آفتاب

چرخش جدید در مواضع دولت منتخب فیلیپین / دوترته اعدام های اختصاری را مردود دانست

چرخش جدید در مواضع دولت منتخب فیلیپین / دوترته اعدام های اختصاری را مردود دانست

تهران – ایرنا – سخنگوی «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری منتخب فیلیپین در پی انتقاد هفته گذشته دبیرکل سازمان ملل از حمایت دولت جدید از اعدام های فراقضایی، اعلام کرد که روند مرسوم قضایی برای همه مجرمان به صورت کامل طی خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سالوادور پانلو» روز شنبه با انتشار یک بیانیه نوشت: رئیس جمهوری منتخب از اعدام های فراقضایی حمایت نکرده، نمی تواند حمایت کند و هیچ گاه هم این کار را نخواهد کرد. این اقدام مخالف قانون است.
در ادامه این بیانیه آمده است: رودریگو دوترته از کشتن روزنامه نگاران و دیگر شهروندان به هر علت و با هر هدف چشم پوشی نخواهد کرد.
سخنگوی رئیس جمهوری منتخب فیلیپین در این بیانیه همچنین تاکید کرد که اظهارات «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل درباره برنامه دولت جدید برای اعدام های فراقضایی بر اساس «گزارش های نادرست خبری» شکل گرفته است و روند مرسوم قضایی برای تمام متهمان طی خواهد شد.
دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی در نیویورک گفته بود که وی از اظهارات دوترته «سخت برآشفته است» و حمایت رئیس جمهوری منتخب فیلیپین از اعدام های فراقضایی را که یک اقدام غیرقانونی و نقض آزادی و حقوق اساسی شهروندان است، محکوم می کند.
«رودریگو رودی روا دوترته» وکیل، سیاست مدار و شهردار پیشین شهر بزرگ
«داوائو» در فیلیپین که به زودی سکان هدایت این کشور جنوب شرق آسیا را بر عهده خواهد گرفت، پیش از این گفته بود که روزنامه نگاران رشوه بگیر و فاسد سزاوار مرگ هستند و هیچ کس از تیغ برنده عدالت وی در امان نخواهد بود.
وی پس از این اظهارات که بازتاب گسترده در رسانه های داخلی و خارجی این کشور داشت و به تصمیم خبرنگاران برای تحریم کنفرانس های خبری او منجر شد، هفته گذشته از مواضع خود عقب نشینی کرد و از تعهدش برای حفاظت از روزنامه نگاران و پیگیری پرونده قتل آن ها سخن گفت.
از سال 1986 تاکنون حدود 175 روزنامه نگار در فیلیپین به قتل رسیده اند. براساس فهرست سالیانه شاخص آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز، فیلیپین در رتبه 138 در بین 180 کشور جهان در خصوص قتل روزنامه نگاران قرار دارد.
یکی از مرگبارترین این حمله ها در سال 2009 رخ داد که 32 خبرنگاران در میان 58 قربانی درگیری ها و رقابت های سیاسی در فیلیپین بودند.
آساق ** 9386**1144
کد N1293654

وبگردی