آفتاب

انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری از ضرورت های واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کشور

انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری از ضرورت های واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کشور

تهران-ایرنا- نایب رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان وصادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با بیان اینکه در برخی از موارد در این حوزه نیاز به واردات نداریم، گفت:اگر قرار باشد واردات انجام شود، لازم است انتقال فناوری و سرمایه گذاری خارجی باشد.

مجید روحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: در کنار فعالیت حدود 400 شرکت درحوزه پزشکی، دندانپزشکی وآزمایشگاهی که همگی در زمینه تولید تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی کار می کنند، 1500 شرکت وارد کننده نیز داریم که نسبت این واردات به تولید داخلی ، نسبت ناموزونی است.
وی ادامه داد:سالانه حدود یک میلیارد دلار واردات داریم که اگر این تولید کنندگان داخلی نبودند، یک ضریب دو تا سه برابری از واردات تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی به کشور داشتیم.
روحی گفت: تولیدکنندگان داخلی بالای 50 درصد نیاز کشور را در این حوزه تامین می کنند؛ به این معنی که عمده تجهیزات پزشکی، حتی در بخش تجهیزات 'های تک' توسط شرکت های داخلی تامین شده و این شرکت ها تاکنون با توجه به مشکلات کمی و کیفی، به خوبی توانسته اند نیاز داخل را تامین کنند.
وی گفت: در نمایشگاه ایران هلث که به عنوان بزرگترین رویداد بخش تجاری تجهیزات پزشکی در کشور برگزار می شود، هر سال شاهد دستاوردهای جدیدی از سوی شرکت های تولیدی ایرانی هستیم.
روحی یادآور شد: درحال حاضر 100 شرکت در حوزه صادرات تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی فعال هستند، البته مشکلات بسیاری در حوزه صادرات داریم، هنوز زیرساخت ها و بسترهای لازم برای صادرات تامین نشده است ، در حوزه های 'های تک' هنوز باید بحث انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی را داشته باشیم ، امیدواریم با توافقات برجام این مشکلات حل شود.
وی بیان کرد: در بخش ابزارهای پزشکی بالای 70 درصد نیاز کشور از سوی شرکت های تولیدی داخل تامین می شود، در بخش مواد مصرفی و آزمایشگاهی نیز این شرکت ها حدود 100 درصد نیاز بازاررا تامین و نیاز به واردات نداریم و اگر قرار باشد واردات انجام شود، باید واردات انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری باشد.
وی گفت: با توجه به توافقات برجام، مذاکرات و تفاهم هایی با هیات های کره ای و اروپایی داشته ایم، اما یکی از مسایل اصلی که این شرکت ها مطرح می کنند در زمینه ارتباط بانکی است که الان با برخی از کشورهای آسیایی این راه ها درحال گشایش است.
وی با تاکید براینکه ما شرکت ها داخلی را ترغیب می کنیم که به سمت سرمایه گذاری مشترک و نه واردات کامل بروند،
گفت: این امر نیاز به همکاری و پشتیبانی دولت دارد و هر اندازه بتوانیم در این حوزه هماهنگ پیش برویم، مسلما پشتوانه تولید قویتر خواهد شد.
علمی ** 9340**1440
کد N1284191

وبگردی