آفتاب
علی فرامرزی در گفتگو با مهر:

پرداختن به محیط‌زیست در تاریخ هنر ایران عمری طولانی دارد

پرداختن به محیط‌زیست در تاریخ هنر ایران عمری طولانی دارد

علی فرامرزی که عمده آثارش به محیط زیست اختصاص دارد می‌گوید هنرمندان ایرانی در طول تاریخ به مساله محیط زیست واکنش‌های زیادی داشته و آثاری در این زمینه خلق کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۶ خردادماه مصادف است با روز جهانی محیط زیست. هنرمندان ایرانی به مناسبت های مختلف در طول سال نمایشگاه هایی درباره محیط زیست برپا می کنند. حتی برخی هنرمندان اثر یا آثاری شاخص با نگاه به محیط زیست دارند و با توجه به خطراتی که این روزها بخش مهمی از محیط زیست سرزمینمان را تهدید می کند این توجه بیشتر هم شده است.

دریاچه ارومیه و خشک شدن این دریاچه شاید حالا دیگر به سمبلی برای توجه به محیط زیست تبدیل شده باشد. علی فرامرزی که چندی پیش اثرش در نمایشگاه جشنواره فیلم سبز با عنوان «نمک سود» در ابعاد ۱۲۰ در ۲۸۰ سانتی متر به موضوع این دریاچه می پرداخت درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: یک تضادی در دریاچه ارومیه وجود دارد که بی نهایت آن را عجیب و شاخص می کند. دریاچه جایی است که باید آب در آن باشد و کویر جایی است که آبی در آن پیدا نمی شود. تبدیل یک دریاچه به کویر امری عجیب است که رخ داده و من سعی کردم این عجیب بودن را در اثرم منعکس کنم. در این کار شما موج هایی می بینید که هم یادآور موج های دریاست و هم موج هایی که باد در تپه های کویری با خود می آورد و در نهایت تبدیل این هر دو به دریاچه نمک.

وی ادامه داد: من با تکنیک اکریلیک این اثر را خلق و سعی کردم با استفاده از رنگ های خاصی که نمکی هستند و همچنین رنگ‌های فسفری ها این نمک سود شدن را نشان دهم.

این هنرمند که معتقد است اگر بپذیریم انسان بخشی از محیط زیست است کار هنر تا به حال جز پرداختن به موضوع محیط زیست نبوده است، گفت: من از مسئولان خواهش می کنم در امر محیط زیست به جز توجه به مسائل ظاهری محیط زیست به محیط زیست انسانی هم توجه کنند. اگر قرار است انسان در محیط زیستش رفاه نسبی داشته باشد باید در جامعه ای بدون آلودگی صوتی و هوایی و بدون پرخاشگری و روابط ناسالم و دروغ و ریا زندگی کند.

علی فرامرزی که عمده آثاری که تا کنون خلق کرده یا پیرامون جنگل ها و درخت هاست و یا کویر و بیابان، از طرحی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی نمایشگاهی از آثارش در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت: هفته گذشته از وزارت ارشاد تماس گرفتند و آمادگی خود را برای برپایی تور نمایشگاهی آثارم در برخی از مراکز استان‌ها خبر دادند. اسم این تور «ایران فقط تهران نیست» است و چون ابعاد آثار من عموما بزرگ هستند بنا به ظرفیت مکان برپایی نمایشگاه ها بین ۱۰ تا ۱۵ اثرم را در هر شهر نمایش می دهم. البته هنوز از طرف سازمان محیط زیست که دیگر بانی این کار است تماسی با من گرفته نشده است.

فرامرزی با اشاره به اینکه پرداختن به محیط زیست در تاریخ هنر ایران عمری طولانی دارد، عنوان کرد: ما به خاطر اقلیم متنوعی که داریم عموما هنرمندانمان به موضوع محیط زیست توجه جدی داشته اند.

وی در انتها با گلایه از موزه هنرهای معاصر و مدیریت بانک های خصوصی که ادعای جمع آوری کلکسیونری از آثار هنرمندان معاصر را دارند نیز گفت: عجیب است که از من در هیچ کدام از این مجموعه ها اثری نیست.

علی فرامرزی نقاش صاحب سبکی است که آثار وی در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری شرکت داشته‌ و آثارش مورد توجه اهالی هنر است.

کد N1284322

وبگردی