آفتاب

هفدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

هفدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

تهران- ایرنا- امروز دوشنبه هفدهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، سی ام شعبان 1437 هجری قمری، ششم ژوئن 2016 میلادی است. 37 سال پیش در چنین روزی، تمامی بانک های ایران ملی اعلام شد.

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

17خرداد 1390
سیروس صابر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در 71 سالگی چشم از جهان فروبست. وی در فیلم های مردان آنجلس، مریم مقدس، پهلوانان نمی‌میرند و ... ایفای نقش کرد.

17خرداد 1365
مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین با دعوت مقام های رژیم بعث عراق به بغداد رفت. از چند ماه قبل گفتگوهایی میان رهبران حزب بعث (استخبارات) با رهبری این سازمان انجام شده بود.

17خرداد 1364
حجت ‎الاسلام عباس شیرازی از فضلای مبارز حوزه علمیه قم بر اثر سانحه تصادف درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد. حجت الاسلام شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در پست‏‎های تبلیغی خدمات ارزنده ‌‏ای انجام داد. وی همچنین سمت قائم مقام شورای عالی تبلیغات اسلامی را عهده دار بود.

17خرداد 1364
عملیات «ظفر1» در منطقه عملیاتی جزیره مینو، با هدف انهدام بخشی از نیروهای دشمن توسط ارتش به اجرا درآمد. در این عملیات، ضمن وارد آمدن تلفات و خسارات جبران ناپذیری به دشمن، تعدادی از سنگرهای انفرادی و اجتماعی آنان در منطقه منهدم شد.

17خرداد 1361
به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، امام خمینی با صدور پیامی به ملت ایران، لبنان و مسلمانان جهان، ناراحتی و تاثر شدید خود را از بی تفاوتی و سکوت دولت های اسلامی ابراز داشتند. ایشان در این پیام که آن را با آیه ی شریفه «انا للّه و انا الیه راجعون» آغاز کرده بودند، فرمودند: «من کلمه مبارکه استرجاع (انا للّه و انا الیه راجعون) را نه برای جنایات اسراییل و آسیب مردم مسلمان جنوب لبنان و نه برای آواره شدن هزاران فلسطینی و نه برای شهادت جمعی از هموطنان در جریان بمباران رژیم بعث عراق می گویم گرچه این موارد استرجاع هم دارد، بلکه برای بی تفاوتی کشورهای اسلامی یعنی حکومت های آنها استرجاع می کنم و ای کاش فقط بی تفاوتی بود...».

17خرداد 1360
با دستور دادستان انقلاب اسلامی مرکز، روزنامه انقلاب اسلامی به مدیریت ابوالحسن بنی صدر پس از 557 شماره توقیف شد.

17خرداد 1358
تمامی بانک های ایران ضمن قبول اصل مالکیت مشروع و مشروط برای حفظ حقوق و سرمایه های ملی، به کارانداختن چرخ های تولیدی کشور، تضمین سپرده ها و پس اندازهای مردم در بانک ها و جلوگیری از انتقال غیر مشروع سرمایه ها به خارج، ملی اعلام شد. ملی کردن بانک ها که به وسیله دولت موقت اعلام شد، در حقیقت نخستین اقدام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ملی کردن بخش های اقتصادی کشور به شمار می رفت.

17خرداد 1354
سومین یورش نظامی حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم صورت گرفت، مطبوعات خارجی تعداد شهدا را 45 تن و مجروحان را بسیار زیاد و دستگیرشدگان را 500 تن عنوان کردند.

17خرداد 1351
ذوالفقار علی بوتو رییس جمهوری پاکستان و همسرش وارد تهران شدند.

17خرداد 1346
پس از آغاز جنگ شش روزه رژیم صهیونیستی، امام خمینی با صدور بیانیه ای هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کرد.

17خرداد 1342
پس از حوادث 15 خرداد، امیر اسدالله علم نخست وزیر در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد: 15 تن از بزرگترین پیشوایان مذهبی به زودی تسلیم دادگاه نظامی می شوند و این دادگاه ممکن است با مجازات اعدام پایان یابد.

17خرداد 1338
در میدان فردوسی شهر تهران در مراسمی با شکوه، از مجسمه ابوالقاسم فردوسی پرده برداری شد.

17خرداد 1302
آیت الله سید حسن مدرس متن استیضاح خود را از دولت مستوفی الممالک به مجلس شورای ملی تسلیم کرد.

17خرداد 1302
گروهی از مردم سبزوار با فرستادن تلگرامی به مجلس نسبت به روند انتخابات مجلس شورای ملی در این شهر اعتراض کردند.

17خرداد 1300
معتمد السلطنه که به دستور قوام السلطنه به مقام وزارت مالیه منصوب شده بود، در وزارتخانه حاضر شد و کار خود را آغاز کرد.

17خرداد 1300
وزیران مختار و نمایندگان سیاسی دولت های خارجی در ایران، در محل وزارت امور خارجه حضور یافتند و انتصاب محتشم السلطنه را به مقام وزیر امور خارجه به وی تبریک گفتند.

17خرداد 1299
میرزا کوچک خان جنگلی یک روز پس از اعلام حکومت جمهوری و لغو سلطنت، کمیته مرکزی انقلاب سرخ را در رشت تشکیل داد.

17خرداد 1287
محمد علی شاه در پی استقرار در باغشاه و بازداشت گروهی از سران کشور و تبعید پاره ای از آنان به خراسان و اشغال نظامی سازمان های پست و تلگراف، حفظ نظم تهران را به «پالکونیک» ژنرال روسی و نیروی قزاق سپرد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 4)
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9370**9131
کد N1285546

وبگردی