آفتاب

توسعه کهگیلویه و بویراحمد نیازمند گره گشایی از موانع 315 طرح

توسعه کهگیلویه و بویراحمد نیازمند گره گشایی از موانع 315 طرح

گچساران - ایرنا - توسعه استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد در انتظار تعیین تکلیف 315 طرح تولیدی راکد، نیمه تمام و عمرانی است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، این 315 طرح شامل 250 واحد تولیدی راکد، 51 طرح صنعتی نیمه تمام و جذب سرمایه گذار برای 14 پروژه بزرگ عمرانی نیمه تمام است.
در شرایطی که کهگیلویه وبویراحمد با مشکل بیکاری مواجه است تعیین تکلیف طرحهای اقتصادی و عمرانی راکد این استان با کمک بخش خصوصی می تواند زمینه تولید و فعالیت تعدادی از بیکاران را فراهم کند.
به گفته مسئولان این استان یک هزار و 800 طرح نیمه تمام در استان وجود دارد که بیش از یکهزار پروژه آن قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
رئیس گروه امور اقتصادی و مشارکت های مردمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچک بودن طرح های نیمه تمام این استان و نبود سرمایه گذار بومی از موانع تحقق واگذاری طرح ها به بخش خصوصی است.
حجت الله دلشاد افزود: برخی طرح ها مانند تصفیه شهرهای دنا و چرام و دیگر طرحهای نیمه تمام عمرانی بزرگ آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری هفت نشست رفع موانع تولید در استان برای تعیین تکلیف 28 طرح تولیدی تشکیل شده است.
دلشاد بیان کرد: معارض اجتماعی، محل اجرای طرح ها، بدهکاری واحدهای تولیدی از تامین اجتماعی، مالیات و کمبود نقدینگی برای تولید از مهمترین دلایل راکد بودن این طرح ها بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: واگذاری 14 طرح بزرگ نیمه تمام عمرانی که هم اکنون به فراخوان گذاشته شده است و تزریق نقدینگی از برنامه های دولت برای رونق تولید در این استان است.
حسن نوروزی افزود: تالار یاسوج، مجتمع فرهنگی هنری گچساران، تصفیه خانه های فاضلاب در شهرهای سی سخت و چرام، هتل ورزش یاسوج، پیست اسکی کاکان، آبرسانی به چهار شهر و 350 روستا در کهگیلویه بزرگ از جمله این طرح های آماده واگذاری در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی اظهار کرد: اجرای طرح های تجاری در کنار پروژه های نیمه تمام از برنامه های دولت برای افزایش درآمدزایی بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی ابراز کرد: تضمین کالا یا خدمت از سوی دولت برنامه های حمایتی دیگر دولت در واگذاری های طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: براساس این برنامه در صورتی که خدمت یا کالای تولید شده پس از تکمیل طرح با استقبال روبه رو نشود دولت خریدار آن خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تسهیلات بانکی نیز از سوی دولت برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز پروژه های نیمه تمام به سرمایه گذاران خرید طرح های نیمه تمام نیز پیش بینی شده است.
نوروزی گفت: پس از تکمیل پروژه و درآمدزایی تا بازگشت کامل سرمایه بخش خصوصی در اختیار صاحب سرمایه خواهد بود.
وی بیان کرد:براساس تفاهم نامه درآمد طرح پس از بازگشت سرمایه براساس میزان هزینه های صرف شده تقسیم می شود.
وی ابراز کرد: هدف دولت از واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی به هیچ وجه درآمدزایی نیست و این برنامه برای شتاب بخشی به توسعه اجرا می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه هزار و 540 میلیارد ریال اعتبار به طرح های تولیدی نیمه تمام و واحدهای تولیدی راکد این استان اختصاص یافت.
نوروزی افزود: این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای بازگرداندن 250 واحد صنعتی به چرخه تولید و تکمیل 51 طرح تولیدی نیمه تمام با بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: براساس تصمیم ستاد تسهیلات اقتصاد مقاومتی کشور و در صورت تشخیص کارگروه استانی واحدهای تولیدی که بدهکاری بانکی، معوقات تامین اجتماعی و مالیات دارند، نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متقاضیان می توانند برای نام نویسی به سایت بهین یاب مراجعه کنند.
نوروزی از پیش بینی 170 میلیارد ریال اعتبار در قالب یارانه تولید به واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
وی ابرازامیدواری کرد: با این اعتبار بتوان شاهد به حرکت درآمدن چرخ تولید در این استان بود.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700واحد تولیدی دارد.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6162/ 6075
کد N1287987

وبگردی