آفتاب

مانور مشترک گسترده ناتو در لهستان آغاز شد

مانور مشترک گسترده ناتو در لهستان آغاز شد

تهران – ایرنا – گسترده ترین تمرین نظامی مشترک لهستان با نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» روز دوشنبه با حضور 31 هزار نظامی از لهستان، آمریکا و 17 عضو دیگر این سازمان آغاز شد.

به گزارش اسوشیتدپرس از ورشو، روسیه که قبلا هرگونه حضور نیروهای ناتو را نزدیک به مرزهایش تهدیدی برای امنیت خود دانسته بودو اخیرا هشدار داده است که به این امر، واکنش نشان خواهد داد، هنوز در باره آغاز این تمرین های نظامی اظهارنظری نکرده است.
لهستان و دیگر کشورهای اروپایی منطقه و فرماندهان ناتو تاکید می کنند که هرگونه حضور یا تمرین نظامی، صرفا اقدامی دفاعی و بازدارنده با تمرکز بر رویارویی با تهدیدهایی با منشا خاورمیانه است.
تمرین های موسوم به «آناکندا-16» که بخشی از برنامه های نظامی ناتو است، درست چند هفته پیش از تشکیل اجلاس ناتو در ورشو برگزار می شود، شامل آموزش، تمرین و عملیات مشترک فرماندهان و نظامیان لهستان با نیروهای کشورهای دیگر در واکنش به تهدیدهای نظامی، شیمیایی و سایبری است.
پیش بینی می شود که این اجلاس در باره استقرار شمار قابل توجهی از نیروها و تجهیزات ناتو در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک، تصمیم گیری کند.
این کشورها اکنون به ویژه نگران درگیری های مسلحانه اوکراین هستند که در آن مسکو به حمایت از جدایی خواهان شرق این کشور متهم شده است.
قرار است عملیات هوابرد روز سه شنبه با شرکت حدود دو هزار چترباز آمریکایی، انگلیسی و لهستانی برگزار شود که نخستین تمرین عملیاتی گنجانده شده در برنامه آناکندا – 16 خواهد بود.
تمرین نظامی آناکندا ابتدا در سال 2006 توسط ارتش لهستان پایه گذاری شد و به تدریج بسیاری از نیروهای نظامی کشورهای عضو ناتو در آن حضور یافتند.
اروپام**1486**1856
کد N1286930

وبگردی