آفتاب

خشم ژاپنی علیه آمریکا

خشم ژاپنی علیه آمریکا

کمتر از ۱۰ روز پس از اعلام مقررات منع رفت‌وآمد شبانه و ممنوعیت استفاده از مشروبات الکلی برای نظامیان آمریکایی در جزیره اوکیناوای ژاپن، شامگاه یکشنبه بار دیگر یکی از نیروهای نظامی آمریکا به جرم رانندگی در حال مستی و تصادف با ۲ نفر از شهروندان ژاپنی دستگیر شد.

محدوديت‌هاي اخير هفته گذشته پس از آن اعمال شد كه يكي از نيروهاي آمريكايي مستقر در پايگاه‌هاي نظامي اين كشور در اوكيناوا، به جرم قتل دختري 20ساله، از ساكنان اين جزيره، بازداشت شد. كنت شينزاتو، 32ساله، متهم است كه پس از قتل اين دختر بدن او را تكه‌تكه كرده و در چمداني در منطقه‌اي دورافتاده مخفي كرده است.

تحقيقات در مورد اين پرونده همچنان در جريان است. اين محدوديت‌ها در مورد 30هزار نيروي آمريكايي مستقر در اوكيناوا قرار بود تا يك‌ماه ادامه داشته باشد اما ديروز يكي از فرماندهان ارشد آمريكايي اعلام كرد به‌دليل تخطي نيروهايش از دستور، محدوديت‌هاي اعلام‌شده تا اطلاع ثانوي تمديد شده است.

ماجراي قتل اين شهروند ژاپني، روابط ميان 2كشور را دچار تنش كرده و ساكنان اوكيناوا طي روزهاي اخير تظاهرات گسترده‌اي را در مخالفت با ادامه حضور نيروهاي نظامي آمريكا در محل زندگي‌شان برگزار كرده‌اند. آمريكا در اوكيناوا 2پايگاه و 2منطقه وسيع تمرين نظامي دارد. موضوع حضور نظاميان آمريكايي در اوكيناوا به پس از جنگ جهاني دوم بازمي‌گردد. ژاپن پس از شكست در جنگ جهاني دوم، از سوي قدرت‌هاي بزرگ از داشتن ارتش محروم شد و نيروهاي آمريكايي براساس پيماني امنيتي با ژاپني‌ها در اين جزيره كه يكي از جزاير جنوبي متعلق به ژاپن است مستقر شدند.

اين نخستين بار نيست كه رفتارهاي غيراخلاقي و اقدامات مجرمانه نيروهاي آمريكايي در اوكيناوا باعث ايجاد تنش ميان 2 كشور و اعتراض‌هاي مردمي مي‌شود. 3سال پيش نيز پس از آنكه 2نظامي آمريكايي به جرم تجاوز به يك زن ژاپني دستگير شدند، شرايط مشابهي پيش آمد. در آن زمان هم فرماندهان آمريكايي تنها به اقدامات تنبيهي شامل ممنوعيت تردد شبانه و ممنوعيت مصرف مشروبات الكلي توسط نيروهايشان بسنده كردند اما مردم اوكيناوا دست به اعتراضات گسترده زدند. پيش از آن در سال 1995بود كه تجاوز يك گروه از نظاميان آمريكايي به دختري 12ساله خشم مردم ژاپن را برانگيخت.

از آن زمان، موضوع مخالفت با حضور نظاميان آمريكايي در اوكيناوا به موضوع اصلي زندگي مردم اين جزيره تبديل شده است. طي سال‌هاي اخير، دولت ژاپن طرح انتقال پايگاه‌هاي آمريكا از مناطق جمعيتي اوكيناوا را تصويب كرده و مراحل اوليه اين طرح نيز انجام شده است. هفته گذشته در پي قتل اين دختر ژاپني، طرح انتقال پايگاه‌هاي آمريكا اما به دستور شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن، متوقف شد.

مقام‌هاي محلي در اوكيناوا، جزو مخالفان اصلي ساخت پايگاه جديد براي آمريكايي‌ها هستند و موفق شده‌اند رأي دادگاه براي توقف عمليات ساخت آن را بگيرند. مردم ژاپن اكنون اعلام كرده‌اند كه ديگر به جابه‌جايي اين پايگاه‌ها رضايت نمي‌دهند و خواستار اخراج تمامي نيروهاي آمريكايي از اوكيناوا هستند.

ديروز همچنين نتايج نهايي انتخابات شوراهاي محلي اوكيناوا از پيروزي حزب مخالف حضور آمريكايي‌ها در جزيره حكايت داشت. با پيروزي اين حزب، مردم اوكيناوا اميدوار شده‌اند كه در نهايت موفق به اخراج نيروهاي آمريكايي از اين جزيره شوند.

کد N1286998

وبگردی