آفتاب
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

حفاظت مناطق محیط زیست بدون کمک جوامع محلی ممکن نیست

حفاظت مناطق محیط زیست بدون کمک جوامع محلی ممکن نیست

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین شیوه‌نامه مدیریت مشارکتی مناطق حفاظت شده با اولویت جوامع محلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری هفته محیط زیست اعلام کرد: توانمندسازی حفاظت مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست تنها از طریق مشارکت جوامع محلی میسر است و نگاه جدید مستلزم مشارکت بخش‌های غیردولتی است.

وی گفت: قدمت حفاظت در کشور به حدود ۵۰سال پیش بر می گردد و این در مدت روش های حفاظت تغییر کرده است اما اصل آن که همان حفاظت پایدار است، همچنان پابرجا است و حفاظت صرف جای خود را به حفاظت مشارکتی می دهد. اساسا مساله حفاظت و مدیریت مناطق چهارگانه بدون حضور بخش های غیردولتی و مردم امکان پذیر نیست.

دبیری با اعلام اینکه باید بتوانیم خود را به روز کنیم وگرنه تلاش بیهوده ای خواهیم داشت افزود: بر این اساس برنامه ریزی شیوه جدید مدیریت مشارکتی تهیه شده و امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

وی تصریح کرد: مدیریت مشارکتی به صورت یکپارچه اتفاق نخواهد افتاد. در این میان نقش جوامع محلی اهمیت بسزایی دارد. برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شده و شیوه‌نامه مدیریت مشارکتی مناطق حفاظت شده با اولویت جوامع محلی آماده شده است و به زودی اعلام می‌شود. حفاظت صرف ازمناطق چهارگانه جای خود را به حفاظت مشارکتی می دهد و از این رو برنامه شیوه جدید مدیریت و محافظت مشارکتی مناطق حفاظت شده در سازمان محیط زیست تهیه شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: در داخل یا اطراف مناطق حفاظت شده مردم زندگی می کنند که در بسیاری موارد از منابع موجود در این مناطق برای امرار معاش استفاده می کنند اما مساله این است که گاهی آنان از خود می پرسند بهره ما و یا نقش ما در این مناطق چیست؟ هدف از این برنامه ریزی جدید این است که به این افراد بها داده شود که جایگاه خودشان را پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این برنامه جایگاه این افراد در حفاظت از اکوسیستم هایی که در آن زندگی می کنند و هم سهم آن ها در بهره برداری از آن مشخص می شود؛ بعنوان مثال اگر قرار باشد در منطقه ای ماهیگیری انجام شود سودی هم به اهالی بومی منطقه برسد تا آن ها برای حفاظت از ان رودخانه مورد نظر انگیزه کافی داشته باشند.

دبیری تاکید کرد: اصل قضیه این است که روستاییان و جوامع محلی با این برنامه می توانند درحفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی به کمک دولت بیایند.

به گفته دبیری در کشور مجموعا ۲۷۸ منطقه چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است که از این تعداد ۴۴ پناهگاه حیات وحش، ۴۰ پارک ملی، ۴۱ اثر طبیعی - ملی و بقیه منطقه حفاظت شده هستند.

کد N1286437

وبگردی