آفتاب

شب‌‌نشینی خانواده‌ها در بوستان‌های تهران

شب‌‌نشینی خانواده‌ها در بوستان‌های تهران

با شروع‌ماه مبارک رمضان سبک زندگی شهروندان تهرانی نیز ‌مانند دیگر هموطنان تا حدودی تغییر کرده است.

اگر در شهرهاي جنوبي كشور به‌دليل گرماي هوا مردم بيشتر امور خود چون خريد و تفريح را در ساعات بعد از افطار انجام مي‌دهند تا از خنكاي هوا استفاده كنند، در تهران نيز شهروندان بسياري هستند كه بعد از افطار از برنامه‌هاي تفريحي، فرهنگي و مذهبي بر پا شده در اماكن عمومي شهر بهره مي‌برند.

برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي غني‌سازي ساعات فراغت و شب‌هاي‌ماه مبارك رمضان موجب شده است تا برنامه‌هاي متنوعي در اماكن مورد اقبال شهروندان چون برج ميلاد، باغ موزه قصر، باغ موزه دفاع‌مقدس، اراضي عباس آباد و غيره برگزار شود. برج ميلاد از سه‌شنبه شب برنامه‌هاي خود را با عنوان «شهرخدا» آغاز كرده است.

اين برنامه‌ها تا 15تيرماه ادامه خواهد داشت و سلايق مختلف مخاطبان درنظر گرفته شده است. اين شب‌ها سراي سلامت، سراي كودك، سراي تفريحات و سرگرمي، سراي افطاري و غذا در محوطه برج ميلاد برپا شده است. همچنين ختم قرآن و اطعام ايتام‌ از ويژه‌برنامه‌هاي اين جشنواره است كه با حضور گسترده مردم برگزار خواهد شد.

آمار بازديد و استقبال شهروندان از برنامه‌هاي برج ميلاد در‌ماه مبارك رمضان سال‌هاي قبل نشان داده كه شهروندان اشتياق بسياري براي حضور در برنامه‌هاي رمضاني اين مجموعه دارند. به‌خصوص اينكه امسال نيز برنامه تلويزيوني «دعوت» با حضور هنرمندان و شخصيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي كه اين شب‌ها از شبكه اول تلويزيون در حال پخش است، در مجموعه برج ميلاد تهيه مي‌شود. برنامه‌هاي امسال برج ميلاد هر شب از ساعت 20تا 2بامداد برگزار مي‌شود.

  • حال و هواي رمضاني در هر گوشه شهر

باغ موزه قصر نيز يكي از اصلي‌ترين قطب‌هاي فرهنگي و تفريحي تهران است كه به‌دليل موقعيت جغرافيايي خود و در دسترس بودن براي شهروندان ساكن در مركز شهر شب‌هاي شلوغي را در‌ماه مبارك رمضان تجربه مي‌كند. اين مجموعه فرهنگي نيز امسال شاهد اجراي ويژه برنامه جشن رمضان شبكه 5 سيماست كه امسال به‌طور زنده از باغ موزه قصر تهران روي آنتن مي‌رود. در كنار برگزاري اين برنامه تلويزيوني، نمايشگاه صنايع‌دستي و توليدات مددجويان و كارآفرينان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) سراسر كشور، نمايشگاه عكس و برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي ويژه كودكان و نوجوانان هم برپا شده است.

اين مجموعه فرهنگي در روزهاي‌ماه مبارك رمضان از ساعت 16تا 24ميزبان شهروندان است. ‌ اراضي عباس‌آباد نيز به‌دليل همجواري با باغ موزه دفاع‌مقدس و در برداشتن چندين بوستان وسيع و زيبا تبديل به جاذبه‌اي شده كه هر شب بازديدكنندگان بسياري دارد. پل طبيعت نيز يكي از پاتوق‌هاي تفريحي شهروندان است كه اين شب‌ها شلوغ‌تر از هميشه است.

مجموعه اراضي عباس‌آباد امسال شاهد برنامه‌هاي متنوع است. در بوستان حضرت ابراهيم(ع) كه در پهنه غربي اين اراضي است هر شب از يك‌ساعت مانده به اذان مغرب، يك جزء از قرآن كريم با حضور قاريان و مردم ختم مي‌شود. همچنين نمايشگاه اقوام و ارائه سوغات‌ كه از 100غرفه متنوع تشكيل شده هر شب تا 1بامداد برپاست. در پهنه شرقي اراضي و در مجاورت گذر فرهنگي و باغ كتاب نيز هرشب برنامه تلويزيوني «‌باغ رمضان» با حضور هنرمندان و مردم ضبط شده و يك شب بعد از شبكه تهران پخش خواهد شد. ‌

  • بازار تهران را از دست ندهيد

غير از برنامه‌هاي شهرداري تهران براي شب‌هاي‌ماه مبارك رمضان، مردم نيز هر سال برنامه‌هاي مذهبي و جلسات قرآني بسياري را در مساجد و حسينيه‌هاي شهر برگزار مي‌كنند كه معمولا در ساعات بعد از افطار برپا‌ هستند. اين برنامه‌ها نيز موجب شده است تا شب‌هاي تهران متفاوت با آن چيزي باشد كه در روزهاي ديگر سال مشاهده مي‌شود.

اگر گذرتان اين شب‌ها‌ به محدوده بازار ‌ و مسجد ارك در منطقه 12تهران افتاده باشد مي‌بينيد كه يكي از خلوت‌ترين محله‌هاي شهر در روزهاي عادي سال همزمان با شب‌هاي‌ماه مبارك رمضان شاهد حضور هزاران نفر از شهرونداني است كه براي استفاده از برنامه‌هاي مذهبي مسجد ارك به منطقه 12تهران مي‌آيند. البته در شب‌هاي قدر، برنامه‌ها و جلسات مذهبي بيشتري در گوشه و كنار شهر برپا مي‌شود.

کد N1290405

وبگردی