آفتاب

رودوزی هنری کهن که رقیب چینی ندارند

رودوزی هنری کهن که رقیب چینی ندارند

کرمانشاه- ایرنا- رودوزی سنتی یکی از زیباترین هنرهای ایرانی است که با آراستن منسوجات ساده، جلوه ای زیبا به آن می بخشد و هیچ محصول چینی توان رقابت با آن را ندارد ولی از نگاه هنرمندان و صنعتگران کرمانشاهی بازار فروش آن محدود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیشینه رودوزی در ایران به سده سوم پیش از میلاد بر می گردد، اصطلاح رودوزی یا روکاری، به هنری گفته می شود که طی آن نقوش مختلف بر روی پارچه های بدون نقش از طریق دوختن یا کشیدن قسمتی از نخ های تار و پود پارچه به وجود می آید.
شهرزاد شاه ابراهیمی از صنعتگران صنایع دستی استان کرمانشاه است که توانسته در شهرستان صحنه با استفاده از هنر اصیل صنایع دستی از جمله رودوزی سنتی و الحاقی برای بانوان دیار خود اشتغال زایی کند.
وی از مربیان صنایع دستی است که در سال، چهار دوره آموزشی برای بانوان محلی عضو کمیته امداد و دیگر بانوان برگزار می کند، سایر مهارت های وی خیاطی، فرش بافی، گلیم بافی، تزیینات سفالی، چرم دوزی، نقاشی پشت شیشه و بافتنی، قلاب بافی و گیوه بافی می باشد.
وی معتقد است، هنر رودوزی نباید تنها به بازار داخلی محدود شود و در صورت حمایت مسئولان و ارگان های دولتی می تواند نه تنها در داخل بلکه در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و با محصولات بی کیفیتی همچون چین رقابت کند و از آن پیشی بگیرد.
این کارآفرین کرمانشاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در باره وضعیت بازار فروش صنعت رودوزی گفت: در صورتی که ارگان های دولتی از صنعتگر و آثار صنایع دستی حمایت کنند بی شک بازار فروش این صنعت مطلوب می شود که در آن صورت می توانیم با محصولات خارجی رقابت کنیم.

* صنایع دستی نمایشگاه ثابت می خواهد
شاه ابراهیمی به بی کیفیتی روبان دوزی و گلدوزی های چینی اشاره کرد و افزود: این در حالی است که کیفیت و ارزش هنر ما در مقایسه با کشور چین به مراتب بهتر است.
وی با بیان اینکه بازار فروش وی و همکارانش تنها از طریق برگزاری نمایشگاه بوده گفت: برگزاری نمایشگاه در مناسبت های مختلف از طریق ارگان هایی همچون بسیج سازندگی، اداره کل میراث فرهنگی و یا فرمانداری شهرستان بوده است ولی باید گفت نیازمند مکان ثابت برای عرضه هنر و کار صنعتگران هستیم.
وی اظهار کرد: با همکاری یکی از دوستان فروشگاهی با هدف عرضه صنایع دستی در شهرستان صحنه را دایر کردم تا بانوان علاقه مند هنرهای خود را برای فروش در این فروشگاه بیاورند که این امر تعاملی دو سویه است و 20 درصد از فروش محصول به ما تعلق می گیرد که خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است.
وی در خصوص صادرات این هنر به کشورهای همسایه همانند عراق گفت: بیشتر محصولاتی که برای عرضه و فروش به نمایشگاه های عراق ارسال کرده ام با سفال و سفال گری ارتباط داشته چرا که برای عرضه محصولات رودوزی باید مقدماتی برای آشنایی مخاطبان و مشتریان در بازار مربوطه فراهم شود.
به گفته این صنعتگر کرمانشاهی، تاکنون نمایشگاه چندانی برای عرضه صنایع دستی همچون رودوزی در اربیل و سلیمانیه عراق برگزار نشده که در صورت حمایت مسئولان دولتی و استانی می توانیم با صادرات و عرضه این تولیدات به سرعت رشد کرده و پیشرفت کنیم.

*مصرف صنایع دستی باید نهادینه شود
شاه ابراهیمی معتقد است، فرهنگ خرید صنایع دستی و استفاده از آن به عنوان هدایای تزیینی، باید از خودمان آغاز شود باید به این هنر بها دهیم که شایسته است این فرهنگ در میان ارگان ها و مقامات دولتی نهادینه شود.
وی در خصوص زیرشاخه های هنر رودوزی سنتی گفت: رودوزی سنتی بر روی پارچه است که دارای زیرشاخه های متعددی است که می توان به رشتی دوزی، درویش دوزی، سرمه دوزی، پته دوزی و گل دوزی هایی به روش گذشته، اشاره کرد.
به گفته این کارآفرین کرمانشاهی، رودوزی الحاقی ترکیبی از رودوزی سنتی و جدید است که می توان به روبان دوزی، سنگ و منجق دوزی، گل دوزی های جدید و شفق دوزی اشاره کرد که در نهایت بخش هایی را در بر می گیرد که در سال های اخیر به هنر رودوزی اضافه شده است.
وی که در کانون بانوان شهرستان صحنه به تدریس رودوزی سنتی و الحاقی اشتغال دارد، اظهار کرد: کارآموزان پس از گذراندن دوره های آموزشی با شرکت در آزمون صنایع دستی در صورت اخذ امتیاز لازم، موفق به کسب مدرک می شوند.
شاه ابراهیمی افزود: کارآموزانی که با معرفی کمیته امداد در آزمون صنایع دستی شرکت کرده و مدرک کسب کنند می توانند برای ادامه کار، وام دریافت کنند و بخشی دیگر از کارآموزان در صورت تایید، تحت حمایت ما مشغول به کار می شوند.
زهره کریم زاده خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
7460/8066
کد N1292483

وبگردی