آفتاب

کسب رتبه چهاردهم تیم برنامه نویسی دانشگاه شریف در مسابقات تایلند از بین 128 تیم

کسب رتبه چهاردهم تیم برنامه نویسی دانشگاه شریف در مسابقات تایلند از بین 128 تیم

ایران نوشت: تیم برنامه‌نویسی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف موفق شد در بین 128 تیم، رتبه چهاردهم جهان را به‌دست آورد.

چهلمین دوره مسابقات برنامه‌نویسی دانشجویی جهان ACM (Association for Computing Machinery در تایلند برگزار شد که تیم دانشگاه شریف، با یک پله صعود نسبت به دوره قبل رتبه چهاردهم جهان را به‌دست آورد و در بین آسیایی‌ها بعد از تیم شانگهای چین به همراه تیم‌های ژاپن، تایوان و سنگاپور رتبه دوم را از آن خود کرد.


تیمی با افت و خیز فراوان
تیم‌های دانشجویی برنامه نویسی ایران بخصوص تیم برنامه نویسی دانشگاه صنعتی شریف از سال 2000 که در کشور امریکا و ایالت اورلاندو فلوریدا برگزار شد، در این رقابت‌ها حضور یافته است (این رقابت‌ها از سال 1993 آغاز شده و در اولین دوره آن 31 تیم برتر از سراسر جهان که در ایندیانا امریکا برگزار شد، تیم دانشگاه هاروارد عنوان اول را به‌دست آورد) در حضور اولی خود توانست در ردیف تیم‌های قابل تقدیر این مسابقه‌ها قرار بگیرد. تیم برنامه نویسی دانشگاه صنعتی شریف در سال دوم حضور خود در این رقابت‌ها در سال 2001 که در ونکوور کانادا برگزار شد، در کمال شگفتی توانست با حل 5 سؤال از 13 سؤال طرح شده بعد از تیم‌های دانشگاه‌های سن‌پترزبورگ، Tech ویرجینیا، پترزبورگ (Fine Mechanics and Optics)، واترلو کانادا، آلبرت اینشتین امریکا، ورشو لهستان، ماساچوست امریکا و ملی سئول کره‌جنوبی در مکان نهم بایستد و به نشان نقره دست یابد (در این رقابت‌ها به سه تیم اول، سه تیم دوم و سه تیم سوم به ترتیب مدال‌های طلا، نقره و برنز تعلق می‌گیرد) و بالاتر از دانشگاه‌های هاروارد قرار گیرد.


با وجود کسب عنوان چهاردهم، تیم برنامه‌نویسی دانشگاه شریف بعد از سال 2001 دیگر نتوانسته در بین 12 تیم برتر برای کسب مدال قرار بگیرد و افت و خیز بسیاری را در سال‌های حضور خود تجربه کرده است؛ به طوری که تیم دانشگاه شریف از سال 2002 تا 2005 روند نزولی را طی کرده و رتبه‌های 17 و 18 را به‌دست آورده است و بعد از آن از سال 2006 تا 2014 روند صعودی را طی کرده و رتبه‌های 13 و 14 را به‌دست آورده است. در مجموع این تیم در سال 2010 رتبه 36 را به‌دست ‌آورده و در سال 2011 دوباره رتبه 13 را کسب کرده است. دوباره تا سال 2014 با افت زیاد در مکان‌های 36، 27 و 45 ایستاده و در سال‌های 2015 و 2016 با روند صعودی در بین 128 تیم حاضر در رقابت‌ها به ترتیب در مکان‌های 15 و 14 جهان قرار گرفته است.


با این بررسی اجمالی، این سؤال مطرح می‌شود که علت این همه افت و خیز تیم برنامه‌نویسی‌ دانشگاه شریف در رقابت‌های برنامه‌نویسی دانشجویی جهان چیست؟ خلأ و کمبود کار در کجاست که تیم برنامه‌نویسی دانشگاه صنعتی شریف این همه افت و خیز داشته است و نتوانسته کسب مدال را در پرونده حضور خود تکرار کند؟


نبود تمرین کافی خلأ تیم
پیمان جابرزاده گنجه‌ای یکی از اعضای تیم دانشگاه شریف است. جابرزاده گنجه‌ای که چندین مدال المپیاد دانش‌آموزی در پرونده خود دارد سطح رقابت‌های جهانی را بسیار بالا دانسته و به «ایران» می‌گوید: تمام تیم‌های مطرح برنامه‌نویسی دنیا بخصوص از روسیه و امریکا در این مسابقه‌ها حضور داشتند و به نظرم کسب عنوان چهاردهمی در بین غول‌های برنامه نویسی جهان عنوان کمی نیست.
وی می‌افزاید: البته باید به این نکته اشاره داشت که در دانشگاه، مسابقه‌های جهانی برنامه‌نویسی مانند المپیاد دانش‌آموزی سفت و سخت گرفته نمی‌شود و برای این رقابت‌ها تمرین خوبی نداشتیم.


پیمان جابرزاده گنجه‌ای با بیان اینکه تنها خلأ برای رقابت تنگاتنگ با بزرگان برنامه‌نویسی جهان تمرین است، می‌گوید: اعضای تیم مشکل آموزشی ندارند چون در دوره‌هایی که در دبیرستان گذاشته می‌شود از نظر علمی کمبودی وجود ندارد و تنها ایراد کار این است که بعد از ورود به دانشگاه تمرینات ادامه پیدا نمی‌کند و چون اعضای تیم درگیر درس و دانشگاه هستند فرصت کمی برای تمرین دارند چون نمی‌توانند از ساعت درس‌های خود بزنند و باید سرکلاس‌ها حاضر شوند بنابراین بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار اعضای تیم با هم تمرین کرده و آزمون برگزار کنند.


