات و بسته‌بندی

6- تحویل به موقع به مشتری

7- تداوم برنامه کاهش موجودی‌ها

8- توسعه منابع انسانی و تاکید بر اصول و انضباط کاری

9- همکاری کلیه واحدها در مدیریت مناسب هزینه‌ها و نقدینگی شرکت

10- اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری جدید

11- پیگیری راهکارهای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی با توجه به فضای مثبت ایجاد شده برای کشور.

 

چشم‌انداز

حفظ و توسعه جایگاه رقابتی و رهبری بازار محصولات نیمه تمام و آلیاژهای مسی با توسعه فناوری، ارتقای بهره‌وری، نوآوری، مشتری‌گرایی، بهبود مستمر فرآیندها، تنوع‌بخشی محصولات، براساس خرد جمعی و مشارکت کارکنان در تصمیم‌سازی‌ها در یک فرآیند سیستمی مبتنی بر بهینه‌کاوی در یک سازمان یادگیرنده.

 

اهداف کلان

1- حفظ و ارتقای مستمر سوددهی شرکت

2- توسعه و ارتقای توانمندی

مقایسه عملکرد تولید سال‌های 1393، 1394، بودجه 1394 شرکت و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی 94

کد N1295826

وبگردی