آفتاب

سهم زمین های زراعی کردستان ازمحل آب سدها به 12هزار هکتار افزایش یافت

سهم زمین های زراعی کردستان ازمحل آب سدها به 12هزار هکتار افزایش یافت

سنندج- ایرنا- معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از افزایش میزان آب تخصیصی از محل سدهای استان کردستان به 12 هزار هکتار از زمین های زراعی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیمراد اکبری روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت آب تخصیصی از محل سدهای استان کردستان در سنندج گفت: دو وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای اختصاص اب به 402 هزار هکتار از زمین های زراعی کشور تفاهم نامه بستند که در آن تفاهم نامه سهم استان کردستان 49 هزار هکتار بود که بعدها به 19هزار هکتار کاهش یافت و این رقم در نهایت به دو هزار و 930 هکتار رسید.
او رقم تصویبی وزارت نیرو برای استان کردستان را بسیار پایین دانست و افزود: با پیگیری ها و رایزنی های فراوان وزارت نیرو مجاب شد رقم استان کردستان را از دو هزار و 930 هکتار به 12هزار هکتار افزایش دهد که ما معتقدیم این رقم باید بیشتر شود.
او با اشاره به اینکه وزارت نیرو با شرط و شروطی با این افزایش میزان تخصیص آب موافقت کرده است گفت: وزارت نیرو مدل آبیاری را برای هر هکتار هشت هزار و 500 مترمکعب در نظر گرفته که باید تلاش شود این مدل در استان کردستان پایین بیاید.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سرانه زمین در استان کردستان کم است گفت: باید در این زمین ها به دنبال کشت محصولاتی بود که آب کمی مصرف کند و اقتصادی باشد.
اکبری اظهار کرد: اگر مدل آبیاری وزارت نیرو را در استان کردستان به شش هزار و 500مترمکعب به ازای هر هکتار کاهش داد می توان تا 18 هزار هکتار از اراضی استان را از محل آب تخصیصی منتفع کرد.
وی همچنین بر استفاده از روش آبیاری میکرو در زمین های زراعی تاکید کرد و گفت: محدودیتی برای مجهز کردن زمین های زراعی به شیوه های نوین آبیاری نداریم.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه بیش از سه میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
جمعیت استان کردستان یک میلیون و 480 هزار نفر است که حدود 580 هزار نفر آن در هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3033/1904
کد N1286756

وبگردی