آفتاب

قطع همکاری‌های نظامی اوگاندا با کره شمالی اجرایی شد

قطع همکاری‌های نظامی اوگاندا با کره شمالی اجرایی شد

پکن - ایرنا - کره جنوبی امروز پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از اوگاندا، این کشور تمامی همکاری های نظامی خود با کره شمالی را قطع کرده و پایان این همکاریها را به طور رسمی اعلام کرده است.

ماه گذشته میلادی رئیسان جمهوری کره جنوبی و اوگاندا در این باره با یکدیگر گفت و گوهایی صورت دادند و قرار شد اوگاندا با قطع این همکاریها، مناسبات نظامی خود را از این پس با کره جنوبی توسعه دهد.
به گزارش ایرنا، کره شمالی و اوگاندا سال 1987 میلادی توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند که همواره تمدید شده و بر این اساس مراوداتی داشته اند.
آنطور که بررسی ها نشان می دهد نزدیک به 50 تا 60 مستشار نظامی کره شمالی در اوگاندا مستقر هستند که بزودی این کشور را ترک خواهند کرد.
از سوی دیگر اوگاندا به اطلاع کره شمالی رسانده است که دیگر توافقنامه ها و همکاری های نظامی دو کشور را تمدید نخواهد کرد.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی روز پنجشنبه نوشت که این اعلام اوگاندا یک پیروزی بزرگ برای کره جنوبی در راستای افزودن بر فشارها و اجرای تحریم های کره شمالی است.
دو کشور اوگاندا و کره شمالی چند دهه است با یکدیگر در زمینه های نظامی و میان نیروهای امنیتی و پلیس و ارتش همکاری دارند.
کره جنوبی تصریح کرده است که با خروج مشاوران نظامی کره شمالی از اوگاندا، ‌جای خالی آنها را مستشاران این کشور پر خواهند کرد.
قرار است یک هفته دیگر شماری از ماموران و مسئولان بخش های اطلاعاتی ارتش اوگاندا در نشست تبادل اطلاعاتی در کره جنوبی شرکت کنند.
در جریان دیدار ماه گذشته «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی از اوگاندا دو کشور یک یادداشت تفاهم همکاری دفاعی نیز امضا کردند.
آساق**231**1597
کد N1290758

وبگردی