آفتاب

شغلم را از عشقم جدا کرده‌ام / بازگشت به عرصه تئاتر پس از ۱۵ سال

شغلم را از عشقم جدا کرده‌ام / بازگشت به عرصه تئاتر پس از ۱۵ سال

بازیگر نمایش «اکتبر ۱۹۴۵، پاریس» با اشاره به ویژگی های نقشی که در این اثر برعهده دارد درباره کم کاری اش در سال های اخیر و بازگشت دوباره به عرصه تئاتر سخن گفت.

صالح میرزاآقایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها با نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» روی صحنه است درباره حضورش در این اثر به خبرنگار مهر گفت: در نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» نقش کلود ژابس را ایفا می کنم که به اعتقاد من یک «کرئون» پست مدرن است. (کرئون پادشاه تب و یکی از شخصیت های اصلی نمایشنامه «آنتیگونه» است که نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» اقتباسی مدرن از این نمایشنامه سوفوکل محسوب می شود.)

وی ادامه داد: در این نمایش ماجرای انسان و تقابلش با هستی مطرح می‌شود و این تقابل چه امروز، چه هزاران سال قبل و چه در سال ۱۹۴۲ در پاریس اشغال شده که مهد هنر است و ناگهان در اشغال فاشیست ها قرار می گیرد، وجود دارد. من در سینما و تلویزیون کلکسیونی از نقش های خاکستری داشته ام اما در این نمایش نقش کلود را به شدت دوست دارم و او را در برخی موقعیت ها محق می دانم البته انتقاداتی هم به رفتارش دارم. معتقدم اگر مخاطبان از شخصیت کلود روی صحنه تئاتر و هر نقش منفی یا خاکستری دیگری متنفر شوند من کارم را به عنوان بازیگر درست انجام داده ام.

بازیگر سریال «کیف انگلیسی» درباره مقایسه شخصیت کلود با مارشال پتن بیان کرد: کاراکتر کلود به شدت من را به یاد مارشال پتن در سال های اشغال فرانسه توسط نازی ها می اندازد. قبول ریاست حکومت ویشی در جنگ جهانی دوم توسط مارشال پتن و این که او اجازه داد آلمان ها فرانسه را بدون جنگ و خونریزی و با حفظ میراث فرهنگی فرانسه اشغال کنند در طول تاریخ مخالفان و موافقان زیادی داشته است و برخی این اقدام او را به نوعی خیانت و برخی دیگر او را یک قهرمان ملی می دانستند چراکه او توانست پاریس را بدون جنگ و خونریزی حفظ کند.

میرزاآقایی یادآور شد: کلود مرد خانواده است و می خواهد خانواده اش را از گزند نازی ها حفظ کند. البته او شخصیتی جاه طلب، به شدت فرصت طلب و سازش‌کار نیز است و از این طریق می خواهد خانواده اش و خودش را نجات دهد. این شخصیت پیچیدگی های جذابی دارد و تک بعدی نیست به همین جهت از اینکه این نقش را ایفا می کنم بسیار خرسندم.

وی درباره اجرای نمایش در تالار سایه مجموعه تئاترشهر که عمق میدان کمی دارد و قدرت مانور اندکی به بازیگر می دهد، گفت: سالن سایه عمق میدان کمی دارم و من معتقدم که این سالن برای اجرای «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» کم است و ما برای این اجرا نیاز به فضای بزرگتری داشتیم. من در طول اجرا مدام باید صدایم را کنترل کنم تا به دلیل فاصله کمی که با تماشاگر دارم تُن صدایم آنها را اذیت نکند. نکته دیگر نیز این است که استقبال از نمایش بسیار خوب است اما سالن گنجایش تعداد زیاد مخاطبان را ندارد. امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود که این نمایش در سالن بزرگتری به صحنه برود.

بازیگر سریال «مختارنامه» درباره دوری چند ساله اش از تئاتر و کم کاری اش در آثار تصویری بیان کرد: در طول چند سال گذشته تلاش کرده ام بیشتر گزیده کار و انتخاب گر باشم و هر کاری را قبول نکنم. ترجیحم این است که بیشتر در آثار سینمایی یا سریال های الف ویژه به ایفای نقش بپردازم. تا امروز نیز در اکثر سریال هایی که بازی کرده ام الف ویژه بوده اند.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر وضعیت مالی تلویزیون مناسب نیست و این کم کاری گریبانگیر اکثر همکاران من نیز شده است. البته من شغلم را از عشقم که بازیگری است جدا کرده ام. سال ها قبل آقای مشایخی مسبب این شدند که من کار اصلی ام را خارج از دنیای هنر قرار دهم و به من پیشنهاد دادند برای اینکه با فراغ بال بیشتری بتوام کار کنم شغل اصلی ام خارج از این فضا باشد. به همین جهت وابستگی مالی به بازیگری ندارم و می توانم راحت تر نقش هایم را انتخاب کنم.

این هنرمند درباره حضورش در تئاتر اظهار کرد: من کارم را سال ها قبل با تئاتر آغاز کردم اما ۱۵ سال از تئاتر دور بودم. همیشه به دنبال نقشی بودم که در من شوق و انگیزه ایجاد کند که پیشنهاد بازی در نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» چیزی بود که به دنبالش می گشتم چون هم مسعود موسوی از دوستان من است و هم نمایشنامه درام قوی داشت و کلود نیز نقش اول و شخصیتی تاثیرگذار در نمایش محسوب می شد که به شدت برایم جذاب بود.

وی افزود: میلاد حسینی یک نویسنده جوان و مستعد است و معتقدم از جوانان آینده دار تئاتر خواهد شد. البته این نمایشنامه می توانست کاملتر از این باشد و شخصیت ها پرداخت بهتری داشته باشند اما فضاسازی و مضمون اثر تاثیرگذار است و فضای دیکتاتوری آن دوران را به درستی انتقال می دهد.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: تئاتر خانه اول من است و من بعد از سال ها آمده ام که تئاتر کار کنم. ترجیح این است که سالی یک نمایش خوب بازی کنم و در سینما و تلویزیون نیز در صورت پیشنهاد نقش های جذاب فعال باشم. در حال حاضر نیز درگیر بازی در فصل سوم سریال «سرزمین کهن» هستم.

نمایش «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» نوشته میلاد حسینی و کارگردانی مسعود موسوی از ۱۹ اردیبهشت ماه با بازی معصومه آقاجانی، صالح میرزا آقایی، شیوا خسرو مهر، فرداد صفاخو، ریحانه سلامت و رسول نقوی در تالار سایه مجموعه تئا‌تر شهر وی صحنه است.
کد N1291485

وبگردی