آفتاب
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«ماه رمضان» بهترین فرصت برای نزدیک شدن به درگاه الهی است

«ماه رمضان» بهترین فرصت برای نزدیک شدن به درگاه الهی است

قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند ماه مبارک رمضان را برای بندگان خود قرار داد تا از این فرصت استفاده کنند و به درگاه الهی نزدیک شوند و خودسازی نفس داشته باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مژگان فرهنگیان: با گذشت ماه‌های پر فیض رجب و شعبان و آماده شدن برای مهمانی خدا، سرانجام درهای این محفل معنوی به روی بندگان باز شد و چه خوش است ۳۰ روز مهمان خالق یکتا بودن.

ماه رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است؛ می‌گویند چون به هنگام نام‌گذاری ماه‌های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است.

در ماه مبارک رمضان، با تغییر شرایط زندگیِ عادی، فرصت‌های گوناگونی جهت رشد در بُعد معنوی برای انسان فراهم می‌گردد. فرصت توفیق، تلاش، برنامه‌ریزی و تنظیم اوقات، کسب معارف، توجه به قرآن، دعا و نیایش، کسب تقوا، آشتی با خدا، تقویت حس نوع دوستی، رفع کدورت‌ها، درمان بیماری‌های روح و جان، اصلاح شرایط، ایجاد انقلاب و سایر فرصت‌های طلایی، همه و همه از میوه‌های شیرین این درخت پربار است.

به برکت ماه رمضان، برای مسلمان فرصتی پیش می‌آید که باید از آن در جهت تقویت حیات معنوی و نشاط مادی خود استفاده کند. یکی از درس‌های بزرگ ماه رمضان که در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در این ماه باید آن را فرا بگیریم و استفاده کنیم، این است که با چشیدن گرسنگی و تشنگی، به فکر گرسنگان و محرومان و فقرا بیفتیم.

معنویت بی نظیر ماه رمضان

آیت الله محمد تقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ماه رمضان ماه ضیافت الهی است و شهرالله است، اظهار کرد: ماه شعبان و رجب ماه‌های با فضیلتی هستند که انسان‌های وارسته باید در ماه‌های رجب و شعبان خود را برای ماه رمضان آماده کنند.

وی با اشاره به اهمیت ماه رمضان نزد خداوند و لزوم بهره‌گیری از آثار و برکات این ماه الهی ادامه داد: برخی از اولیاء الله ماه‌های رجب و شعبان رمضان را روزه می‌گرفتند و تأکید می‌کردند که انسان باید در ماه شعبان خود را آماده کند، چرا که بدون مقدمات نمی‌توان در ضیافت الهی شرکت کرد.

یکسان شدن فقیر و غنی در ماه رمضان

آیت الله پورمحمدی بیان کرد: خداوند به بشریت منت گذاشته که این ماه را قرار داده است تا مردم روزه بگیرند و به تکلیف شرعی خود عمل کنند و به تعبیر قرآن کریم رمضان دارای تقوا و معنویت بی نظیری است که در ماه‌های دیگر وجود ندارد و باید از آن بهره‌مند شد.

قرآن سفره‌ای است که خداوند به روی بندگان خود باز کرده تا بندگانش در کنار این سفره بنشیند و از نعمت‌های آن بهره‌مند شوند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: خداوند ماه رمضان را قرار داد تا فقیر و غنی یکسان باشند و افراد ثروتمند درد فقرا را احساس کنند.

وی با بیان اینکه بهار قرآن رمضان است، اظهار داشت: رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است و یکی از مشخصات ماه رمضان این است که ماه نزول قرآن است و شب‌های قدر در آن قرار گرفته است که دارای ارزش و اهمیت بی نظیری است.

بهترین فرصت برای خودسازی نفس

این  استاد حوزه علمیه با اشاره به لزوم تدبر در آیات الهی در ماه رمضان عنوان کرد: قرآن سفره خداوند است و سفره‌ای است که خداوند به روی بندگان خود باز کرده است تا بندگانش در کنار این سفره بنشیند و از نعمت‌های آن بهره‌مند شوند.

آیت الله پورمحمدی گفت: خداوند ماه رمضان را برای بندگان خود قرار داد تا از این فرصت استفاده کنند و به سوی درگاه الهی بیایند و به مقام عبد به معنای واقعی برسند...

وی با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی نفس است، تصریح کرد: افرادی که دچار لغزش و خطا و گناه شده‌اند در این ماه از خداوند طلب بخشش کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رمضان فرصتی است که خدا در اختیار بندگان خود قرار داده است و خداوند بندگان خود را به این ماه دعوت کرده است.

وی ادامه داد: انسان‌ها در ماه رمضان اهل کرامت می‌شوند و نفس‌های انسان تسبیح است و خواب‌های انسان عبادت و دعاهایش مستجاب می‌شود و اعمالش قبول می‌شود.

آیت الله پورمحمدی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: انسان باید از خداوند بخواهد که در این ماه زمینه روزه گرفتن و قرائت قرآن کریم موفق شود و با آیات الهی مأنوس شود.

وی اضافه کرد: افرادی که لذت قرائت قرآن را چشیده‌اند باید در این ماه نیز دل‌های خود را به نور نماز شب و تهجد و انس با قرآن آشنا کنند.

نهادینه شدن تقوا در انسان

آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که روزه بر انسان‌ها واجب شده است، چرا که چون فلسفه این ماه پیشه کردن تقوای الهی است.

وی با اشاره به آثار و برکات ماه رمضان ادامه داد: یکی از واجباتی که سبب می‌شود تقوای انسان زیاد شود روزه گرفتن است، روزه گرفتن سبب افزایش تقوا در انسان می‌شود و آن را نهادینه می‌کند.

آیت الله فقیهی با بیان اینکه روزه گرفتن کار سخت و طاقت فرسایی است اما نزد خداوند اجر و پاداش عظیمی دارد، گفت: ساعت‌هایی که انسان روزه می‌گیرد و بیش از ۱۶ ساعت گرسنگی و تشنگی را به خاطر خداوند تحمل می‌کند و غذا خوردن و آشامیدن را ترک می‌کند تنها به خاطر کسب رضای الهی است.

روزه‌داران در این ماه با برکت دعا کنند تا جمهوری اسلامی تقویت شود و اقتدارش حفظ شود و مسئولان جمهوری اسلامی در خدمت به مردم موفق شوند

وی بیان کرد: روزه گرفتن کار مشکلی است و خداوند متعال در قرآن کریم تأکید کرده است که روزه سبب افزایش تقوا و اراده می‌شود و منظور از تقوا یعنی چیزهایی که برای انسان ضرر دارد از آن‌ها محفوظ بماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر لزوم توجه جامعه به تقوا، اظهار داشت: اگر دستورات و تقوای الهی حاصل شود جامعه منزه از فساد می‌شود چون تمام فسادهایی که در جامعه وجود دارد به دلیل عدم وجود تقوا است.

بهره‌گیری از کلام مراجع و علما در این ماه مبارک

آیت الله فقیهی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ماه مبارک رمضان گفت: قرآن خواندن در ماه رمضان ثواب دارد و مردم باید در این ماه قرآن بخوانند، در آیات الهی تدبر کنند، در نماز جماعت‌ها شرکت کرده و از نظرات و سخنان مراجع و علما بهره‌مند شوند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: روزه‌داران در این ماه با برکت دعا کنند تا جمهوری اسلامی تقویت شود و اقتدارش حفظ شود و مسئولان جمهوری اسلامی در خدمت به مردم موفق شوند.

کد N1287560

وبگردی