آفتاب

معاون وزیر بهداشت: حوزه سلامت موفقترین عملکردها را دارد

معاون وزیر بهداشت: حوزه سلامت موفقترین عملکردها را دارد

مشهد- ایرنا- معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوزه سلامت موفقترین عملکردها را در دولت یازدهم داشته و لبخند رضایت مردم مهمترین گواه این موضوع است و نمی توان با آن بازی کرد.

طاهر موهبتی روز یکشنبه در همایش مشترک هیاتهای امنا و ستاد پایش برنامه عملیاتی دانشگاهها و دانشکده های منطقه 9 آمایشی کشور در مشهد کاهش چشمگیر پرداختها از جیب مردم، ارائه خدمات رایگان بهداشتی به 24 میلیون نفر حاشیه نشین در سطح کشور، توجه به خدمات هتلینگ در بیمارستانها، ارائه خدمات در دو هزار خانه بهداشت و دو هزار و 400 مرکز جامع سلامت، پیشگیری از سرگردانی مردم در تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و بهبود وضعیت نظام دارویی را از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت برشمرد.
وی افزود: اقدامات بزرگی درحوزه سلامت در قالب طرح تحول نظام سلامت با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که باید تداوم یابد.

* انتقاد از طرح اختلاف پیرامون دریافتیها در مراکز درمانی
معاون وزیر بهداشت همچنین از مسائلی که پیرامون اختلاف دریافتیها در مراکز درمانی مطرح می شود انتقاد و بیان کرد: افراد زیادی هستند که حتی سواد کافی برای امضا کردن یک برگه ندارند اما میلیاردها تومان درآمد دارند و کسی صدایش در نمی آید اما یک پزشک که با 35 سال درس خواندن وقتی حق و حقوش را می گیرد اعتراضها بلند می شود.
وی گفت: هم اکنون حدود 21 هزار عضو هیات علمی در سطح کشور داریم که میانگین پرداختی آنها حدود 130 میلیون ریال می باشد و این پرداختیها نیز مبتنی بر عملکرد و در قالب نرم افزار و تعریف شده است.
موهبتی افزود: گرچه حقوق برخی از گروههای بیمارستانی متناسب با معیشت و تورم جامعه و کافی نیست اما هر فردی جایگاهی دارد و باید مشکلات و مسائل را در این زمینه ریشه یابی کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر پرداختها باید هدفمند باشد و بین کسی که خوب کار می کند با کسی که کار نمی کند تفاوت قائل شد تا انگیزه ها برای ارتقا بهره وری افزایش یابد.

* فقدان برنامه عملیاتی مهمترین چالش
معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: فقدان برنامه عملیاتی هم اکنون مهمترین چالش نظام برنامه ریزی در بخشهای مختلف کشور است.
وی افزود: مسئولان و مدیران در کلان خوب چشم انداز تعریف کرده و اهداف کمی و کیفی را در حرف و سخنرانی به خوبی تبیین می کنند اما این اهداف در کتابچه ها خلاصه شده و در عمل رشد قابل توجهی ندارد.
موهبتی ادامه داد: برنامه های تدوین شده توسعه کشور به اقرار مدیران دولتی در همان دوران در بهترین حالت بین 35 تا 50 درصد پیشرفت دارد.
وی گفت: بطور مثال در حوزه بهداشت و درمان برای ارتقا سلامت مردم، افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ مادران باردار و کنترل بیماریها باید برنامه های عملیاتی بطور مشخص برای رسیدن به اهداف مربوطه تعریف و تبیین شود.
معاون وزیر بهداشت افزود: بررسیها نشان داده از سال 1285 تاکنون در حوزه سلامت هزار و 460 قانون تصویب اما بخاطر نبود برنامه عملیاتی برخی از این قوانین در عمل با چالش مواجه شده است.
وی به تصویب برنامه علمیاتی وزارت بهداشت در اسفند پارسال اشاره و بیان کرد: در این چارچوب برای نخستین بار برنامه یکپارچه ای در وزارت بهداشت تدوین شد و در همین مدت اندک دستاوردهای این برنامه عملیاتی مثبت و مطلوب ارزیابی شده است.
او ادامه داد: 70 درصد برنامه های راهبردی در دنیا به دلایل مختلف به شکست می انجامد که باید این مسائل در نظام برنامه ریزی آسیب شناسی شود.
موهبتی گفت: زمانبر بودن برنامه ها، مقاومت در برابر تغییر و عادتها که با قدمت سازمانها ارتباط مستقیم دارد، هم راستا نبودن بودجه با برنامه، استفاده از مفاهیم مشکل و نبود اتصال بین نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی از عواملی هستند که باید در نظام برنامه ریزی به آنها توجه ویژه شود.
وی افزود: زمانبر بودن برنامه ها که بین 9 ماه تا یک سال طول می کشد یکی از مشکلات نظام برنامه ریزی است زیرا به دلیل کوتاه بودن پست مدیریتی مدیران ترجیح می دهند به دنبال کارهایی که در زمان کوتاه جواب می دهد بروند بنابراین دچار روزمرگی می شوند.
معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: میلیاردها تومان برای ساختمان و احداث سالن و غیره خرج می کنیم اما حاضر نیستیم یک درصد آن را برای استفاده از مشاور و توجه به مغزافزاری سرمایه گذاری کنیم.
همایش مشترک هیاتهای امنا و ستاد پایش برنامه عملیاتی دانشگاهها و دانشکده های منطقه 9 آمایشی کشور با حضور رووسای و کارشناسان برنامه ریزی دانشگاههای شمال و شرق کشور به مدت یک روز در مشهد برگزار شد.
3027/1858
کد N1284450

وبگردی