آفتاب

آفت زنگ 150 هکتار از باغهای زرشک زیرکوه خراسان جنوبی را آلوده کرد

آفت زنگ 150 هکتار از باغهای زرشک زیرکوه خراسان جنوبی را آلوده کرد

بیرجند - ایرنا - مدیرجهاد کشاورزی زیرکوه از توابع خراسان جنوبی گفت: آفت زنگ ، 150 هکتار از باغ های زرشک این شهرستان را در چند سال اخیر آلوده کرده است.

زنگ زرشک بیماری قارچی است که علایم آن به صورت تاول هایی پشت برگ و سطح برگ ظاهر می شود که به مرور زمان با پیشرفت بیماری به رنگ زرد در می آید در مواردی تمام سطح برگ را پوشانده و باعث کاهش فتوسنتز گیاه و به طور کلی کاهش ساخت و ساز مواد غذایی در گیاه می شود.
محمد بنی اسدی روز چهارشنبه به ایرنا، افزود: مهمترین علل شیوع این آفت در باغ های زرشک منطقه تداوم 17سال خشکسالی در خراسان جنوبی است.
وی با بیان اینکه این بیماری در برخی باغ های منطقه در حال گسترش است، افزود: اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع آن با همکاری جهاد کشاورزی و کشاورزان در حال انجام است.
به گفته وی درختان دچار آفت زنگ بیمه هستند، ولی بیمه تنها محصول زرشک را در برابر حوادث طبیعی بیمه می کند و جوابگوی کشاورزان در برابر آفات نباتی و بیماری ها نیست.
به گفته وی به دلیل کاهش آب و ضعف خاک درختان زرشک با وجود مقاومت زیاد در مقابل بیماری ها آسیب پذیر شده اند.
بنی اسدی بیان کرد: در صورت پیشگیری نکردن، این آفت باعث نابودی باغ ها شده و خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
سال گذشته سه هزار و 600 تن زرشک خشک از سه هزار هکتار باغ شهرستان زیرکوه برداشت شد.
شهرستان مرزی زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در شهرستان زیرکوه 147 کیلومتر است و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد1330 متر است.
حاجی آباد در 190کیلومتر شرق بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
این شهرستان در شمال شرقی خراسان جنوبی قرار دارد که از شمال به شهرستان خواف خراسان رضوی، از جنوب به شهرستان درمیان ، از شرق به افغانستان و از غرب به شهرستان قاین محدود شده است.
مساحت زیرکوه 9هزار و 185کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 42 هزار نفر است.
2047/7556
کد N1289964

وبگردی