آفتاب

جای خالی خودنظارتی در سواحل دریا- فاطمه قنبری قادیکلایی*

جای خالی خودنظارتی در سواحل دریا- فاطمه قنبری قادیکلایی*

آمارها نشان می دهد که خارج از محدوده طرح سالم سازی، دریای مازندران دام خود را برای قربانیان گسترانده است، قربانیانی که واقعیت دریا و جریان های شکافنده آن را با تلاطم آرام استخرهای شنای اشتباه گرفته اند.

سالم سازی طرح دریا، تلاشی برای حفظ جان مسافران ناآشنا به فن شنا در دریای مازندران است که نادیده گرفتن به این طرح و گاها انجام اقدام خودسرانه تبعات و اثرات جبران ناپذیری را هرساله به بار می آورد .
پزشکی قانونی مازندران اعلام کرده است که 857 نفر در پنج سال گذشته در سواحل، رودخانه ها و آب بندانهای استان غرق شدند که 98 درصد از این افراد در خارج از طرح دریا غرق شدند و اکثر این افراد غیر بومی بودند.
شنا در خارج از طرح های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، آشنانبودن با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا در دریا و استخر از دلایل غرق شدگی اعلام شده است .
استانداری مازندران به همراه نهادهایی همچون هلال احمر ، ورزش و جوانان ، اداره کل امور اجتماعی استانداری به عنوان دست اندرکاران اجرای طرح سالم سازی دریا همزمان با آغاز فصل تابستان و اوج گیری حضور مسافران ، اجرای این طرح را آغاز می کنند و تا پایان تابستان ادامه می دهند .
انتخاب نقاطی از دریا، قرار دادن تجهیزات و نیروی انسانی به عنوان ناجیان غریق در محدوده اجرای طرح سالم سازی دریا ، فرصتی برای شنای بدون دغدغه ایجاد می کند.
هستند افرادی که درگیر و دار این فکر برای شنا در محدوده طرح سالم سازی دریا و خارج از آن ، با این خیال که خارج از طرح دریا ناجی غریقی و سوتی برای اخطار وجود ندارد، گزینه خطرناک شنای خارج از طرح سالم سازی دریا را انتخاب می کنند .
درحالیکه هر فردی اصلی ترین عامل برای مراقبت از خود به شمار می رود و اینگونه اقدامات باعث آسیب به افراد می شود که ناشی از تصمیم خود آنان است .
امسال نیز در بیش از یکصد نقطه از سواحل دریا در مازندران طرح سالم سازی دریا در حال اجراست تا محیط امنی برای شنای مسافران و گردشگران در 338 کیلومتر از سواحل دریای خزر در مازندران فراهم شود .
مازندران با جنگل های سر سبز و دریای نیلگون سالانه میزبان حضور میلیونی مسافران از اقصی نقاط کشور است اما آنچه می تواند خاطره ای خوش را برای مسافران رقم بزند لحاظ کردن نکات ایمنی از سوی خود افراد است .
*خبرنگار ایرنا در مازندران
کد N1294325

وبگردی