آفتاب

همدلی برای بهبود وضعیت جلوه های ویژه میدانی در سینما

همدلی برای بهبود وضعیت جلوه های ویژه میدانی در سینما

تهران-ایرنا- تاکید بر همدلی برای بهبود وضعیت جلوه های ویژه میدانی در نشست هم اندیشی های آسیب شناسانه با صنوف سینمایی در معاونت توسعه فناوری وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سازمان سینمایی در ادامه دیدارهای هیات مدیره صنوف مختلف سینمایی با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، تنی چند از اعضای هیات مدیره انجمن جلوه های ویژه میدانی به طرح موضوعات و مسائل خود پرداختند.
در این جلسه محسن روزبهانی رییس انجمن با اشاره به اینکه نخستین بار است که فرصت طرح دغدغه های صنفی انجمن در چنین سطحی ایجاد شده، به ذکر پاره ای از مشکلات و سخت گیری های اداری پس از سانحه دلخراش در فیلم – سریال «معراجی ها» از سوی نهادهای نظامی پرداخت و خواستار حضور مسئولانه تر سازمان سینمایی در این راستا شد.
وی گفت: مداخله‌ های غیرکارشناسی بعضی از دستگاه ها به گونه ای است که کارگردانان را از اجرای جلوه های ویژه میدانی منصرف می کند.
روزبهانی، با تاکید بر اینکه مدت هاست استفاده از مواد شیمیایی به جای مهمات نظامی و نیز سلاح های افکتیو به جای سلاح های واقعی در سینما باب شده است، اعطای تسهیلات برای واردات سلاح های افکتیو به متقاضیان واجد شرایط را خواستار شد.
وی در ادامه نوع رابطه صدا و سیما با متصدیان جلوه های ویژه میدانی فیلم ها و سریال های تلویزیونی را الگویی برای طراحی مناسبات و ساختار ارتباطی همکاران خود با سازمان سینمایی و پروژه های سینمایی دانست.
عباس شوقی دیگر عضو هیات مدیره انجمن جلوه های ویژه میدانی تجربه حضور متخصصان جلوه های ویژه سینمای ایران در پروژه های تولیدی کشورهای همسایه را نشانی از توانایی و استعداد شگرف همکاران خود دانست و یادآور شد: به رغم پیشرفت های فناورانه برای خلق جلوه های ویژه تصویری، حس و فضایی که پس از اجرای جلوه های ویژه میدانی در فیلم های سینمایی ایجاد می شود، کمک زیادی به باور پذیری فیلم در نزد مخاطب می کند.
وی با اشاره به صدور گواهینامه های ویژه از سوی نهادهای نظامی و دفاعی کشور به تنی چند از مدیران جلوه های ویژه میدانی، معرفی تدریجی سایر متخصصان را به دوره های آموزشی ویژه، در دستور کار انجام انجمن جلوه های ویژه میدانی دانست.
کرمیان، دیگر عضو حاضر در جلسه ضمن طرح مشکلات مربوط به بیمه اعضای صنف، روانی و گردش بهتر کارها را در مراجع بیمه گذار خواستار شد و از اعلام آمادگی انجمن برای برپایی کارگاه های آموزشی برای آشنایی هرچه بیشتر کارگردانان و سایر عوامل سینمایی با چگونگی طراحی و اجرای جلوه های ویژه میدانی سخن گفت.
در ادامه این نشست حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی هدف از برگزاری سلسله جلسات با هیات مدیره صنوف سینمایی را آشنایی و لمس واقع بینانه چالش ها و مشکلات آنان دانست و یادآور شد خودباوری و ابتکار عمل صنوف باعث می شود تا نقش دولت در حد حامی و بستر ساز محدود شود و بار اصلی پیشبرد و توسعه فعالیت ها بر دوش صنوف مختلف سینمایی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه نقش بی بدیل و پر مخاطره متخصصان جلوه های ویژه در سینمای ایران بویژه فیلم های دفاع مقدس از یادها نخواهد رفت، تکریم فعالان این صنف و کمک به بهبود وضعیت آنها را وظیفه سازمان سینمایی دانست.
حیدری خلیلی، با توضیح میزان کمک خانه سینما برای برقراری بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی اعضای خانه سینما، به سوالات و ابهامات حاضران در این زمینه پاسخ داد و مشارکت و همراهی دولت را برای تحقق برنامه های صنف در گرو مطالعه، امکان سنجی و برنامه ریزی دقیق دانست.
وی در همین رابطه پیشنهاد داد به کمک دفتر توسعه فناوری سینمایی با اولویت بندی، اهم مسائل و برنامه های اجرایی انجمن جلوه های ویژه میدانی، احصا شود تا متعاقباً در یک برنامه زمان بندی شده در صدد اجرای آنها برآمد.
وی با تقدیر از تلاش های انفرادی مدیران جلوه های ویژه میدانی، افزایش ظرفیت و بسامد شخصیت حقوقی صنف را مورد توجه قرار داد و تشکیل تعاونی و یا نهادی مشابه را از سوی صنف برای ساماندهی و تأمین و ارائه تجهیزات و مواد مصرفی این بخش مورد تأکید قرار داد.
فراهنگ**9246**1027
کد N1290125

وبگردی