آفتاب

شاهکاری که دوباره متولد شد

شاهکاری که دوباره متولد شد

یکی از مشهورترین تابلوهای نقاشی دوران رنسانس ایتالیا که تقریبا هیچ امیدی به بازگرداندن آن به حالت اولیه وجود نداشت، پس از هزاران ساعت کار مداوم متخصصان ترمیم برای نمایش در موزه فیتس‌ویلیام کمبریج آماده شد.

به گزارش همشهري، «ستايش چوپانان» كار سباستيانو دل‌پيومبو، استاد نامدار دوره رنسانس است و تصويري از لحظه تولد حضرت مسيح (ع) را روايت مي‌كند. بسياري از نقاشان مشهور جهان هم در كارنامه خود چنين اثري دارند اما آنچه تابلوي دل‌پيومبو را متمايز كرده، تلاش‌هاي شبانه‌روزي كارشناسان براي بازيابي تصويري است كه تا چند سال پيش تقريبا چيزي از آن باقي نمانده بود.

در 300سال گذشته، خيلي‌ها كوشيده بودند به روش‌هاي خاص خود اين نقاشي خارق‌العاده را ترميم كنند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، از بين رفتن تصاوير اوليه بود. حتي در دوره‌اي تصور مي‌شد ستايش چوپانان كار جورجونه نقاش شهير ونيزي و استاد دل‌پيومبو بوده است و پس از انقلاب فرانسه، اين تابلو با همين شناسنامه در پاريس به مالكان موزه فيتس‌ويليام فروخته شد. تاريخ خلق ستايش چوپانان به سال 1510بازمي‌گردد و نخستين اقدام براي بازيابي و ترميم آن به قرن 18 در دربار پادشاهي فرانسه مربوط مي‌شود. اين تابلو كه حالا ديگر يكي از ارزشمندترين دارايي‌هاي موزه فيتس‌ويليام است، به مناسبت 200سالگي اين موزه معتبر در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
کد N1286997

وبگردی