آفتاب
وزارت نیرو:

حجم روان آب‌های کشور 34 درصد کاهش یافت

حجم روان آب‌های کشور 34 درصد کاهش یافت

تهران- ایرنا- حجم روان آب‌ها و جریان‌های سطحی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه پارسال) تاکنون، در مقایسه با ' سال متوسط بلندمدت ' 34 درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایرنا از وزارت نیرو، بیشترین میانگین افزایش روان آب‌ها و جریان های سطحی از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون،‌ در مقایسه با متوسط سال گذشته در حوضه آبی دریاچه ارومیه با 174 درصد و بیشترین میانگین کاهش در حوضه آبی هامون و مرزی شرق با 9 درصد کاهش بوده است.
برپایه این گزارش، حوضه‌های آبی خلیج فارس و دریای خزر با 60 و 41 درصد افزایش، به ترتیب رتبه های دوم و سوم را در افزایش حجم جریان‌های سطحی در مقایسه با سال گذشته به خود اختصاص دادند.
امسال میزان روان آب‌های کل کشور 45 میلیارد و 466 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته با 30 میلیارد و 662 میلیون مترمکعب، افزایش 48 درصدی را نشان می دهد.
بنابراین گزارش، حجم جریان‌های سطحی سال آبی جاری با وجود اینکه در مقایسه با سال آبی گذشته 48 درصد افزایش داشته، اما در مقایسه با متوسط بلندمدت با 34 درصد کاهش روبرو است.
به گزارش ایرنا، پیش از این وزارت نیرو اعلام کرده بود، وضعیت ذخایر آبی کشور همچنان در مرز بحران قرار دارد و با وجود بارندگی های اخیر آمارها نشان می دهد، حجم آب های روان کشور به نصف کاهش یافته و میزان آب های زیر زمینی هم در وضعیت هشدار قرار دارد.
بیش از 90 درصد آب کشور دربخش کشاورزی صرف می شود ، چنانچه 10 تا 20 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی شود ،مشکلات به میزان لازم کاهش خواهد یافت .
اقتصام ** 3065 ** 1559
کد N1295346

وبگردی