آفتاب
رییس جهاد دانشگاهی:

پروژه های خارجی برای انتقال تکنولوژی باید پیوست فناوری داشته باشد

پروژه های خارجی برای انتقال تکنولوژی باید پیوست فناوری داشته باشد

تهران - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی، تدوین پیوست فناوری را لازم و ضروری دانست و گفت: پروژه های خارجی باید پیوست فناوری داشته باشند تا شرایط انتقال دانش و تکنولوژی به کشور فراهم شود.

حمید رضا طیبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: قبل از اینکه شرکت های خارجی به صورت جدی در پروژه ها ورود کنند باید پیوست فناوری تدوین شود.
وی برلزوم تعریف ساختار صحیح و مناسب انتقال دانش و تکنولوژی به کشور تاکید و اظهار کرد: اگر در شرایط فعلی، برنامه ای منظم و منسجم برای انتقال دانش و تکنولوژی نداشته باشیم، فرصت ها را برای توسعه و پیشرفت کشور از دست خواهیم داد.
طیبی اظهارکرد: در پروژه های کوچک امکان انتقال دانش و تکنولوژی فراهم نیست و نمی توان انتظار انتقال تکنولوژی را با خرید یک دستگاه مانند آب شیرین کن حتی از معتبرترین شرکت، داشت.
وی به تشکیل کمتیه ای برای تدوین پیوست فرهنگی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی بهترین مجموعه ای است که می تواند این کار را هدایت و به سامان برساند.
رییس جهاد دانشگاهی اظهار امیدواری کرد که این اقدام مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به صورت جدی ادامه یابد و در پروژه های کشور هم اجرایی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تقسیم کار ملی صحیح در کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات کشور، نداشتن تقسیم کار ملی درست در بین دستگاه های اجرایی در مسیر توسعه و پیشرفت است.
طیبی با اشاره به اینکه فرهنگ تقسیم کار ملی صحیح باید نهادینه شود، اظهار کرد: با تحقق این موضوع علاوه بر جلوگیری از کارهای موازی، می توان از هدرفتن منابع و انرژی هم جلوگیری کرد.
'پیوست فناوری' به عنوان یکی از موضوعات مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب، است که در جلسه 79 ستاد راهبری جامع علمی کشور مورد بررسی قرار گرفت. مقدمه و تعاریف مربوطه پیوست فناوری در این جلسه به تصویب رسید.
بررسی سیاست ها و ضوابط پیوست فناوری به عنوان مصوبه مهم جلسه 80 ستاد راهبردی جامع علمی کشور بوده است.
علمی ** 1201 **1440
کد N1291146

وبگردی