آفتاب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران : اراضی گاو دشت بابل ، اراضی تحقیقات برنج و علوم دامی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران : اراضی گاو دشت بابل ، اراضی تحقیقات برنج و علوم دامی است

ساری - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : اراضی 400 هکتاری گاو دشت بابل در حال حاضر به عنوان اراضی تحقیقات برنج و علوم دامی در حال بهره برداری است.

دلاور حیدر پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طرح تحقیق و توسعه پرورش گاوهای دو منظوره سمینتال و هلشتاین و تحقیق بر روی محصول راهبردی برنج از اولویت های تحقیقاتی سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی است و این طرح ها با جدیت در گاودشت دنبال می شود.
وی ادامه داد : اهمیت اجرای طرح های تحقیقاتی دامی و برنج در گاودشت با حضور مدیر امور اراضی کشور ، معاونان تولیدات دامی و زراعت وزارت جهاد کشاورزی از نزدیک تبیین و تشریح شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : موسسه تحقیقات علوم دامی در حال بررسی بر روی نژاد گاوه های وارداتی سمینتال و هلشتاین در این اراضی است.
مازندران حدود هشت میلیون واحد دامی دارد. حیدرپور گفت : از آنجایی که مازندران 42 درصد نیاز برنج کشور را تامین می کند ، تامین بذرهای گواهی شده برنج در اراضی گاودشت مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود : همسو با این رویکرد ، 60 هکتار از اراضی گاو دشت برای کشت برنج با هدف تکثیر و استحصال بذر های گواهی شده به موسسه تحقیقات برنج مازندران واگذار شده است.
استان مازندران حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و سالانه 950 هزار تن برنج سفید از آنها برداشت می شود.
شالیزارهای مازندران بر اساس برآورد جهاد کشاورزی به حدود 12 هزار تن بذر گواهی شده نیاز دارد در حالی که امسال 750 تن بذر گواهی شده بین شالیکاران استان توزیع شد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تلاش برای تغییر کاربری زمین های گاودشت را به زیان کشاورزی استان دانست و گفت : اگر چه تاکنون برای تغییر کاربری این زمین به فرودگاه تلاش هایی شده ولی وزارت جهاد کشاورزی با این درخواست ها موافقت نکرده است.
گاودشت ، روستایی از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل است . 400 هکتار از اراضی این روستا در اختیار مرکز خدمات کشاورزی منطقه قرار دارد.
تلاش های صورت گرفته برای تبدیل زمین های گاودشت به فرودگاه سال گذشته با اعتراض فعالان رسانه ای بابل علنی شد .
نام گاودشت برای دومین بار امسال به دنبال درگیری لفظی هفته گذشته ' عزت الله یوسفیان ملا ' نماینده مردم آمل در مجلس با معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس بر سر زبان ها افتاد .
در حالی که نماینده آمل علت درگیری لفظی با معاون وزیر را واردات برنج در آستانه برداشت این محصول در مازندران اعلام کرد ، معاون پارلمانی وزیر به رسانه ها گفت که موضوع درگیری ، مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با درخواست نماینده آمل برای تغییر کاربری زمین های گاودشت بوده است .
6990/1654
کد N1293433

وبگردی