آفتاب

شناسایی و ثبت 50 اثر باستانی در محدوده سد امام حسن(ع) و بند حلوان

شناسایی و ثبت 50 اثر باستانی در محدوده سد امام حسن(ع) و بند حلوان

تهران - ایرنا - سرپرست هیات نجات بخشی محدوده سد امام حسن(ع) و بندحلوان گفت: فصل نخست بررسی نجات بخشی محدوده سد امام حسن(ع) و بندحلوان در استان های ایلام و کرمانشاه، منجر به شناسایی و ثبت 50 اثر باستانی شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، ایمان مصطفی پور درباره کشف و ثبت 50 اثر باستانی در محوطه سد امام حسن(ع) افزود:‌ وسعت محدوده بررسی حدود شش کیلومتر مربع است که تمام آن بصورت پیمایشی بررسی شده است.
وی ادامه داد : از منظر تاریخ گذاری، 27 محوطه مربوط به دوران پارینه سنگی بوده و این محوطه ها در عمده موارد دارای پراکندگی کم تا زیاد مصنوعات سنگی هستند.
این باستان شناس گفت: هشت تپه و پنج محوطه با پراکندگی سفال، هشت گورستان از دوران اسلامی و چهار استقرار عشایری نیز سایر آثار بدست آمده را تشکیل می دهند.
به گفته وی، از میان تمام آثار دو مورد(محوطه های 032 و 042) هم پراکندگی سفال و هم پراکندگی ابزار دارند و محوطه 032 از آثار بسیار شاخصی به لحاظ معماری و سفال برخوردار است، همچنین تمام محوطه های دارای سفال به جز یک مورد قابل تاریخ گذاری به دوران تاریخی(اشکانی و ساسانی )هستند و تنها نمونه باقی مانده ( 036) نیز مربوط به دوران اسلامی(اسلامی متاخر) است.
مصطفی پور با بیان اینکه مهمترین مساله، تخریب های حاصل از طرح عمرانی است، گفت: خوشبختانه بخش عمده آثار شناسایی شده در محدوده ای قرار دارند که خطری از سوی طرح عمرانی آب رسانی متوجه آنها نیست اما تعدادی از محوطه ها یا درمخزن سد امام حسن(ع) و بندحلوان قرار می گیرند و یا در اثر ساخت تونل انتقال آب در معرض تهدید مستقیم قرار دارند.
وی با اشاره به قرار گرفتن شواهد سفالی دوران تاریخی و اسلامی در محدوده مخزن آب افزود: از این سه مورد، دو محوطه با پراکندگی سفال تاریخی، در نزدیکی روستای زرین جو قرار داشته که با شماره های 015 و 016 ثبت شدند و همچنین تپه بسیار بزرگی با بستر طبیعی با شواهد معماری سنگی بر سطح و سفال های تاریخی اسلامی که در نزدیکی روستای بطیار احمد قرار داشته و با نام تپه برز شناخته می شود.
مصطفی پور ادامه داد: محوطه در معرض تخریب دیگر در این بخش تپه زرین جو با شواهد تاریخی سنگی و سفال تاریخی است که روبروی ورودی تونل انتقال آب بازی دراز ( تونل غربی) قرار دارد که متاسفانه جاده خاکی عبور و مرور وسایل نقلیه کارگاه تونل از عرصه محوطه عبور کرده و علاوه بر آن شرکت پیمانکار برای دپو خاک حاصل از حفر تونل از بخشی از سطح و دامنه غربی تپه استقاده می کند.
این باستان شناس افزود: در محدوده سد امام حسن(ع) هشت اثر در محدوده مخزن سد قراردارند که از این تعداد یک مورد استقرار عشایری، سه گورستان اسلامی، دو محوطه با پراکندگی مصنوعات سنگی و دو تپه با پراکندگی سفال است که از این میان محوطه ( 023) دارای آثار جالب توجه معماری سنگی و سفال از دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده و متاسفانه علاوه بر غرق شدن، حفریات غیرمجاز نیز خطر دیگری است که محوطه را تهدید می کند.
مصطفی پور با اشاره به شناسایی 22 چاله حفاری بر سطح تپه هنگام بررسی افزود: در محدوده خروجی تونل انتقال آب بازی دراز یک محوطه(031) با پراکندگی سفال تاریخی به علت احداث جاده در زمان جنگ و نیز خاکبرداری جدید تخریب شده است.
بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست کاوش های محوطه امام حسن(ع) یادآور شد: در این محدوده همچنین یک محوطه بسیار جالب توجه (032) با آثار معماری سنگی و سفال های دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی و نیز پراکندگی مصنوعات سنگی وجود دارد که هرچند تاکنون در چارچوب پروژه گرمسیری در معرض تخریب قرار نگرفته اما از دستبرد حفاران غیرمجاز مصون نمانده است.
فراهنگ ** 3079 ** 1071
کد N1287614

وبگردی