آفتاب
سرپرست معاون آموزش وزارت صنعت:

تجدیدنظر در تعرفه‌ واردات برای تولیدات دانش بنیان صنعتی

تجدیدنظر در تعرفه‌ واردات برای تولیدات دانش بنیان صنعتی

سرپرست معاونت آموزش و پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما باید برای تقویت تولیدات دانش بنیان صنعتی در مکانیزم تعرفه‌ واردات تجدید نظر کنیم تا تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رمضانعلی صادق‌زاده، سرپرست معاونت آموزش و پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در بیست‌وپنجمین نشست رؤسای پارک های علم و فناوری سراسر کشور با اشاره به‌تفاهم‌نامه‌ای که بین شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت منعقد شده است، گفت: در این تفاهم نامه ظرفیت های خوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم به زودی این ظرفیت ها فعال شود.

وی افزود: ما می خواهیم صنعت دانش بنیان را در شرکت ها به وجود آوریم تا خروجی مفیدی داشته باشد و نیازهای جامعه را برطرف کند.

صادق زاده گفت: در واقع ما بنا داریم که دانش را در صنایع موجود رسوخ دهیم زیرا هم اکنون اغلب صنایع ما وارداتی هستند؛ باید بتوانیم فناوری های نوین را در صنعت وارد سازیم تا صنایع دانش بنیان پایبند به فناوری های نوین شوند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما به رؤسای پارک های صنایع و معادن ابلاغ کرده‌ایم که یک مشاور پژوهشی داشته باشند؛ این مشاوران پژوهشی باید نیازهای شهرک های صنعتی را با دید علمی شناسایی کنند تا شهرک های صنعتی بتوانند بر پایه دانش، محصولاتی را برای رفع نیازهای جامعه تولید کنند.

به گفته وی، رسوخ فناوری در صنعت یکی از سیاست هایی است که ما باید به موازات آن بتوانیم شرکت های دانش بنیان را در صنعت دخیل کنیم.

صادق زاده با بیان اینکه برخی شرکت ها تولیداتشان به تولیدات صنعتی رسیده که پارک فناوری پردیس جزئی از آنها است، گفت: در واقع این پارک ها توانسته اند ارزش افزوده زیادی تولید کنند.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تقویت تولید دانش بنیان صنعتی باید در مکانیزم تعرفه ها تجدیدنظر کنیم تا این تولیدات بتوانند نیازهای داخلی را برطرف کنند. همچنین از سوی دیگر باید تعرفه واردات برای تقویت شرکت ها افزایش یابد.

به گفته وی، شرکت های شهرک های صنعتی با شرکت های پارک های علم و فناوری در بعضی موارد باید یک رویه را طی کنند تا بتوانند در اقتصاد کشور موثر واقع شوند.

صادق زاده افزود: در قانون رفع موانع تولید، شرکت های صنعتی که مالیات پرداخت می کنند می توانند ۱۰ درصد از مالیاتشان را صرف فعالیت های پژوهشی کنند؛ این شرکت ها می توانند در این راستا با دانشگاه ها قرارداد ببندند که پارک های علم و فناوری نیز می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: ظرفیت دیگری که صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در سال گذشته داشته این بوده که ۶۰ طرح را از شرکت‌های پارک های علم و فناوری مورد بررسی قرار می دهد؛ از این تعداد، ۳۴ طرح برای اجرایی شدن مصوب شده و ۸۸ میلیارد تومان مبلغ این مصوبه بوده است.

سرپرست معاونت آموزش و پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: همچنین صندوقی برای سرمایه گذاری صنایع کوچک در وزارت صنعت تشکیل شده که می تواند برای شرکت های دانش بنیان از تسهیلات بانکی استفاده کند.

کد N1286489

وبگردی