علی حقانی دیگر عضو تیم برنامه نویسی دانشگاه صنعتی شریف نیز به «ایران» می‌گوید: در المپیاد وقت زیادی صرف تمرین و یادگیری می‌شود بنابراین نتیجه بهتری نیز می‌گیرند در صورتی که در دانشگاه شکل کار تغییر می‌کند و خود دانشجو است که باید تلاش و تمرین کند در صورتی که باید مسئولان دانشگاه زمینه تمرینات را مهیا کنند. حقانی می‌افزاید: ما تنها در دو ماه منتهی به رقابت‌ها توانستیم به صورت تیمی تمرین کنیم و چون تمرینات کافی نبود تیم ابتدای کار در مسابقه جهانی دچار ناهماهنگی شد و در یک ساعت اول نتوانستیم هیچ سؤالی را حل کنیم و در رتبه 90 قرار داشتیم که بعد توانستیم سؤال‌ها را حل کرده و رتبه 14 را به‌دست آوریم بنابراین اگر تمرینات ما نیز زیاد باشد نتیجه‌ بهتری به‌دست می‌آوریم.


عباس حیدرنوری یکی از اساتید برنامه نویسی دانشگاه است. وی نیز درباره عنوان کسب شده از سوی دانشگاه شریف به «ایران» می‌گوید: کسب عنوان چهاردهمی در بین 128 تیم مطرح جهان و قرار گرفتن بالاتر از دانشگاه‌های مطرح دنیا مانند استنفورد امریکا رتبه خوبی است. از سوی دیگر چون سطح این رقابت‌ها بسیار بالا است و سؤال‌های بسیار سختی طراحی می‌شود بنابراین اینکه تیم شریف توانست 8 سؤال را حل کند، بسیار ارزشمند است.


حیدرنوری درباره اینکه برای تکرار مدال سال 2001 چه باید کرد، می‌گوید: کسب رتبه خوب و حتی مدال به عوامل بسیاری بستگی دارد. به عنوان مثال اینکه در سالی که رقابت‌های جهانی برگزار می‌شود چه سطح از دانشجویان به دانشگاه راه یافته‌اند‌ مهم است. گاهی پیش می‌آید که دانشجویان در زمینه‌های خاصی خیلی تمرین می‌کنند ولی با کمال شگفتی با سؤال‌های دیگری در رقابت‌ها مواجه می‌شوند که کار را سخت می‌کند.


برپایی کمپ راهکار برتر
حمید ضرابی‌زاده سرپرست تیم دانشگاه صنعتی شریف با ابراز رضایت از عنوان چهاردهمی به «ایران» می‌گوید: چون حضور چندین تیم از هر کشور در این رقابت‌ها آزاد است همین موضوع رقابت را بسیار سخت و سنگین‌ کرده است ولی اگر کشورها در این رقابت‌ها هم مانند رقابت‌های المپیاد دانش‌آموزی اجازه حضور تنها یک تیم برتر از کشور خود را داشتند، به طور قطع دانشگاه شریف در میان 4 تیم برتر این رقابت‌ها قرار می‌گرفت.


ضرابی‌زاده درباره کم بودن تمرینات تیم نیز می‌گوید: تمرین و حتی برگزاری آزمون و مسابقه‌هایی برای بالا رفتن توانایی‌های دانشجویان وجود دارد ولی قرار است تغییراتی در بحث تمرین تیم بدهیم.
وی با بیان اینکه کشورهای روسیه و امریکا کمپ‌هایی را برگزار می‌کنند، می‌افزاید: در این کمپ‌ها علاوه بر دانشجویان کشور خود، دیگر دانشجویان کشورهای توسعه یافته نیز شرکت کرده و با هم تمرین می‌کنند بنابراین قرار است برای حضور در این کمپ‌ها برنامه‌ریزی کنیم یا اینکه تیم هفته‌ای یک بار تمرین کند و یا اینکه نزدیک به مسابقه در ایران کمپی مانند کمپ المپیاد دانش‌آموزی برگزار کنیم. البته این نیز منوط به تأمین بودجه است تا تیم به آمادگی کامل برسد و بتوانیم در بین 12 تیم برتر دنیا قرار بگیریم.


گفتنی است که رقابت‌های ACM (Association for Computing Machiner) رقابت‌های تیمی برنامه نویسی است که هر تیم می‌تواند 3 نفر از دانشجویان کامپیوتر را در ترکیب خود قرار دهد. طبق قوانین این رقابت‌ها شرکت‌کننده در مسابقه باید دانشجو و کمتر از 5 سال در دانشگاه باشد. از سوی دیگر اگر دانشجویی در دو رقابت جهانی و 5 رقابت منطقه‌ای بیشتر شرکت کرده باشد، اجازه حضور در این رویداد جهانی را ندارد. در طول مسابقه که با حمایت مالی شرکت IBM برگزار می‌شود، تیم 5 ساعت وقت دارد تا 12 سؤال طرح شده را به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی C, C++ و JAVA حل کند. تیمی برنده است که بیشترین سؤال‌ها را در کمترین زمان حل کرده باشد. برای دیدن جایگاه تیم برنامه نویسی دانشگاه صنعتی شریف می‌توانید به سایت icpd.baylor.edu سر بزنید.

 

5656

کد N1285649

وبگردی